Attest Habilitatie gasinstallatie / Aansprakelijkheid

Onsia P.
Topic Starter

#16 , 19 jun 2009 14:05

@scorpioen:

Dat betwist ik niet.

Waar ik verveeld mee zat was, dat ik (blijkbaar) met géén mogelijkheid kan eisen dat het een vakman is die de herstelling komt doen.
Tenslotte gaat het hier niet om een vloerbekleding, maar wel om een gasinstallatie.

Als de buurt ontploft wegens onkunde is het nog maar de vraag wie er aansprakelijk zal gesteld worden. Ik (en mijn vrouw en buurtbewoners) zal (zullen) er in iedergeval niet meer zijn om klacht in te dienen.

Ik zou het logisch gevonden hebben dat ik de man die maandag komt, kon vragen (vooralleer de werken aanvingen) of hij kon bewijzen een erkend installateur te zijn.
Een vraag om voorlegging van zijn vakbekwaamheidsattest.
Tenslotte ken ik die man niet, maar ben ik (en de buurt) het wel die het risico dienen te nemen.

Ondertussen, ben ik ervaren genoeg om te weten, dat er een groot verschil is tussen rechtvaardigheid en recht ;)

Patrick

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
steve&saskia

#17 , 19 jun 2009 18:09

Hoi,

Als zelfstandig loodgieter weet ik uit ervaring dat dit niet makkelijk is voor u.

Als je eventueel weet vanwaar die gast is die bij u komt ga dan eens kijken op http://www.aardgas.be/installateur/zoek

Tik daar het postcodenr in en dan moet je zijn naam erzien tussen staan.
Iedere instalateur die die cursus gevolgd heeft draagt het CERGA label.

Is dit niet het geval dan heb je te maken met iemand die NIET mag werken aan dergelijke instalaties omdat iedere instalateur verplicht was deze habilitatie cursus te volgen als ze nog aan aardgas instalaties willen werken.

Voor nog meer info ga naar google en zoek op KVBG desnoods bel je naar daar om je vragen te laten beantwoorden.

M.v.g

Steve
Voor je iets doet, vraag raad aan mensen die het weten. Dit bespaart u en mensen rondom u veel miserie.

JohnD

#18 , 20 jun 2009 01:20

:lol:
Kortom, het beste dat ik kan doen is binnenlaten en later een controle laten doen door een erkende organisatie.
Het is doodsimpel ... Je gaat naar een wooncentrum of woonwinkel of woonwijzer en je laat je woning gratis kontroleren door een technieker. Die stelt een rapport op en geeft de eigenaar gewoonlijk een maand om de boel conform de veiligheidsnormen te maken. Doet deze dat niet gaat het verslag naar het Vlaams Gewest. Die sturen een andere controleur en je woning volgens wat jij hier beschrijft word gegarandeerd onbewoonbaar verklaard. Dit kost je niets. Er kunnen wel enkele maanden over gaan. Je kan ondertussen naar de vrederechter stappen voor schadevergoeding. Je kan ook eerst zelf voor wat de elektrische installatie betreft naar een controleorganisme stappen, aan de hand van dat rapport de eigenaar pakweg 1,5 maand geven om de installatie conform te maken. Indien hij dat niet doet dan naar de vrederechter stappen en ook schadevergoeding eisen.

Lees in dit verband eens mijn posts in deze thread

http://www.juridischforum.be/forum/view ... ght=#55460

Ik kan je garanderen dat eens de controleurs van het Vlaams Gewest aangesproken zijn door zo'n wooncentrum-wijzer of winkel en zij het negatief dossier naar het Vlaams Gewest hebben gestuurd omdat de eigenaar niets gedaan heeft je de procedure zelf niet meer kan stoppen en de eigenaar biezonder zware kosten zal hebben en boetes. En als het een appartement betreft van een woningblok word het volledige blok op veiligheid en conformititeit nagegaan en niet alleen jouw appartement.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Onsia P.
Topic Starter

#19 , 20 jun 2009 17:10

@steve&saskia : Dank je, dit helpt me om mijn beslissing te ondersteunen.
(Het wel of niet toelaten aan de installatie te werken).

@JohnD: Maandag sta ik bij Woonwijzer. Hartelijk dank voor de info.

Patrick :)

mick12301

#20 , 20 jun 2009 17:34

Is dit niet het geval dan heb je te maken met iemand die NIET mag werken aan dergelijke instalaties omdat iedere instalateur verplicht was deze habilitatie cursus te volgen als ze nog aan aardgas instalaties willen werken.
Gehab. inst. is een erkenning gegeven door gasmaatschappijen waardoor installateurs zonder extra keuring aan gesinst kunnen en mogen werken.
Indien niet gehabiliteerd dient na wijziging en in principe voor ingebruikname een autonoom keuringsorgaan de installatie of zij conformiteit/geschiktheid te keuren.
U en ik, die nooit gasleidingen hebben gelegd, mogen dit wel degelijk zelf doen.

steve&saskia

#21 , 20 jun 2009 23:00

Volledig mee eens maar ik heb me misschien wat verkeerd uitgedrukt.

Maar als het gaat om het reinigen en nazicht van de gasketel moet het wel iemand zijn die de nodige attesten kan schrijven en die inderdaad een keuring mag gaan uitvoeren. Maar hier gaat het over het feit dat die persoon niet weet of dit wel iemand is die dit alles wel MAG doen.

Als ik bij een huurder ga dan zeg ik die mensen direct wat er eventueel moet gebeuren als er iets scheelt, ook al ben ik gestuurd van de huisbaas.
Het gaat hier nog altijd om mensenlevens waar we over spreken.

Wij moeten ook onze verantwoordelijkheid opnemen als er iets moest gebeuren nadat wij aan het toestel gewerkt hebben.

Maar iemand die komt omdat hij iets weet van een gasleiding leggen en omdat het ne vriend is van de huisbaas kan nog altijd geen conform attest afleveren.

En kijk dan eens hoe de meesten de draadstukken afdichten. Velen doen het nog met vlas of teflon, terwijl dit met curyl moet gebeuren. Ik heb me al dikwijls afgevraagd hoe het komt dat er nog niet meer huizen de lucht in zijn ingegaan als ik dergelijke toestanden tegenkom op de baan.

In iedergeval heb je gelijk maar ik had me wel wat verkeerd uitgedrukt.
Zoiezo moet er een keuring gebeuren door iemand die gehabiliteerd is want anders is de instalatie niet wettelijk in orde.

En ik verhuur ook huizen en breng mijn huurders van alles op de hoogte wat attesten betreft krijgen zij ook een kopie daarvan.

Ik vind dat de personen die in het huis wonen maar al te goed recht hebben op dergelijke informatie.

M.v.g

Steve
Voor je iets doet, vraag raad aan mensen die het weten. Dit bespaart u en mensen rondom u veel miserie.

JohnD

#22 , 21 jun 2009 08:03

@JohnD: Maandag sta ik bij Woonwijzer.
Had je al onmiddellijk moeten doen in feite, want hoe is de procedure (die ik al zelf meegemaakt heb): Ze sturen een controleur of technieker(s). Hier kan het zijn afhankelijk van de regio, dat die mensen slechts een hele tijd later kunen langskomen, dus dat die afspraak slechts 2m. later is zoals in mijn geval. Als ze langskomen stellen ze een rapport op en geven de eigenaar ong. 1m. de tijd om alles conform te maken. Neemt de eigenaar daarna niet zelf terug kontakt op, of doet hij niets, of doet hij juist wel iets maar verwittigd die woonwijzer niet zelf of vraagt hij hun zelf niet om terug langs te komen voor een kontrole, gaat het rapport automatisch naar het Vlaams Gewest, zonder bijkomende verwittiging. Eens dat het in die mensen hun handen komt kan heel de procedure door jouw of door de eigenaar niet meer gestopt worden. Als die mensen dan langskomen nemen ze niet alleen jouw woning maar het ganse gebouw onder handen, en stellen aan de hand van een formulier punten op voor het gehele gebouw. Vanaf 18 punten word het gebouw onbewoonbaar verklaard. Er word ook naar alles gekeken zoals hoogte muren, voldoende verlichting, verluchting, elektrische installatie, gasinstallatie, vocht, konstruktie etc....
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Onsia P.
Topic Starter

#23 , 22 jun 2009 12:54

Hoi :)

Voor alle duidelijk : het handelt dus over een huurwoning.
Een woning in de zin van : het ganse huis, géén medehuurders.

JohnD

#24 , 22 jun 2009 13:08

Dan vervalt de vermenigvuldigingsfactor voor iets dat niet conform is in de gemene delen. Bvb het aantal punten voor een vochtplek in een hall word dan niet vermenigvuldigd met het aantal appartementen. Wat niet wil zeggen dat je woning niet onbewoonbaar verklaard kan worden. De meeste eigenaars laten onmiddellijk hun pand in orde brengen natuurlijk vermits ze het zelfs niet kunnen verkopen, laat staan verhuren.

Onsia P.
Topic Starter

#25 , 22 jun 2009 16:11

De reden waarom ik zo voorzichtig geworden ben is:

Verleden jaar 2009 werd onze studio, tot tweemaal toe onbewoonbaar verklaard (in het zelfde jaar).

De eerste maal heeft de toenmalige huisbaas, de punten (die in het zicht lagen) verbeterd. De tweede maal niet.

Ik lees nogal dikwijls dat ingeval van een onbewoonbaarheids verklaring, het OCMW, De Burgemeester,... je moeten helpen.
De praktijk loop helemaal anders af.

Na de onbewoonbaarheidsverklaring, kreeg ik een brief van onze Burgemeester met de melding dat wij géén aanspraak konden maken op een prioriteitsregeling bij de Mechelese Goedkope Woning.
Ik had deze vraag niet gesteld aan onze burgervader en je kan wel denken dat ik er niet mee gediend was.

Het OCMW ? In het kort gezegd : Géén woningen. Woningnood zit zelf zonder (bewoonbare) woningen.

Maw ik zou dus op straat staan.

Na vier maanden onbewoonbaar verklaring, werd onze woning, op 12 Oktober 2009 's nachts om 3:30 in brand gestoken. (Onderzoek loopt nog steeds bij het Parket).

Ik kon tijdig mijn vriendin redden en mezelf: been gebroken op twee plaatsen en mijn vriendin haar voet.

Las ik dus 's anderdaags in de krant dat alle bewoners werden opgevangen en gehuisvest door het OCMW Mechelen.
Als reactie heb ik de kranten uitgenodigd om mijn verhaal te mogen vertellen en ik kan U verzekeren dat ik, tot de dag van vandaag géén enkel hulp in enige vorm heb mogen genieten van de Stad Mechelen of OCMW. Zelfs géén bezoek van Slachtofferhulp Mechelen.

Zelfs een brief van de Koning (jawel) bracht géén soelaas en werdt smalend ontvangen.

Antwoord van OCMW : U bent géén noodgeval.

Wel....ik was alles kwijt, had géén brandverzekering (huisbaas ook niet), woonst kwijt en 33% gehandicapt.

Blijkbaar zijn er nuances op de term : Noodgeval.

Onnodig te vermeldden, dat ik van alles, goedbewaarde documenten heb (foto's, krantartikelen, internetpublicatie's en briefwisseling) om mijn beweringen te staven.

Ik weet dat dit eigenlijk offtopic is, maar opdeze wijze is de ware toedracht voor mijn argwaan misschien beter te begrijpen.
Alsook mijn groeiend misnoegen over Stad mechelen en zijn OCMW diensten.

Patrick

ongelukbelaagd

#26 , 22 jun 2009 17:20

Ik kan je volgen in zo verre, dat ik het niet logisch vind, dat wij (mijn vrouw en ik) het risico moeten nemen dat de installateur diegene is die hij beweert te zijn.

Ik dacht (maar wie ben ik) dat de huisbaaas (de betaler) de keuze heeft over wie hij stuurt (uiteraard), maar dat ik kan "eisen" dat dit (in dit geval) een vakman is.

Ik vraag aan de huisbaas reeds vanin het begin (6 maand terug) om attesten van electra en gas. Nooit gezien...

Het feit dat er nu een installateur (weer) moet komen, is omdat de eerste zijn werk niet goed heeft gedaan.
Bleek achteraf de schoonbroer te zijn.

Gevolg: Mijn vrouw en ik braakneigingen, misselijkheid, enz...
Oorzaak : gaslek en CO uitstoot (verlies)

Ik ga mijn vrouw toch ook geen gynecologisch onderzoek bij een schoenmaker laten doen ?

Ik hoop dat je me hierin kunt volgen?
Als je écht een gaslek en CO-uitstoot hebt waarbij je vrouw en jij braakneigingen en misselijkheid als symptomen hebben, dan verhuis je toch onmiddellijk? Verhuis, laat je gas meten, klaag hem aan, vraag de extra kosten logies ergens anders door hem terugbetaalbaar, laat het huis eerst testen voor je het terug benaderd enz...
Niet zeveren hier, maar doen! Denk om jullie leven!

Groetjes van een niet-jurist

mick12301

#27 , 22 jun 2009 18:52

Ik heb waarschijnlijk e.e.a. gemist, maar ik dacht begrepen te hebben dat de verhuurder een installateur wil sturen.
Nu is blijkbaar het huis dat je 6 maand geleden goed genoeg vond om het met je familie te betrekken, enkel nog goed voor de sloop.
Electrabel wees er bij keuring op dat de schouw moet gereinigd worden en de ketel opnieuw afgesteld. Niks ernstig genoeg om af te sluiten.
Nu is advies de woning onbewoonbaar te laten verklaren, je familie op hotel te verhuizen, en de kosten, hoogstwaarschijnlijk verhoogd met een boete die de huurder toekomt, te vorderen.
Ik kan voorspellen wie dat hotel betaalt, daar hoef ik de woning zelfs niet voor gezien te hebben. En indien gewenst kan ik je nog enkele hotels aanraden ook. :wink:
Ik zou, en dit serieus, eens kontakt opnemen met de verhuurder en uitleggen waarom je zo bezorgt bent. Ik denk dat je dan sneller resultaat bereikt, maar wie ben ik...

Onsia P.
Topic Starter

#28 , 23 jun 2009 02:02

Hoi ,

De installateur is dus geweest en ik heb gecheckt dat hij een CERGA label heeft.

Hij heeft de gaskachel afgekeurd, een nieuwe is nodig.
Ondertussen mag ik deze kachel niet gebruiken.
De goedkeuring van de huisbaas is nodig om een gaskachel te plaatsen.

Als het tegenslaat zit ik tegen de herfst dus zonder verwarming....

De gasboiler heeft niet de juiste aansluitingen en de verluchting zou niet in orde zijn.

Hij is tot de bovenverdieping geweest daarvoor.

Hij vertelde me:..." dat de schouw kuisen (bij gaskachel) niet verplicht is."
Hier zit ik dus met een tegenstelling: Elecrabel zegt van wel.

"...Dat iedereen, zonder keuring (???)een installatie mag aanleggen.
Hetzij electrisch, hetzij gas."

"...Dat een keuring slechts nodig is, bij het heropenen van de meter indien deze gesloten geweest is."

Heb ik het moeilijk mee om dit te geloven....

Terug naar “Huren”