huurder weigert verbrekingsvergoeding te betalen

JoeriS
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huurder weigert verbrekingsvergoeding te betalen

#1 , 17 jun 2020 12:28

Beste,

Mijn huurder heeft laten weten de huurovereenkomst te willen beëindigen. Volgens het 3-6-9 contract wat werd afgesloten via een makelaar loopt haar opzegtermijn vanaf 1 april tot 30 juni. Omdat dit het tweede jaar is dat ze opzegt is ze volgens het contract nog 2 maanden huurgeld (verbrekingsvergoeding) aan mij verschuldigd die ze nu weigert te betalen. Er is een huurwaarborg van 3 maanden bij Korfine. Samen met de makelaar hebben we nu een datum ingepland voor de definitieve afhandeling van het huurcontract met overname meterstanden en eventuele vrijgave van de waarborg. Mijn huurder heeft nu een e-mail gestuurd naar mij waarin ze 'eist' dat ik de verbrekingsvergoeding (eventueel gedeeltelijk) laat vallen. Ze zegt tegen de makelaar dat ze niet op de afspraak komt vooraleer ik haar iets schriftelijk bevestig.

Wat kan ik of mijn makelaar hieraan doen? Wat als ze de sleutels niet meer inlevert of weigert te tekenen voor de uittredende plaatsbeschrijving? Zij gaat verhuizen naar Nederland...
Volgens mijn makelaar kunnen we de waarborg niet inhouden voor de verbrekingsvergoeding (+ eventuele huurschade) zonder haar handtekening. Wat zijn mijn rechten?

Elke hulp is welkom!

Bedankt!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 17 jun 2020 12:48

aangetekend in gebreke stellen om te beginnen

als dat schrijven terug komt of u krijgt negatief antwoord zal het vrederechter worden vrees ik

bosprocureur

#3 , 17 jun 2020 12:58

Kan u de precieze ingangsdatum van het contract geven, of tenminste de datum van ondertekening?

Reclame

JoeriS
Topic Starter

#4 , 17 jun 2020 22:39

Ja natuurlijk: 'huur wordt afgesloten voor een duur van negen jaar, aanvang nemend op 1 mei 2019 om te eindigen op 30 april 2028'.
Ondertekening van de huurovereenkomst op 15 april 2019.

Ik overweeg om meteen na 30 juni haar formeel in gebreke te stellen en haar nog 1 week tijd te geven bijvoorbeeld tot 7 juli om de sleutels binnen te brengen en de opzegvergoeding te storten OF we anders samen met de makelaar een uittredende plaatsbeschrijving zullen opmaken en de sleutels en het slot op haar kosten laten vervangen. Zodoende kan ik tenminste mijn verplichtingen nakomen naar de volgende huurders toe en de verdere schade beperken. De discussie over de huurwaarborg, kosten voor het vervangen van slot en sleutels,... kan dan later via de vrederechter behandeld worden.

Doe ik hier iets verkeerd of onwettig mee?

Nogmaals dank!

Joeri

mava105

#5 , 18 jun 2020 09:27

Ik overweeg om meteen na 30 juni haar formeel in gebreke te stellen en haar nog 1 week tijd te geven bijvoorbeeld tot 7 juli om de sleutels binnen te brengen en de opzegvergoeding te storten OF we anders samen met de makelaar een uittredende plaatsbeschrijving zullen opmaken en de sleutels en het slot op haar kosten laten vervangen.
Pas op met het vervangen van het slot VOORDAT de huurder de sleutels heeft afgegeven. Dat is huisvredebreuk.
Waarom zou ze verbrekingsvergoeding moeten storten? Hou die gewoon af van de huurwaarborg, voor zover er geen andere huurschade is.

JoeriS
Topic Starter

#6 , 18 jun 2020 11:23

Dag mava105,

Bedankt voor je reactie! Genoteerd van de 'huisvredebreuk'.
Ik ben ook van mening dat de 2 maanden verbrekingsvergoeding afgehouden moet worden van de 3 maanden waarborg, maar dit zal enkel kunnen mijn inzien via het vredegerecht indien ze weigert te ondertekenen of de sleutels binnen te brengen. Mijn grootste bezorgdheid op dit moment is dat ik een ellenlange procedure moet gaan opstarten en ik ondertussen mijn appartement niet opnieuw kan verhuren (er is reeds een ondertekende overeenkomst met de volgende huurders). Dan zal mijn schade véél groter zijn dan nu te plooien en 2 maanden verbrekingsvergoeding te laten vallen...
Ik vind het echt een verschrikkelijk onterechte keuze die mijn huurster maakt, -ik heb natuurlijk wel opnieuw makelaarskosten omdat zij eerder als verwacht is vertrokken- maar kan hier helaas niets aan veranderen... 'corona' komt nu als een excuus waardoor ze eerder heeft besloten om naar haar familie in Nederland terug te keren.

LennieK

#7 , 18 jun 2020 11:29

is het huurcontract niet geregistreerd misschien? Dan heeft de huurder gelijk dat ze geen verbrekingsvergoeding verschuldigd is

JoeriS
Topic Starter

#8 , 18 jun 2020 13:35

Beste LennieK,

Alles is wettelijk in orde, het huurcontract werd geregistreerd en alles is verlopen via een erkend makelaar. Juist daarom -en ook omdat we steeds correct zijn geweest- voelt het nu 'zuur' dat ik 2 maanden opzegvergoeding zou laten vallen uit schrik dat de kosten anders verder oplopen. Als ik de 2 maanden opzegvergoeding laat vallen en toegeef, beloon ik eigenlijk mijn huurster die haar ondertekend contract niet naleeft. Niet omdat ze het financieel niet kan maar wel omdat ze hoopt zo enige druk op mij te kunnen uitoefenen en er een extraatje aan over te houden.

Mvg,

Joeri

mava105

#9 , 18 jun 2020 15:57

Zorg dat dat ze de sleutels afgeeft en maak te PB op. Nadat ze vertrokken is maak je de zaak aanhangig bij de VR ivm de vrijgaven van de waarborg.

JoeriS
Topic Starter

#10 , 26 jun 2020 15:38

Update: Uittredende plaatsbeschrijving en overname meterstanden werd ondertekend. Er ontbreekt één veiligheidssleutel van de voordeur die ze betwist ontvangen te hebben. Volgende dag stuurt ze een e-mail met foto van de ontbrekende sleutel, een borgsteller heeft mede de huurovereenkomst ondertekend en heeft de sleutel als 'borg' bewaard. Na mijn formele ingebrekestelling over de schadevergoeding die nog betaald moet worden en de ontbrekende sleutel, weigert de borgsteller zijn sleutel af te geven. Huurder en borgsteller hebben blijkbaar ondertussen ruzie en deze laatste geeft zijn sleutel niet terug tot het schadebedrag gestort is... Nu weet ik het ook niet meer, vredegerecht zal moeten beslissen.

bosprocureur

#11 , 26 jun 2020 16:01

Wie die sleutel echt in bezit heeft, is van minder belang voor u. U hebt enkel zaken met de huurder, en die weigert of is niet in staat om terug te geven.

Huurder riskeert te mogen opdraaien voor een nieuwe set sleutels plus cilinder, op zijn minst, want als het over de voordeur van een appartement gaat, zullen er wel meer sleutels te vervangen zijn.

mava105

#12 , 26 jun 2020 16:46

TS heeft enkel uitstaans met de huurder. Stuur hem een aangetekende brief, en geef hem nog 7 dagen om aan zijn verplichtingen te voldoen. Sta dan naar de VR

Terug naar “Huren”