Verhuurder weigert opzegging door ??n van de 2 hoofdhuurders

TERROR
Topic Starter

Verhuurder weigert opzegging door ??n van de 2 hoofdhuurders

#1 , 26 mei 2006 15:20

Mijn vriendin & ik huren sinds 3 jaar geleden een woonst die we
als feitelijke samenwonenden betrokken.
We ondertekenden BEIDEN het huurcontract.

Ik verlaat de woonst & zeg, per aangetekend schrijven, ??nzijdig het huurcontract op. En verklaar tevens dat mijn vriendin het huurcontract
overneemt.

De verhuurder weigert, volgens hem moeten
beide huurders eerst opzeggen...daarna wordt er een nieuw contract opgesteld.

Klopt dit?

Kan ik me niet laten schrappen uit het oorspronkelijk huurcontract met toestemming van mijn mede-huurder?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Contacteer: Website

#2 , 26 mei 2006 22:08

Huurwet van 20 februari 1991 - Burgerlijk Wetboek, Boek III, Titel VIII, Hoofdstuk II, Afdeling 2.

Art. 4 Overdracht van huur en onderhuur

? 1. De overdracht van de huurovereenkomst is verboden, behoudens schriftelijke en voorafgaande toestemming van de verhuurder. In dat geval wordt de overdrager ontheven van elke toekomstige verplichting, behoudens een in de overeenkomst tot overdracht van de huurovereenkomst opgenomen andersluidend beding.

? 3. De huurder alleen is ten aanzien van de verhuurder en de onderhuurder of de overnemer aansprakelijk voor de gevolgen die voortvloeien uit de niet-naleving van de bepalingen van dit artikel.

TERROR
Topic Starter

#3 , 27 mei 2006 11:05

Bedankt voor je antwoord Anke.
Maar gaat het hier echt over "Overdracht van huurover??nkomst"?
Als de andere hoofdhuurder, met name mijn vriendin, weigert
op te zeggen, blijf ik ook hoofdhuurder buiten mijn wil.
En is er dus geen enkele manier dat ik van dit contract vanaf geraak???

Reclame

Anke
Contacteer: Website

#4 , 27 mei 2006 12:52

... en verklaar tevens dat mijn vriendin het huurcontract overneemt ...

Ik meen dat het WELDEGELIJK een overdracht van huur betreft, eens te meer u zelf verklaart de huurovereenkomst over te dragen aan uw vriendin.

Wanneer u een MINNELIJKE ontbinding van de huurovereenkomst wenst te bekomen, dient u daaromtrent onderhandelingen op te starten tussen partijen.

Terug naar “Huren”