te verhalen kosten?

zetdrie
Topic Starter

te verhalen kosten?

#1 , 06 jul 2006 19:57

Een paar weken terug zat ik met een gaslek (op de binneninstallatie, meer precies op de leiding en dus niet in het eigenlijke woongedeelte) in mijn huurwoning.

De laatste stap in het herstellingsproces (het 'luchten' van de leiding) heb ik zelf bekostigd omdat de verhuurder niet wilde zorgen voor de komst van een loodgieter. De voorafgaande werken werden uitgevoerd door een loodgieter die plots met vakantie vertrok, waardoor ik dus de keuze had tussen 10 dagen extra zonder warm water & verwarming te zitten of zelf iemand in te schakelen. Ik heb voor de laatste optie gekozen, na het op de hoogte brengen van de (dochter van de) verhuurder.

Ik vraag mij nu af of:
- Ik de kosten van het bezoek van de loodgieter op de verhuurder kan verhalen.
- Ik de meerkost van mijn gasverbruik op de verhuurder kan verhalen.

Als dit inderdaad het geval is, hoe pak ik dit dan het beste aan? Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jul 2006 10:10

Wat de kosten voor het ontluchten betreft:

- zorg dat je een factuur hebt;
- stuur kopie van de factuur onmiddellijk per aangetekende post naar de verhuurder met verzoek tot terugbetaling over te gaan;
- bevestig in dat schrijven dat de vorige loodgieter vertrokken is op vakantie zonder het werk te be?indingen, dat u de verhuurder hiervan verwittigd hebt en hij weigerde een andere loodgieter te laten komen zodat u wel verplicht was zelf een loodgieter te zoeken;
- vraag terugbetaling van de factuur.

Als de verhuurder niet terugbetaalt schrijf hem dan opnieuw dat u het bedrag van de herstelling van de huur inhoudt.

Wat is de oorzaak van het meerverbruik?

scorpioen

zetdrie
Topic Starter

#3 , 07 jul 2006 14:02

Die stappen zal ik alvast ondernemen, bedankt daarvoor.

Kan een eventueel deels inhouden van de huur geen probleem opleveren?
Wat is de oorzaak van het meerverbruik?
De oorzaak van het meerverbruik is het gaslek zelf. Ik kan het verschil aantonen dmv een eerder jaarverbruik (zij het weliswaar in een andere woonst & met meer verbruikers) ivm het huidig jaarfactuur. Daarnaast is er officieel (door het Netmanagement) geconstateerd dat er een zeer hoog gasverlies was (zijnde 12 liter per 10 minuten, het toegelaten wettelijk maximum is 2 liter per 10 minuten). Van dat verlies heb ik een officieel document in bezit.

Het verlies zelf is te wijten aan niet (of slecht) onderhouden gasleidingen. Die leidingen zijn even oud als de woonst zelf, zijnde 1935.

Reclame

Terug naar “Huren”