Huurcontract - uit elkaar

Jolleke
Topic Starter

Huurcontract - uit elkaar

#1 , 10 apr 2009 00:34

In september 2008 tekende ik en m'n ex een huurcontract (samen dus)
Een contract van 9j
Nu sinds eind februari 2009 zijn we uit elkaar,
sinds maart betaald hij dus niet meer de helft van de huur,
hij stuurde een aangetekende brief naar het immokantoor met de mededeling dat we uiteen zijn, en niet meer in het huis woont en ook niet meer zal delen in de huur.
(hij veranderde toen ook zijn adres op het gemeentenhuis)

Nu is mijn vraag :

- Kan men het zomaar aftrappen en de andere partij voor alle kosten laten opdraaien ?
- De huur was berekend op 2 inkomens, en niet op 1, dus eigenlijk zou ik het logisch vinden dat hij meebetaald tot ik een sociale woning aangewezen krijg.
Ik ken niets van die wetgeving ... kan iemand me advies geven wat 'mijn' rechten zijn en zijn wel-niet plichten ?

Alvast bedankt !
Jolleke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 apr 2009 17:16

In deze en in deze post wordt geheel dit probleem al eens besproken.

Nog vragen? Niet aarzelen.

Yarini

#3 , 20 apr 2009 11:29

Mag ik, als verhuurder, om net zo'n gevallen te vermijden het contract opstellen en laten onderteken door 1 persoon?

Reclame

Vandebos

#4 , 20 apr 2009 11:42

Als verhuurder is het juist interessant om beide partners te laten tekenen en een hoofdelijke verantwoordelijkheids clausule op te nemen in je contract. Als de huurders uit mekaar gaan heb je wat werk, maar als het wanbetalers zijn kan achter beide ipv. 1 aangaan. Uw deurwaarder zal u dankbaar zijn...

Yarini

#5 , 20 apr 2009 11:59

Ja ok, ik begrijp het maar kunnen we niet vermijden door het zo ver te laten komen om juist 1 persoon te laten tekenen zodanig dat als er een einde aan de relatie komt de persoon die niet getekend heeft de woning verlaat. Kan dit ook niet opgenomen worden in het contract?
Dan kan er nog steeds (dit zou ik als verhuurder voorstellen) met de overgebleven huurder besproken worden om een einde aan het contract te maken indien die ene persoon de lasten niet alleen kan dragen.

Zou dit niet de simpelste manier zijn voor beide partijen, zonder vredegrecht en deurwaarders?

Terug naar “Huren”