Niet geregistreerde plaatsbeschrijving

Karoline
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Niet geregistreerde plaatsbeschrijving

#1 , 16 nov 2020 16:42

Beste,

Eind december verlaat ik mijn huidige huurwoning. De huur werd opgezegd door de eigenaar omwille dat zijn dochter de woning gaat betrekken.
Er zal dus een uittredende plaatsbeschrijving dienen te gebeuren, maar ik ben enkel in het bezit van een bij aanvang van de huur gekregen plaatsbeschrijving die noch door de verhuurder, noch door mij werd ondertekend en bovendien ook niet werd geregistreerd. Het is uiteraard mijn bedoeling de woning netjes achter te laten. Maar wat als de verhuurder moeilijk doet? Ik vermoed dat de plaatsbeschrijving niet rechtsgeldig is en dat de verhuurder zich hier niet kan op beroepen bij eventuele discussie omtrent volgens hem aangebrachte schade.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 16 nov 2020 17:29

Het al of niet geregistreerd zijn van een PB doet niets af aan de geldigheid ervan. PB is enkel geldig als er beide handtekeningen opstaan. Hoe komst het dat ze niet is ondertekend ?
Was jij wel aanwezig bij de opmaak van de ingaande PB?
Laatst gewijzigd door mava105 op 16 nov 2020 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

eylis

#3 , 16 nov 2020 17:33

Als een intredende plaatsbeschrijving niet ondertekend is door beide partijen is ze ook niet rechtsgeldig. Dus laat de verhuurder gewoon de rondgang doen en handel de sleuteloverdracht en teruggave van de huurwaarborg af. Indien de verhuurder alsnog schade wil aanrekenen (waarvan u meent dat ze niet door u toegebracht is, doch reeds aanwezig) verwijst u gewoon naar de huurwetgeving. Indien u zelf vind dat u bepaalde schade heeft veroorzaakt, kan u uiteraard zelf aanbieden dat af te rekenen.

Reclame

Karoline
Topic Starter

#4 , 16 nov 2020 18:20

De plaatsbeschrijving werd mij in handen geduwd toen ik de sleutels ging afhalen op het immobilIënkantoor. De PB bevat zelfs overjaarse foto's die wellicht een hele tijd voor ik in de woning introk waren genomen. Bewijs daarvan is bv behangpapier ipv geschilderde muren en oude inbouwtoestellen in de keuken daar waar deze allemaal vernieuwd waren toen ik de woning betrok. Ik neem alvast een afwachtende houding aan en zal indien nodig de huurder wijzen op de huurwetgeving mocht hij moeilijk doen bij de uittredende PB en sleuteloverdracht.

Blaatpraat

#5 , 16 nov 2020 18:21

De niet-registratie van de plaatsbeschrijving doet er niet toe.
Het feit dat deze niet getekend is door u, noch door de verhuurder, wel.

mava105

#6 , 16 nov 2020 19:55

Het gebeurd meer dat een IMMO een oude PB afgeeft ipv er zelf een nieuwe te maken. Hopelijk heb je er niet voor moeten betalen. In ieder geval, ongetekend is ze van geen geen enkel nut. Moest je er toch voor betaald hebben, vraag dan gewoon uw geld terug, want ze hebben er NIETS voor gedaan, buiten een kopie maken.

freelance

#7 , 17 nov 2020 02:46

Mogelijks is deze huur ingegaan voor Jan. 2019 , zoniet is een plaatsbeschrijving verplicht te registreren volgens de nieuwe huurwet .
Wat niet wegneemt dat een PB zonder handtekeningen in ieder geval waardeloos is .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

lukasi

#8 , 17 nov 2020 08:08

De plaatsbeschrijving werd mij in handen geduwd toen ik de sleutels ging afhalen op het immobilIënkantoor. De PB bevat zelfs overjaarse foto's die wellicht een hele tijd voor ik in de woning introk waren genomen. Bewijs daarvan is bv behangpapier ipv geschilderde muren en oude inbouwtoestellen in de keuken daar waar deze allemaal vernieuwd waren toen ik de woning betrok. Ik neem alvast een afwachtende houding aan en zal indien nodig de huurder wijzen op de huurwetgeving mocht hij moeilijk doen bij de uittredende PB en sleuteloverdracht.
Niet slim van die immo, want wat gaan ze doen als je de nieuwe toestellen er allemaal uithaalt en vervangt door 4de handsspullen?
Denk niet veel, in uw geval , ik zou dat zo tussen neus en lippen wel eens laten vallen
:lol:

Terug naar “Huren”