zelfstandige wil achterliggend deel van bedrijfsgebouw verhuren als opslagruimte.
Wie is eigenaar? Een natuurlijk persoon?
En wie is de huurder? Is die zelfstandige of heeft die een vennootschap?
- Kan dit zonder BTW?
De kwestie lijkt me eerder of je er een handelshuurcontract van gaat maken of niet, met de bijbehorende fiscale gevolgen voor beide partijen.
- Is het gebruikelijk dat de onroerende voorheffing (deels) ten laste gelegd wordt van de huurder indien deze de loods enkel voor opslag zal gebruiken?
Mijn ervaring met deze materie is redelijk beperkt maar het lijkt me dat dit samengaat met mijn vorig antwoord.
De onroerende voorheffing terugvorderen van de huurder wordt vaak gedaan bij handelshuurovereenkomsten, maar niet bij privé verhuur. De (handels)huurder kan dan de onroerende voorheffing fiscaal inbrengen als onkost (samen met zijn huur), een privé huurder kan dat nooit.
Mij lijkt het daarom dat als je de onroerende voorheffing (ook deels) ten laste wil leggen van de huurder, je er een handelshuurcontract van moet maken, met het logische gevolg dat de verhuurder zijn zijn inkomsten uit handelshuur moet aangeven en er op belast wordt.