Ik verhuur appartementen, aan verschillende mensen. E?n van die mensen neemt hygi?ne niet zo nauw. Hij poetst niet/nooit, verlucht het appartement nooit, uitwerpeselen liggen naast de toiletpot maar daar stoort hij zich niet aan, en zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
Ik heb hem al meermaals gezegd dat dit niet kan, heb zelfs zijn appartement al eens volledig laten poetsen,
maar eventjes later is het weer even smerig als daarvoor.
Je kan je ook wel inbeelden dat deze situatie voor geurhinder zorgt, men kan zelfs in de gang ruiken wanneer zijn deur eventjes heeft open gestaan.
Nu mijn vraag: wat kan ik doen op dit probleem op te lossen?
Men beschermt vaak de huurder, maar er moet toch iets zijn dat ik kan doen?
Ik geloof ook niet dat men zijn gedrag qua hygi?ne nog kan veranderen.
Alvast bedankt!
Geachte,
Zoals bij elk probleem ivm huur is de eerst vraag die dient gesteld te worden onder welk huurregime men hier valt. Uit de situatieschets meen ik te mogen afleiden dat het gaat om een woninghuur.
Het zal u niet verbazen dat bij een contract er WEDERZIJDSE rechten en plichten zijn. U merkt terecht op dat de huurder vaak goed beschermd wordt door de wet, doch dit wil niet zeggen dat u als verhuurder compleet machteloos staat tegen een huurder die zijn verplichtingen niet nakomt.
Ten eerste zou ik willen wijzen op de waarborg die u, als u de regels gevolgd hebt, op een ge?ndividualiseerde bankrekening hebt staan ten belope van maximaal drie maanden huur kunnen aanspreken. Ik neem aan dat u een plaatsbeschrijving hebt laten maken bij het aanvangen van de huur.
Een laterale piste is de volgende. De woninghuurwet is een bijzonder wet, de algemene principes van de huur vullen de leemtes in deze wet aan. Zo valt men bijvoorbeeld terug op art. 1728 BW. Dit artikel is mijns inziens uw grote redding. Het beschrijft namelijk de plichten van de huurder. Deze moet het goed als een GOEDE HUISVADER gebruiken. (naast het betalen van de prijs).
Het lijkt mij dan ook niet buitengewoon als u de vrederechter vraagt om het huurcontract te be?indigen wegens grovelijk plichtsverzuim van uw huurder op basis van schending van art 1728 BW.
Succes
B.