Verkoop appartement (gebouw met 3 app.)

Symphonie
Topic Starter

Verkoop appartement (gebouw met 3 app.)

#1 , 12 feb 2009 05:43

Wij hadden een contract van 3, 6, 9 jaar. De 9 jaar zijn inmiddels verstreken en het contract werd stilzwijgend verlengd.

Wij wonen op de gelijkvloers van een blok met 3 appartementen.
Wij voelen het aankomen (eigenaars zijn tot op heden niet eerlijk met ons - dus weten we niet waar we aan toe zijn) dat het hele gebouw zal worden verkocht.

Nu heb ik altijd gedacht dat als huurder je de 1ste kans krijgt bij een verkoop.

Maar hoe zit het nu wanneer de blok in zijn geheel wordt verkocht?

Stel, het is zo ! (ben mss. wel een beetje op de zaken aan het vooruitlopen, maar een verwittigd mens ...)
én we willen het eventueel kopen, moeten wij dan de ganse blok kopen? Of kunnen wij ergens op een wetgeving terugvallen dat wij alleen de gelijkvloers willen kopen én dat dit dan mogeljk is.?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 12 feb 2009 09:25

Ik moet jullie helaas teleurstellen. er bestaat geen voorkooprecht van de huurder. De eigenaar beschikt vrij over zijn goed en verkoopt het in delen of in zijn geheel aan wie hij ook verkiest. Jullie kunnen ook geen recht katen gelden om in geval van verkoop te kunnen eisen om enkel de gelijksvloer te kopen.

Evenbwel is de nieuwe koper verplicht om jullie contract na te leven. Hij kan jullie er alleen maar uitzetten volgens de wettelijke modaliteiten.

artemis

#3 , 12 feb 2009 09:58

Als het blok aan 1 persoon verkocht wordt dan is dat waarschijnlijk aan een investeerder en is de kans heel groot dat jullie er kunnen blijven wonen.

Is het huurcontract geregistreerd?

Reclame

Symphonie
Topic Starter

#4 , 12 feb 2009 17:50

Inderdaad, de kans zit er in dat een investeerder het koopt en dat we mogen blijven.

Wat bedoel jij eigenlijk met contract geregistreerd?

Voor het antwoord: ik dacht nochtans dat ik dat ergens gelezen had dat de huurder altijd het eerst mag kiezen of hij koopt of niet.
Ben wel vergeten bij te zeggen dat het middelste appartement wel een andere eigenaar heeft.

Beachcomber

#5 , 13 feb 2009 08:44

Laat het voor eens en altijd duidelijk zijn. In tegenstelling tot de pacht, heeft de huurder niet de eerste keuze om de woning te kopen. Hij beschikt dus over geen voorkooprecht, tenzij het huurcontract hem dit recht wel zou voorbehouden. Maar zoiets kom je amper tegen. Wanneer de verhuurder de woning te koop stelt, mag hij die verkopen aan wie hij dat wil. Strikt gezien is het dus perfect mogelijk dat er morgenvroeg een wildvreemde aan je voordeur staat die - al zwaaiend met de notariële koopakte - beweert de nieuwe eigenaar van je huurwoning te zijn.

Symphonie
Topic Starter

#6 , 15 feb 2009 11:59

OK. HET IS VOOR EENS EN ALTIJD DUIDELIJK !

Beachcomber

#7 , 16 feb 2009 11:50

Prachtig :D

katantwerp

#8 , 19 mar 2009 14:22

dus dat wil zeggen dat je zomaar uit je woning kan gezet worden ? Wat als je 30 jaar ergens huurt en eigenaar verkoopt de flat. Kan je dan zomaar na al die tijd op straat worden gezet ? Ik dacht dat ervoor gezorgd werd dat de huurder beter beschermd wordt; maar zo te lezen is dat dan niet.; of zie ik het verkeerd ?

Vandebos

#9 , 19 mar 2009 14:52

yup. Nu als je al dertig jaar huurt dan zou ik als eigenaar toch eerst die huurder contacteren om te zien of hij het niet wil kopen. Maar uiteindelijk heeft de eigenaar het recht te doen met zijn pand wat hij wil. ( dat is, zolang de eigenaars, oude en nieuwe, de afspraken uit het huurcontract respecteren)
Laatst gewijzigd door Vandebos op 19 mar 2009 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

katantwerp

#10 , 19 mar 2009 15:18

oei; dat is dan geen goed nieuws. Het gaat om vriendin van mij......... spijtig dat je niet meer rechten hebt als je al zolang er woont. Niets aan te doen he. Bedankt alvast voor het antwoord !

Vandebos

#11 , 19 mar 2009 15:45

Nu zomaar op straat dien je te nuanceren:

- zeer vaak wordt een pand met huurder erin gekocht om verder te verhuren. (zeker op dit moment) De nieuwe eigenaar gaat dan niet van huurder veranderen als uw vriendin altijd een trouwe huurder is geweest. 30 jaar huren doet me dat wel vermoeden.

- Als de nieuwe eigenaar het pand voor eigen gebruik koopt dient hij nog steeds het huurcantract dat uw vriendin heeft afgesloten te respecteren. Dat wil dus zeggen dat hij eveneens de opzegproczduers zoals deze in het contract en de wet staan dient te volgen.

Pedro

#12 , 22 mar 2009 23:47

Inderdaad, de kans zit er in dat een investeerder het koopt en dat we mogen blijven.

Wat bedoel jij eigenlijk met contract geregistreerd?
Huurovereenkomsten binnen de woninghuur hoofdverblijfplaats dienen verplicht op een registratiekantoor te worden overgeschreven. Zo krijgen ze vaste datum en worden ze tegenwerpelijk gemaakt aan derden.

Dit laatste is belangrijk voor huurders.

Stel dat het contract niet is geregistreerd en de huidige verhuurder verkoopt zijn pand. Omdat de huurovereenkomst niet tegenstelbaar is gemaakt aan derden, i.c. hier aan de nieuwe eigenaar, dient deze de overeenkomst niet te respecteren aangezien ze voor hem nagenoeg niet bestaat. Hij kan de huurder er met andere woorden van de ene dag op de andere uitzetten.

Nu, meestal wordt dit wel ondervangen doordat in de verkoopovereenkomst en bij het verlijden van de akte bij de notaris een clausule wordt ingelast dewelke stelt dat er een huurovereenkomst lopende is zodat de nieuwe eigenaar deze dient te respecteren.

Voor het antwoord: ik dacht nochtans dat ik dat ergens gelezen had dat de huurder altijd het eerst mag kiezen of hij koopt of niet.
Ben wel vergeten bij te zeggen dat het middelste appartement wel een andere eigenaar heeft.
Voor wat het voorkooprecht betreft --> zie antwoord van beachcomber.

Terug naar “Huren”