#1 , 23 apr 2020 15:24
Hallo,
Sinds het overlijden van ons moeder is ons vader (dementerend) opgenomen in een rusthuis.
Wegens het huwelijkscontract (scheiding van goederen) was ons moeder alleen eigenaar van het ouderlijke huis (geërfd van haar ouders).
Wij, de 5 kinderen (naakte eigenaars), hebben besloten om de leefruimte van het huis te verhuren om zo ons vader een inkomen te garanderen (i.e. zijn vruchtgebruik). Dat is ook gelukt en inmiddels zit er al één jaar een huurder in.
So far so good.
Aan het huis was er ook nog een hangar.
Die hangar heeft ons moeder gratis als stockageplaats aan de zoon M. van mijn zus, dus kleinzoon van mijn moeder, ter beschikking gesteld.
Zoon M. gebruikt die voor commerciële doeleinden (zelfstandig beroep).
Here comes trouble.
Nu, 2.5 jaar na het overlijden van ons moeder, rijst er de discussie onder de 5 kinderen om ook aan die kleinzoon M. een huur te vragen.
Probleem is dat mijn zus zich daartegen verzet.
De andere broers en zussen vinden dat niet eerlijk.
Ik probeer een faire regeling te vinden, maar zit met de volgende vragen:
- Vanaf wanneer zou je een huur kunnen vragen? Kan dat met terugwerkende kracht?
- Heeft zoon M. zo iets als een stilzwijgende huurovereenkomst? Ik vermoed het niet want er was geen geschreven overeenkomst, noch betaling (gratis).
- Een faire prijs hopen we te bepalen door te vergelijken met verhuurprijzen van andere opslagruimtes in de omgeving.
- Moet de nieuwe huur van zoon M. als een handelshuur beschouwd worden of kan dat ook als een gewone huur (commerciële huur =>huurprijs x2 wegens fiscale implicatie)?
- Wat als we het huis binnenkort toch zouden willen verkopen? Heeft zoon M. dan het recht op het resterende huurgenot?
Dit zou nogal dwingend kunnen zijn in geval van handelshuur (9jaar). We willen achteraf evenmin last krijgen met zoon M.
- Of kunnen we ons er niet beter bij neerleggen en het zo laten, tot het huis verkocht wordt (voorlopig onbepaald)?
Met andere woorden, hoe zou een vrederechter (met nadruk op vrede), oordelen?
Welke elementen spelen mee?
Ik wil namelijk niet meer eisen dan hetgeen waar ik (of eigenlijk mijn vader) recht op heeft, en zo de vrede onder elkaar bewaren ...