huisvredebreuk

yoel
Topic Starter

huisvredebreuk

#1 , 16 jul 2009 18:01

hallo,

Mijn huisbaas is zomaar met een sleutel dat ik niet eens wist dat hij een sleutel had zomaar in ons appartement geweest en heeft ook nog eens de computer mee genomen. En waarom omdat we te laat waren met de huur hij heeft dan ook nog een briefje achter gelaten met de boodschap 'bel mij eens aub'. Nu heb ik hem daarvoor gebeld en heeft het ook toegegeven dat hij in ons app. was geweest en dat hij de computer had meegenomen en voor dat hij onze computer wilt terug geven wou hij de huur cash hebben ik heb daar niet aan toegegeven. Wat vinden jullie daarvan.

groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katleenvp

#2 , 16 jul 2009 19:13

Hi, ik ben juridisch niet onderlegd, maar ik zou direct een klacht bij de politie neerleggen wegens diefstal. Zodoende heb je later iets in de hand mocht het voor de vrederechter komen.

Vandebos

#3 , 16 jul 2009 20:16

Onmiddellijk naar de politie stappen: (ik zou dit vanavond nog doorbellen en om een interventie verzoeken. Zelfs als de politie niet onmiddellijk wil komen kan u dan nog vragen dat de melding wordt genoteerd en dat u morgen zal langskomen om klacht neer te leggen en de registratienr van de melding op te vragen.)

klacht indienen wegens huisvredebreuk,
inbreken met valse sleutels,
ontvreemding van goederen,
afpersing. (enige die wat moeilijk hard te maken valt aangezien het hier ging om een telefonisch gesprek)

Als u hier onder huisvredebreuk zoekt zal u een recente post van me tegenkomen wet de wetsartikels dienaangaande en opzoekdata vonnissen.
(zal ze zelf nog eens zoeken en hier plaatsen)
“Art.439...wordt gestraft hij die...in een door een ander bewoond huis...binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of geweld tegen personen,hetzij door middel van braak,inklimming of valse sleutels"(Strafwetboek 8 juni 1867).

‘Met de term woning in de zin van art.439,wordt bedoeld de plaats waar de persoon verblijft en uit dien hoofde recht heeft op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer,zijn rust en meer in het algemeen zijn privéleven‘(Cass. 21 oktober 1992,Arr.Cass. 1993-94,1223)

Onder de term woning,in de zin van art.10(nu 15) G.W. en art.87 Sv. moet worden verstaan de plaats,met inbegrip van de erdoor omsloten eigen aanhorigheden,die een persoon bewoont om er zijn verblijf of zijn werkelijke verblijfplaats te vestigen en waarbij hij uit dien hoofde recht heeft op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer,zijn rust en meer in het algemeen zijn privéleven‘(Cass. 23 juni 1993,J.L.M.B. 1993,1058,F.Rechtspr. 1993,afl.14,7).

“Onder de term ‘woning‘ in de zin van art.15 (G.W.),moet de plaats worden verstaan,met inbegrip van de erdoor omsloten eigen aanhorigheden,die een persoon bewoont om er zijn verblijf of zijn werkelijke verblijfplaats te vestigen en waar hij uit dien hoofde recht heeft op de eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer,zijn rust en meer in het algemeen zijn privéleven“[Cass. 8 september 2004 (D.G./O.M.), R.W.2005-06, 540-542, Noot VANNESTE,F. Het begrip woning in het licht van de huiszoeking:een huis met vele kamers?].

Uit het samenvermelden van art.15 Grondwet en art.87 Wetboek van Strafvordering kan AFGELEID worden dat ook in het strafrecht de ‘door de (woon)plaats OMSLOTEN eigen aanhorigheden’ tot de woning behoren.

Zie ook noten VANDEPLAS,A. en DE MEYER,J. onder Rk.Leuven 3 juni 1977,R.W. 1977-78,1770 & 2250.

Grondwet. Art. 15. De woning is onschendbaar
Morgen gaat u naar een slotenmaker en haalt een nieuwe cilinder. U mag deze plaatsen en u hoeft uw verhuurder absoluut geen sleutel te bezorgen voor het einde van het contract. (Dan overhandigt u hem ofwel de nieuwe sleutels ofwel plaatst u de oude cilinder terug.)

Geen medelijden met dergelijke gevallen.

Reclame

yoel
Topic Starter

#4 , 16 jul 2009 20:49

Beste,

Alvast bedankt voor het snelle reageren op mijn vraag.

Ik ben all naar de politie gegaan en er is een pv van opgemaaakt sorry was even vertgeten te melden.
Deze avond om 19u heeft hij de pc bak welliswaar terug gebracht.
Hoe moet het nu verder? Welke stappen kan ik nog ondernemen.

Ik heb een branddeur dus ik denk niet dat ik er een andere cilinder kan insteken.

groetjes.

Vandebos

#5 , 16 jul 2009 21:36

Het is toch een cilinderslot dat in deze deur zit?

Kijk eens op de zijkant van de deur als deze openstaat, op dezelfde hoogte als waar de cilinder in de deur steekt zit een lange schroef, deze kan je uitdraaien, als je dan de sleutel 45° of 90° naar links of rechts draait (hangt af van type cilinder) kan je deze uit het slot verwijderen en vervangen. Best is dat je vooraleer naar een slotenmaker te gaan eventjes de lengte van de cilinder noteert en de positie van de "klepel" (ken exacte naam van onding niet... is dat stukje dat meestal in het midden van de cilinder zit...) er bestaan immers een flink aantal varianten...

Je kan natuurlijk ook vragen aan een kennis of hij eventjes op de flat wil letten terwijl de cilinder meeneemt naar de slotenmaker...

Voor het vervolg op het pv, dat hangt van jou af, je kan vragen aan de politie de zaak door te sturen. Dan zal er beslist worden of er wordt overgegaan tot vervolging of niet... of je kan het zo laten. Ik denk wel dat je punt gemaakt is bij de verhuurder...

Wat ik wel stante pede zou doen is de huur op de gekende rekening betalen gedomme... Kan er ook niet mee lachen als een huurder mij niet betaalt zonder opgave van reden of akkoord voor de betaaldatum. Meestal eindigt dat voor het vredegerecht met beëindiging huurcontract, uitzetting en alle mogelijke boetes die men mij toestaat te innen... (het traject dat uw verhuurder had dienen te volgen...)

yoel
Topic Starter

#6 , 16 jul 2009 21:54

Beste,

Ondertussen is de huur al de maandag opgestuurd.
Hij heeft de woensdag een aangetekende brief gestuurd dat hij mij voor de vrederechter daagd ivm met wanbetaling. Dit is de eerste keer dat het gebeurd dat ik te laat ben met de huur en ik heb hem dat trouwens via de telefoon gezegd dat het wat later op de rekening zou staan.
Maar wanbetalen is volgens mij dat je de huur NIET betaald en dat je een achterstand hebt van minsten 3 maanden.

En nog even over die computer die heeft hij gewoon voor de deur gezet.

Vandebos

#7 , 16 jul 2009 22:08

Wanbetaling treedt op vanaf de eerste dag dat je de huur niet betaald hebt op de in het contract afgesproken datum.

Vanaf wanneer de vrederechter vindt dat de wanbetaling lang genoeg heeft geduurd om maatregelen te treffen is een geheel andere materie. Sommigen vinden dat 1 maand al ruim voldoende is, anderen zijn van mening dat 2 of 3 maanden nodig zijn. Uit de eigen dossiers heb ik alle drie toestanden al meegemaakt, de bijkomende omstandigheden bepalen immers veel.

Maar goed dan heeft u ondertussen betaald en is de zaak van de verhuurder bijna onhoudbaar. Als hij u toch voor het vredegerecht zou dagen, in verzoening of in geding via een 1344bis/septies kijkt u best naar de datum dat hij de zaak aanhangig heeft gemaakt. Is deze van na de betaling, dan begeeft u zich best naar de griffie met een gedateerd bewijs van betaling.

Wat betreft die computer kan ik wel begrijpen dat hij niet heeft aangebeld, de politie zal hem ook wel duidelijk gemaakt hebben wat hem boven het hoofd kan hangen en zelfs zonder dit, niemand verliest graag gezicht... Wat zijn gedrag natuurlijk niet goedpraat.

Eerlijk gezegd, ik zou de gehele situatie laten zoals ze is, de verhuurder krijgt wat tijd om af te koelen, u weet dat de betalingen op de voet gevolgd worden en de verhuurder weet dat u op uw rechten staat en ze bovendien kent.

Tot slot van rekening blijft het uw verhuurder en ik vermoed dat u geen zin heeft om binnen een paar maanden een nieuwe woonst te zoeken...

RustyDust

#8 , 17 jul 2009 00:04

klacht indienen wegens huisvredebreuk,
inbreken met valse sleutels,
ontvreemding van goederen,
afpersing. (enige die wat moeilijk hard te maken valt aangezien het hier ging om een telefonisch gesprek)
En schending van de privacy? Heeft hij de computer aangesloten? Welke info heeft hij achterhaald? Echte een heel domme reactie van de verhuurder... Hopelijk krijgt hij zeker zijn les geleerd.

Vandebos

#9 , 17 jul 2009 06:22

huisvredebreuk is zowiezo schending privacy in dit geval.

yoel
Topic Starter

#10 , 17 jul 2009 09:36

Beste,

Weet je hij is in ons app. geweest met zijn valse sleutels hij kon daar doen en laten wat hij wou wat heeft hij niet allemaal gezien wat hij niet hoefde te zien daar kan ik niet mee om dat is mijn app. ook al betaal ik niet op tijd dit is niet normaal ik walg er zelfs van. En of hij die computer heeft aangesloten dat kan ik natuurlijk niet weten maar hij werk in de veiligheid dus weet hij wel wat hij moet doen. Zelfs als ik lawaai op de gang hoor dan schrik ik. Nu ben ik al iemand die snel bang is en nu is het nog ereger geworden en wat met de kosten die hiermee gepaard gaan.

chrisd

#11 , 17 jul 2009 09:51

en wat met de kosten die hiermee gepaard gaan.
Die zul je toch minstens eerst zelf moeten kwantificeren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 jul 2009 11:19

Voor die feiten staat er zelfs meer dan 6 mdn op - de politie had betrokkene zelfs dadelijk kunnen gaan oppakken en na contactname PDK voorleiden.

Als u voor de vrederechter moet komen neem dan het PV nr mee en zeg daar wat hij gedaan heeft.
Ik denk niet dat de vrederechter daar mee kan lachen.

Uw schade zal via de strafprocedure moeten verhaald worden - zorgen dat je slachtofferregistratie doet bij secretariaat parket.
Een copie van factuur slot bij PV laten voegen.
U burgerlijke partij stellen ter zitting (goedkoopste manier) - voor de kosten van het slot - voor morele schade - en schade aan uw PC.

Kijk uw contract na - mogelijk mag je niets veranderen ==>

U vraagt dan aan de vrederechter dat u gezien het feit nu een ander slot wil steken en dat u het oude slot wel terug zult plaatsen. U kunt ook hier vragen of u de kosten mag doorrekenen - naargelang slot en plaatsen - enkel plaatsen.

Indien niet in uw contract gewoon doen.

yoel
Topic Starter

#13 , 17 jul 2009 13:27

Ik heb eens in men contract gezien en daar staat niets in van dat slot dus mag ik het dan vervangen. Er is toch geen wet of zo.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 jul 2009 14:14

...die het verbied?

neen dus - het is uw recht om uw woning te beschermen

Vandebos

#15 , 17 jul 2009 14:52

Vervangen die cilinder...

Al enig idee of je verder gaat met het PV?

Terug naar “Huren”