Lawaaierige boiler

Diepezucht
Topic Starter

Lawaaierige boiler

#1 , 07 sep 2009 23:55

Hallo daar,

De situatie is als volgt, ik trek vorige maand in in een appartment. De boiler staat er nog niet, na een week zonder boiler word die geinstaleerd. Werkt niet, dus nog een weekje wachten eindelijk warm water. Maar deze boiler is luid.Hij hangt aan de muur boven mijn toilet, en staat op 1 meter van de enige plaats in het appartment waar men realistisch een bed kan zetten.

Nu gezien ik deze af en op kon zetten, dacht ik er is geen probleem. Nu ontdek ik 2 dagen terug dat deze ene boiler het hele gebouw moet bevoorraden van warm water. (3 appartementen).

Het probleem is vrij duidelijk denk ik, ik kan niet slapen als die boiler aanstaat. De mensen (die over 10 dagen intrekken) boven mij hebben geen warm water als ik de boiler niet aanzet.

Ik heb de huisbaas hierop van op de hoogte gebracht, en hij zegt dat de pomp constant werkt en dat geregeld gaat worden. Ik geef als repliek "Ok dat die dan stil is als hij niet in gebruik is," maar mensen gaan nog altijd water willen in de winter snachts en dit gaat ervoor zorgen dat ik niet kan slapen." Hij weigerde hier repliek op te geven buiten "De pomp word gemaakt."

Nu zou ik graag willen weten. 1)Wat is de beste volgende stap?2) Kan ik weigeren de boiler aan te zetten als drukmiddel als er andere mensen in dit gebouw wonen. 3) Is dit een reden goed genoeg om te verhuizen zonder opzeg te betalen en waarborg terug te krijgen? 4) Is vragen/juridische stappen ondernemen voor de kost van de verhuis moreel rechtvaardig en realistisch om te verkrijgen?

Ik zit niet in met verhuizen, zelfs niet op mijn kosten. Maar 3 maand huur als opzeg is teveel van het goede.

iig, dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 08 sep 2009 09:13

Wat doet een gemeenschappelijke boiler in een privatieve ruimte? Dat ding hoort daar niet thuis, punt.

Diepezucht
Topic Starter

#3 , 08 sep 2009 11:51

Well dat was idd mijn reactie, als ik wist dat dit de bedoeling was had ik hier nooit ingetrokken. Maar dit is dus een valide reden om zonder opzeg te moeten betalen te verhuizen. En vooral, kan ik weigeren deze boiler aan te zetten ja/nee, want indien ja gaat de situatie zichzelf zeer snel oplossen.

Reclame

Vandebos

#4 , 08 sep 2009 12:02

Hmmm, dit is een situatie die ik nog niet ben tegengekomen...

Pedro help? :D

JohnD

#5 , 08 sep 2009 14:49

Well dat was idd mijn reactie, als ik wist dat dit de bedoeling was had ik hier nooit ingetrokken. Maar dit is dus een valide reden om zonder opzeg te moeten betalen te verhuizen. En vooral, kan ik weigeren deze boiler aan te zetten ja/nee, want indien ja gaat de situatie zichzelf zeer snel oplossen.
Volgens mij kan je die boiler afzetten en heb je het recht daartoe als hij teveel lawaai maakt; dat die gemeenschappelijke boiler in jouw app't staat is pech voor de huurders en je zal dan de andere huurders wel op je kop krijgen, en zij of de huisbaas moeten dan naar de vrederechter stappen. Maar zonder opzeg of zo daar beslist de vrederechter zelf over.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#6 , 08 sep 2009 15:06

Verzoekschrift naar de vrederechter waarbij u verzoekt dat de eigenaar de installatie zodanig aanpast dat ieder pand een afzonderlijke boiler heeft in het privatieve gedeelte of de verhuis van de boiler naar een gemeenschappelijk gedeelte lijkt me een haalbare kaart. (eventueel tegen dwangsom per dag die maandelijks gelijk is aan uw huur indien de werken niet binnen de dertig dagen worden uitgevoerd)

Of hiervoor een contract verbroken kan worden betwijfel ik. In de minnelijke schikking voorafgaand aan het geding kan u natuurlijk afspreken dat u pand mag verlaten zonder opzeg of wederverhuringsvergoeding. of problemen met de vrijgave van de waarborg.

PS: Kijk eens na of het contract is geregistreerd? Indien niet kan u in geval van een 3-6-9 contract opzeggen zonder wederverhuring en 3 maanden vooropzeg...

Diepezucht
Topic Starter

#7 , 08 sep 2009 15:23

Ik zou dus geen wetten breken indien ik de boiler af zou zetten? Zou dit wel een teken zijn van "kwade wil" of moet ik juist zeker de boiler afzetten om duidelijk te maken dat de situatie niet leefbaar is?

Vandenbos, excuseer voor mijn rechten leek zijn, maar hoe zie ik of een geregistreerd is? Het is iig een contract met een duur van 1 jaar.

Vandebos

#8 , 08 sep 2009 15:36

Dan heeft het weinig nut om na te kijken of het contract werd geregistreerd. Normaal gezien heeft elke regio een Registratiekantoor. ( Hoe dit te zoeken kan je terugvinden in de links onderaan mijn berichten.)

Of je zomaar die boiler mag afzetten terwijl je weet dat hij andere wooneenheden bedient durf ik me niet over uit te spreken. ( Je benadeelt immers bewust derden..)

Eventjes wachten op het advies van Pedro lijkt me hier aangewezen... deze zal vanavond wel inloggen..

Diepezucht
Topic Starter

#9 , 08 sep 2009 18:43

Ah mooi mooi, ik heb in iig morgen een afspraak bij een advocaten kantoor. Gezien ik met niet volledig bevoegd voel om zonder een erkend raadsman hierin verder te gaan. Maar iig zeer zeer bedankt voor de gegeven en nog te komen raad.

j.demoor

#10 , 09 sep 2009 11:38

8 JULI 1997. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden waaraan ten minste voldaan moet zijn wil een onroerend goed dat wordt verhuurd als hoofdverblijfplaats in overeenstemming zijn met de elementaire vereisten inzake veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid.

Dit K.B. vereist niet dat elk appartement een eigen boiler moet hebben. U kan echter de gemeenschappelijke boiler niet afsluiten wegens geluidsoverlast.

‘Nu ontdek ik 2 dagen terug dat deze ene boiler het hele gebouw moet bevoorraden’ houdt in dat u geen kennis hiervan kreeg bij het aangaan van de huur.

U kan de ONTBINDING van de huur met schadevergoeding gerechtelijk vorderen,wegens voornoemde geluidsoverlast die u bij aangaan huur niet kon kennen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Diepezucht
Topic Starter

#11 , 09 sep 2009 15:52

Dank voor alle antwoorden, vandaag de advocaat gesproken, er gaan brieven worden gestuurd en al die andere toffe rechts toestanden.

[email protected]

#12 , 11 sep 2009 15:20

Wat ik ook niet zou vergeten: wie betaalt de stroom en het water voor deze boiler als die in jouw appartement hangt?

Vandebos

#13 , 11 sep 2009 17:44

Inderdaad. Nog niet aan gedacht, op wiens kosten water en stroom geleverd worden.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 12 sep 2009 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 sep 2009 19:10

om 04.44 u 'S NACHTS ???

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 sep 2009 19:12

Daarbij de geluidsoverlast KAN in die mate zijn dat het een strafbaar feit is.
Wie veroorzaakt dan de overlast --- de bewoner van het appartement..

Terug naar “Huren”