Huurcontract

DylanDL
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurcontract

#1 , 06 jan 2019 23:48

Wij hebben een huurcontract voor 1 jaar die ingegaan is op 15 januari 2018. De opzegtermijn was 3 maand. Nu hebben wij op 2 oktober een aangetekende brief verstuurd met de opzeg. Daar kwam geen antwoord op tot 18 december. Daar word in vermeld:

"De brief is verzonden en ontvangen in oktober, wat wilt zeggen dat de huur zijn einde neemt op 31/01/2019."

Wij waren van de gedachte dat 1 jaar dus loopt van 15 januari tot 15 januari, niet tot 31 januari.0 (het maakt 350 euro verschil). De eigenaar vermeld hier "de brief is verzonden in oktober" maar 2 oktober tot 15 januari is toch nog steeds meer dan 3 maand ?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 07 jan 2019 00:08

Aangezien het hier niet gaat om een opzeg, maar om een beëindiging van het contract, kan artikel 3§9 van de woninghuurwet niet ingeroepen worden, en start de opzeg hier niet op de eerste van de maand die erop volgt.
Het zal ervan afhangen van wat u in uw brief geschreven heeft.

In principe heeft u het bij het rechte eind, en is 14 januari uw laatste dag.
Maar 1 woord verkeerd, en de verhuurder heeft het bij het rechte eind, en kan hier bovenop nog 2 maanden extra huur eisen wegens de wederverhuringsvergoeding.

Dus: kunt u uw brief hier eens posten?

DylanDL
Topic Starter

#3 , 10 jan 2019 16:49

Dit was de opzegbrief:

<mijn gegevens>

<eigenaar gegevens>

Betreft: Opzegging huurcontract

Geachte mevrouw,
Middels deze brief zegt ondergetekende, <naam> de huur op van de woning op het volgende adres:
<adres>

Graag ontvang ik van u een bevestiging van de opzegging van de huurovereenkomst per post op bovengenoemd adres. Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
<naam>

Hier heb ik dus enkel een antwoord via email op gekregen maanden later met de melding dat de huur loopt tot eind januari (geen idee waarom en lijkt me niet correct. Er was mij gezegd bij intrede dat het ging over een contract met 3 jaar met 3 maand opzeg. 2 oktober naar 15 januari is meer dan 3 maand in mijn boek.

Hier is het huurcontract:
https://www.scribd.com/document/397194838/Huur-Contract

De eigenaar heeft me nogmaals gevraagd het resterende bedrag over te maken maar ik begrijp echt niet waarom dit van toepassing zou zijn.

Reclame

Markje

#4 , 11 jan 2019 08:55

Misschien eens bellen of mailen of sms naar de verhuurder en hem verwijzen dat uw huurcontract duidelijk vermeld dat het loopt van 15 januari 2018 tot 14 januari 2019.
Dat u op 2 oktober 2018 een aangetekende brief met opzeg van 3 maanden hebt opgestuurd.
Dus de opzeg begint 15 november 2018 tot en een einde neemt op 14 januari 2019 en niet op 31 januari 2019 zoals zij veronderstellen.Dat u dus voldoet aan de wetgeving en verder niets verschuldigd bent.

Terug naar “Huren”