Ik huur een appartement in een opbrengsteigendom:
- 3-6-9 contract
- contract is geregistreerd
- ingangsdatum van contract is 1/10/16
Vanaf 1/10/19 is de 2de driejarige periode begonnen. Het gebouw heeft sinds december een nieuwe eigenaar gekregen. Hij heeft aangetekende de opzegbrief verstuurd wegens grondige opfrissingswerken met een opzeggingstermijn van 6 maanden (eindigt dus op 31 mei 2020). Hij beroept zich op artikel 3 paragraaf 3 van de huurwetgeving. Hij leverde hiervoor correct de juiste bewijsstukken aan (oa meer kosten dan drie jaar huur).
Als ik het goed begrijp kan hij wettelijk opzeggen op het einde van een driejarige periode, dat is nu niet het geval. Kan je hiervoor een schadevergoeding eisen? (Als ik het huurcontract opzeg als huurder binnen een 3 jarige periode moet ik ook een schadevergoeding betalen). Gelden er andere wetten of regels als het gebouw een nieuwe eigenaar krijgt? Heeft hij de mogelijkheid iedereen buiten te zetten en zich te beroepen op verbouwingswerken zonder schadevergoeding te betalen, ook al valt het niet op het einde van een driejarige periode?Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden indien hij voornemens is het onroerend goed of een gedeelte ervan weder op te bouwen, te verbouwen of te renoveren, op voorwaarde dat die werkzaamheden
(Ik ben niet geïnteresseerd om langer te blijven dan de opzeggingstermijn, ik ben enkel geïnteresseerd in een schadevergoeding)
Hartelijk dank voor uw advies!