huurovereenkomst

Robert25
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huurovereenkomst

#1 , 02 jan 2019 16:00

Huur overeenkomst appartement loopt vanaf 1 januari 2006 tot nu,
Eigenares wil woning verkopen en de huur overeenkomst beëindigen.
dit is dus een langdurige huur overeenkomst / 3-6-9- jaar. inmiddels 13 jaar.
dacht dat ik recht had tot eind 2021 , daar er geen opzegging schriftelijk /
aangetekend heeft plaatsgehad.

denk ik goed of ??????

Robert25

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21

#2 , 02 jan 2019 16:09

U denkt goed op voorwaarde dat de huurovereenkomst geregistreerd is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur

#3 , 02 jan 2019 17:16

U denkt vooral goed tot het appartement verkocht is, en de nieuwe eigenaar nog niet opgezegd heeft voor een wettige reden.

Reclame

Markje

#4 , 02 jan 2019 17:19

Een contract 3-6-9 gaat stilzwijgend over in een contract van 3 jaar onder dezelfde voorwaarden en telkens stilzwijgend verlengd met 3 jaar onder dezelfde voorwaarden.
De opzeg is dan 3 maanden voor verhuurder en huurder zonder verbrekingsvergoeding.
De verkoop door uw verhuurder verplicht hem niet uw huur op te zeggen.
De nieuwe eigenaar moet uw huurcontract onder dezelfde voorwaarden overnemen.

bosprocureur

#5 , 02 jan 2019 17:30

En ik die dacht dat de verhuurder een opzeg moest geven van zes maand, ook bijvoorbeeld voor opzeg bij het einde van het twaalfde jaar... Tenzij voor een andere reden, zoals eigen bewoning of zo...

Maar inderdaad wel zonder verbrekingsvergoeding.

Markje

#6 , 02 jan 2019 19:59

Ja u heeft hierin gelijk, maar let op, huurder en verhuurder kunnen enkel opzeggen 6 maanden voor het einde van elke 3 jaarlijkse verlenging.
U kan wel altijd een onderling een overeenkomst maken.

Wat gebeurt er na afloop van deze periode van negen jaar, indien geen van beide partijen een einde stelt aan deze overeenkomst?
De overeenkomst wordt dan telkens verlengd voor een periode van drie jaar tegen dezelfde voorwaarden.
Elk van de partijen heeft dan de mogelijkheid, om de drie jaar, de verlengde overeenkomst te beëindigen zonder een vergoeding te moeten betalen.
Voorbeeld:
Een overeenkomst wordt gesloten op 15 juli 2006 en treedt in werking op 1 september 2006; de huurovereenkomst loopt tot 31 augustus 2015.
Indien geen enkele opzegging wordt opgegeven tegen 28 februari 2015, wordt de overeenkomst verlengd tot 31 augustus 2018; elk van de partijen
kan een einde stellen aan de huurovereenkomst op die datum, op voorwaarde de opzegging zes maand voor die datum te betekenen,
dus ten laatste op 28
februari 2018. Anders wordt de overeenkomst opnieuw verlengd tot 31 augustus 2021, enzovoort.

puttemanp

#7 , 02 jan 2019 20:30

Ja u heeft hierin gelijk, maar let op, huurder en verhuurder kunnen enkel opzeggen 6 maanden voor het einde van elke 3 jaarlijkse verlenging.
U kan wel altijd een onderling een overeenkomst maken.

Wat gebeurt er na afloop van deze periode van negen jaar, indien geen van beide partijen een einde stelt aan deze overeenkomst?
De overeenkomst wordt dan telkens verlengd voor een periode van drie jaar tegen dezelfde voorwaarden.
Markje,

Je plaatst hier veel teksten die je op internet vindt. Kan je er echter voortaan je bron bij vermelden en een link naar de oorspronkelijke tekst. Ga ook steeds na of de auteur van de originele tekst wel de toelating geeft deze over te nemen.

P.

LennieK

#8 , 02 jan 2019 20:43

de huidige eigenaar kan jou niet opzeggen met als reden 'het staat te koop'. Ze verkoopt een woning met een zittende huurder. Het is dan aan de nieuwe eigenaar om op te zeggen voor een geldige reden (bijvoorbeeld eigen gebruik) zodra hij eigenaar wordt (= verlijden van de akte).

De huidige eigenaar kan inderdaad wel 6 maand voor het einde van een driejarige periode de opzeg geven naar jou als zittende huurder toe.

Gebruiker21

#9 , 03 jan 2019 10:09

Dus al het bovenstaande kort samengevat: ja, u denkt het goed. Als uw contract geregistreerd is, kan de verhuurder (huidige of toekomstige eigenaar) enkel op het einde van elke driejarige periode opzeggen, mits in achtneming van een opzegperiode van 6 maanden.

Als de nieuwe eigenaar er ZELF komt wonen (dus geen bloedverwant, maar echt zelf), kan hij op ieder moment opzeggen mits opzeg van 6 maanden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

scorpioen

#10 , 03 jan 2019 10:36

Artikel 3, § 2, Woninghuurwet:
De verhuurder kan de huurovereenkomst evenwel te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, indien hij voornemens is het goed persoonlijk en werkelijk te betrekken of het op dezelfde wijze te laten betrekken door zijn afstammelingen, zijn aangenomen kinderen, zijn bloedverwanten in opgaande lijn, zijn echtgenoot, door diens afstammelingen, bloedverwanten in opgaande lijn en aangenomen kinderen, door zijn bloedverwanten in de zijlijn en de bloedverwanten in de zijlijn van zijn echtgenoot tot in de derde graad. Wordt de opzegging gegeven opdat bloedverwanten in de derde graad het goed kunnen betrekken, dan kan de opzeggingstermijn niet verstrijken voor het einde van de eerste driejarige periode vanaf de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.
[...]
De partijen kunnen evenwel overeenkomen om de mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken.

De koper kan dus ook opzeggen om het goed te laten betrekken door zijn kinderen enz...
De overeenkomst kan een bepaling bevatten waardoor de huurovereenkomst niet voor het einde van de driejarige periode kan worden opgezegd. Lees uw huurovereenkomst.
Dit alles in de hypothese dat de huurovereenkomst geregistreerd is.

Gebruiker21

#11 , 03 jan 2019 10:57

Oops, I stand corrected. Inderdaad ook voor bloedverwanten. ('k Was iets te vlug afgegaan op de verkeerde info op een immosite: https://www.dewaele.com/nl/advies/opzeg ... en-gebruik).

In ieder geval: huidige eigenaar kan sowieso niet opzeggen voor eigen bewoning als ze van plan is te verkopen. Het zal de nieuwe eigenaar zijn die dit moet doen. Dus als het pand vandaag zou verkocht worden, kan de TS sowieso nog tot juli blijven.

eylis

#12 , 03 jan 2019 13:44

Tip: ga na of de huur wel degelijk geregistreerd staat bij het registratiekantoor. Indien dat niet het geval zou zijn: doe dat meteen zelf met je kontract. Je kan het zelf faxen en (indien de tijd dringt) als datum van registratie geldt het moment op hetwelk het document uit het faxaparaat komt :-)

LennieK

#13 , 04 jan 2019 09:20

Faxen? Je kan dat online ook :P Via https://financien.belgium.be/nl/E-services/MyRent

Robert25
Topic Starter

#14 , 05 jan 2019 12:45

een probleem samenhangend met deze huurovereenkomst en haar verkoop.
Er zijn bezichtigen en deze kunnen bijvoorbeeld
maanden duren , dus ben ik verplicht om deze tijd thuis te blijven.
wij zijn gewend aan een 2 maand bezoek deze tijd aan familie en hierna met de motorhome voor een periode van ruim 3 maanden overwintering zuiden europa.
In theorie kan dit zelfs wel een jaar duren , niet prettig dus.
wat kan ik hieraan doen ?

Robert25

bosprocureur

#15 , 05 jan 2019 13:49

Tja,
De eigenaar/verkoper heeft het recht te verkopen, en daar hoort bezichtigen nu eenmaal bij.
In principe kunnen jullie twee of drie momenten per week afspreken dat het appartement daarvoor beschikbaar is, en niemand zal bezwaar kunnen hebben dat de nieuwjaarsweek daar niet in voorkomt. Maar de eerste vijf maand van het jaar? Ik dacht het niet.

U zal moeten een oplossing uitdokteren, dat bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon de rondleidingen bijwoont, dat de eigenaar of de immomakelaar voor die momenten een sleutel bekomt, of....

Moeilijk, ik weet het, maar de rechten en verplichtingen zijn wederzijds.

Terug naar “Huren”