Waar haal je dat?Lijkt mij eerder een afrekening van de verhuurder die het misschien niet altijd eens is met de syndicus.
Dus de kost van een postzegel is een groter punt dan de privacy van de huurders?De vraag is of dat het geen kwaad bloed zal zetten bij de andere mede-eigenaars als de afrekening komt en de syndicus rekent de brieven aan die hij moest versturen om de contactgegevens van de huurder te bemachtigen.
Ik vind een eigenaar die zich aan de privacy wetgeving wil houden iets helemaal anders dan "spelletjes spelen". Nogmaals: de huurders zouden wel eens hun ongenoegen kunnen laten blijken dat de eigenaar somaar privé-gegevens doorgeeft, zonder daar eerst toestemming voor te vragen...Ik zou als mede-eigenaar niet mals zijn als ik er achter zou komen dat er spelletjes worden gespeeld met middelen van de VME.
En daar doet u goed aan!Ik wil gewoon een goede verstandhouding blijven hebben met mijn huurders.Dat zijn 2 oudere,brave mensen die ik geen last wil bezorgen door zomaar hun tel. en mailadres door te geven.
Omdat dit inderdaad niet tot de identiteitsgegevens behoort. In principe voldoet u perfect aan dat wetsartikel als u de naam en het adres van de huurders doorgeeft (en enkel die informatie).Nog even preciseren: de syndicus heeft uiteraard het correcte adres van die huurders;zij wonen in het appartement waarvan ik eigenaar ben ! Ik herhaal nog even dat ik op mijn vraag waarom hij die gegevens wilde als antwoord kreeg : 'Conform Art 577-10 §4 2° B.W. is elke mede-eigenaar gehouden om de syndicus in kennis te stellen van de identiteit van de huurder.'. En ik vind in dat artikel niks over telefoonnummers/mailgegevens...
Wat een vergelijking. Moest ik slachtoffer geweest zijn, ik had liever gehad dat de syndicus tijd en moeite zou gestoken hebben in het brandveilig maken van dat gebouw, dan in het verzamelen van e-mail adressen of telefoonnummers van de inwonenden! Van prioriteiten gesproken... "Oei, dat gebouw was totaal onveilig, is ontploft en er zijn doden gevallen! Syndicus, wat heb jij te zeggen?" "Ah, ik weet wie de doden zijn!"Denk maar aan het gebouw op de paardenmarkt in Antwerpen, dodelijke gasontploffing, de media had de slachtoffers sneller geïdentificeerd dan de politie. Ik kan mij goed voorstellen dat een lijst met bewoners en gsm-nummers handig geweest zou zijn.
Dan moet de AVE die "activiteiten" maar betwisten. De syndicus is wettelijk niet verplicht om e-mail adressen en telefoonnumers van huurders te hebben. Dat hij dan tijd en geld steekt in het verzamelen van die gegevens, kan door de AVE dan in vraag gesteld worden (zeker als die kosten buitensporig zouden zijn, want een briefje opstellen en versturen is geen uur werk).Het is meer als een postzegel, een syndicus mag loon aanrekenen voor alle taken buiten de wettelijke verplichte.
Ik denk dat héél dat verhaal geen sikkepit toegevoegde waarde heeft in dit draadje, maar bon...Even terugkomen op dat geval aan de Paardenmarkt : denkt u echt dat er daar überhaupt sprake was van een syndicus ?
Een voorbeeld dat nergens op slaat!@ Gebruiker21
Is maar een voorbeeld,![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Niemand beweert dat het niet handig kan zijn. Maar dit is geen argument om de wetgeving omtrent privacy aan je laars te lappen! Het is niet aan de eigenaar om te beslissen of dit al dan niet handig is, het is aan de HUURDERS om te beslissen of ze het nuttig vinden hun persoonlijke gegevens door te geven aan de syndicus! Niemand hier zegt dat ze dit beter wel of beter niet doen! Maar sommigen zeggen dat het niet aan de verhuurder is om die keuze in de plaats van de huurders te maken. En daar ben ik het volmondig mee eens!Ik zou tientallen andere voorbeelden kunnen aanhalen, waarom het handig is dat de beheerder van een gebouw, een telefoonnummer van de bewoner in zijn bezit heeft.