Burenlawaai

artemis

#16 , 24 jan 2009 12:51

Oh ja, nog een tip:

Als je de politie zou bellen om de geluidsoverlast te laten vaststellen, doe het dan eerder op een weekdag dan in het weekend. Op weeknachten is er minder kans dat de politie al elders bezig is met een oproep en is er meer kans dat ze sneller komen. Cafés zijn dan meestal rustiger en bij particulieren zijn er dan minder feestjes aan de gang.
't Is maar om je kansen goed in te schatten, zodat het hopelijk voor jou van de eerste keer bingo is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 24 jan 2009 16:13

idd wordt muziek met een decibelmeter vastgesteld maar buiten dat - zoals gezegd is er overlast mogelijk en dat is gewoon wat ieder mens storend zou vinden - in Antwerpen is de sanctie een GAS PV -
gezien er met de verantwoordelijke bij de politie is gepraat - wordt de zaak opgevolgd en neem maar aan dat ( in de meeste gevallen) en uiteindelijk wel een strafvervolging uit de bus zal komen - na een aantal GAS PV op hetzelfde adres zal vb een geluidsteam sneller gestuurd worden

Wat verder gezegd wordt van contactgeluiden is waar - dat is trouwens een van de grote redenen van overlast - nogal wat kunnen met eenvoudige middelen verminderd worden

Morpheuz
Topic Starter

#18 , 25 jan 2009 17:08

Vanmorgen om 10u weer kunnen genieten van de zoveelste klopboor...
Hoe dat appartement nog niet instort ik snap het niet.

Vandaag dan maar de zoveelste brief op de deur gaan hangen met de vraag of er eens rond de tafel kan gezeten worden en met tips om het contactlawaai te minderen (viltglijders, wasmachines niet tegen de muren zetten en tapijt kopen,...)

Ik ben benieuwd of er op gereageerd wordt maar volgens mij wordt die brief gewoon negeerd en zal alles doorgaan zoals het is...

Wat is de volgende stap?
Een aangetekend schrijven naar de huisbaas?
Dit is al gebeurd feitelijk... samen met onze opzeg.

Reclame

Morpheuz
Topic Starter

#19 , 27 jan 2009 21:06

Ik heb geen reactie gekregen op mijn aanvraag om eens samen rond de tafel te gaan zitten.
Ik interpreteer dit duidelijk als een uiterst arrogant signaal van kwade wil.
Ondertussen gaat het gebonk en lawaai rustig verder.

Ik heb geen idee wat ik nog verder moet doen.
De drempel om hier daadwerkelijk wat te zitten luisteren met politiemensen is TORENHOOG voor mij.
Op de deur kloppen en bellen haalt niets uit...

Het enige uitzicht voor mij is die huurdersbond maar dat is nog een week wachten.
Ik word er echt moedeloos van... triestige wereld waar wij in leven ze.
Niemand heeft nog een greintje respect voor elkaar.
Ik merk het op de baan, op het werk, op het nieuws en nu zelfs in mijn eigen "huis".

wat kan ik nog doen?

Vandebos

#20 , 27 jan 2009 22:38

Niet aarzelen, bellen en situatie laten vaststellen.

Klinkt misschien cru, maar je mijns inzien weinig andere keuze..

Is er geen syndicus in dat gebouw? Heb je de eigenaar van het appartement boven je er als eens op gewezen dat ze zijn appartement aan het slopen zijn?
(afgaand op al het geboor en ander lawaai..)

Morpheuz
Topic Starter

#21 , 28 jan 2009 06:08

Het antwoord is ja. :s
Ik heb die randdebiel al enkele keren gebeld om het gedrag te melden en hem geluk te wensen bij het zoeken van een nieuwe huurder. Een zeer moeilijke taak als je het mij vraagt.

Op dit moment is er een briefje in de gang gehangen waarop gevraagd wordt aan de mensen boven ons om geen stukken brood meer in de tuinen te gooien van de mensen van het gelijkvloers... om u een idee te geven van de mentaliteit hier.

rikkie

#22 , 04 feb 2009 16:49

Ik heb verscheidene papieren aan de deur gehangen met de vermelding van hun geluidsoverlast,en telkenmale verwijderen ze deze.

Nu na dit gedaan te hebben,maken ze nog meer lawaai.

Dan toch maar de politie opgebeld,om de feiten te constateren van hun lawaai.

De politie geeft duidelijk toe dat er overlast is,en zullen dit noteren in een PV.

Voor de rest kunnen ze niks doen,en zeide dat ik maar naar het vredegerecht moest stappen,en dat de kans klein was om hier gelijk te krijgen.

Wat is dat nu voor prietpraat,dit wil zeggen dat ze maar mogen verder doen met hun lawaai?

Wat nu?

Franciscus

#23 , 04 feb 2009 19:30

Om te beginnen is het allemaal een kwestie van bewijskracht en wettelijke bewijzen.
De politie zal nu al PV opstellen - goed zo - volgende maal weer bellen en weer vragen PV op te stellen
steeds de PV nr vragen

Met die gegevens kan je naar de vrederechter - ook dat gooien van brood enz in de tuin kan zo voor de vrederechter gebracht worden -

Nu als men iets beweert dan moet men dat ook bewijzen
De PV's van de politie zijn zo'n bewijs

Waarom zegt de politie dat ze verder niets (kunnen) doen
1- ze kunnen bij die mensen aanbellen - vragen om stiller te zijn en hen in kennis stellen dat ze PV hebben opgesteld en dat bij weer overlast ze het weer zullen doen

2- Overlast is een overtreding straffen tot /met 7 dagen en tot met 25 € boete -- de bijzondere bevoegdheid van een officier ( heterdaad) is dus niet van toepassing dus de politie gaat enkel registreren en dan de GAS-ambtenaar van de gemeente zijn werk laten doen.
Enkel bij wanbedrijven en misdaden kan de politie anders optreden vb wel voor electronisch versterkte muziek - dan kunnen ze inn de woning binnengaan zonder toestemming van de bewoner - heterdaad en beslag leggen op de geluidsinstallatie ( volgens bepaalde regels).

En inderdaad iedereen is vrij in zijn doen en laten --- enkel een rechter kan iemand daarvoor veroordelen en deze kan ook een verbod opleggen.

Morpheuz
Topic Starter

#24 , 04 feb 2009 21:52

Vandaag naar de huurbond geweest.
Ook al langs mijn advocaat geweest.

Overal hetzelfde verhaal.
Moeder alleen met 2 kinderen gedraagt zich zodanig dat het hier onbewoonbaar wordt... en er valt niets aan te doen:
- Immokantoor kan niets doen
- Huisbaas kan iets doen maar is het niet verplicht
- Aangetekend schrijven heeft de huisbaas naast zich neergelegd. Dit zet dus geen zoden aan de dijk.
- Huur niet betalen => Huisbaas houdt voorschot in = 3 maanden dus dat haalt ook niets uit.
- politie moet vaststellingen komen doen maar omwille van het pestpatroon denk ik dat dit onmogelijk is.
De moment dat dat mens hier een politie busje in het straat ziet draaien is meteen stil

Gevolg:
- Ik probeer zoveel mogelijk buitenshuis te zijn: Op cafe gaan, langs familie of vrienden gaan, weekendje uit naar de zee,...
- Ik heb een mp3-speler gekocht om naar muziek te luisteren als ik thuis ben
- Ik heb in een werkwinkel oordoppen gekocht die werkmensen gebruiken bij slijpmachines en betonboren... dit is voor 's nachts.

En nu dit 2 maanden volhouden...
Maar ik blijf het enorm spijtig vinden dat er geen instantie of orgaan is dat minder drastisch is dan een vrederechter en dat er voor kan zorgen dat op een appartement of zo de omgeving leefbaar wordt gehouden.

Volgens mij zitten veel mensen met hetzelfde probleem als mij.
Zijnde luidruchtige buren, luidruchtige omgeving, autos, vrachtwagens, blaffende honden,...

Beachcomber

#25 , 05 feb 2009 09:44

Ik snap niet waarom je zo bang bent van de vrederechter. Die is helemaal niet zo drastisch en kent het klappen van de zweep meer dan goed genoeg in zulke zaken.

Je hoeft niet direct een procedure te starten, je kan eerst een verzoeningspoging ondernemen bij de vrederechter, dat kan per gewone brief. Op dat moment geef je een duidelijk signaal aan de bovenburen dat je het meent.

Die verzoeningspoging is nuttig op verschillende vlakken: als ze niet komen opdagen heb je een extra bewijs in handen dat stelt dat ze geen moeite doen om het probleem op te lossen. Komen ze wel, dan kan de vrederechter van hen eisen dat ze bijvoorbeeld die rubbertjes onder hun stoelen plaatsen of een tapijt kopen.

Je kan zo'n verzoeningspoging aanvragen door een brief te richten naar het vredegerecht van het kanton waarin het gehiuurde goed ligt. Die brief moet er ongeveer zo uitzien:
Aanvraag minnelijke schikking (of verzoek oproeping in verzoening)
Aan mevrouw, mijnheer de Vrederechter van het kanton ....

Ondergetekende,

Uw naam hier

vraagt U volgende persoon/personen op te roepen in verzoening :

De lawaaimakers

teneinde een minnelijke schikking na te streven betreffende :

(Korte beschrijving van de feiten)

Met de meeste hoogachting,
Datum.
Handtekening
De vrederechter zal dan een datum vastleggen en deze te kennen geven aan beide partijen. Niet komen opdagen voor een verzoeningspoging maakt een serieus gebrek in respect uit voor de vrederechter.

Franciscus

#26 , 05 feb 2009 19:33

je ziet het wel heel zwart in - politie zet zijn wagen achter de hoek - komen in burger enz enz

Overlast is een 'Hot' item - zijt maar gerust dat ze er wel iets aan doen
Dat het niet altijd direct gevolgen heeft is juist

Ik ken nogal wat zaken waar de afwikkeling lang heeft geduurd maar uiteindelijk met goede afloop en waar ... nb de huisbaas ( waarvan u zegt dat hij niets kan doen) net omdat hij niets heeft gedaan mee veroordeelt is tot betalen van schadevergoeding - vergoeding voor verhuis en gedurende 3 jaar mede het verschil in huur kon betalen betalen

RustyDust

#27 , 07 feb 2009 23:54

Beste Morpheuz,

ik vind het jammer zoiets te moeten lezen en ik weet wat het is om zoiets te moeten meemaken, terwijl je tegen een muur van onbegrip loopt. Ik ga zelf mijn post niet herhalen, die kan je nalezen op http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=12468.

Ik heb toen meer dan 10x de politie gebeld of zij het probleem zouden kunnen komen constateren: nooit gelukt. Aangetekend schrijven, minnelijke schikking, huurdersbond...: niets! Uiteindelijk heb ik geprocedeerd via een advocaat en nu spreekt de vrederechter uit dat ik 'overgevoelig' ben aan geluid...

Dus, let op wat je doet... misschien zijn er oplossingen via de de Vlaamse huisvestingsdienst, Vincotte, etc...

rikkie

#28 , 26 feb 2009 12:27

Vandaag bij het vredegerecht geweest met de herriemakers.

Ik met voldoende bewijzen van meldingen van de politie die de feiten ter plaatse hebben kunnen waarnemen,kon de vrederechter niet overtuigen.

Dit wil zeggen dat er nog steeds geen oplossing is.

Wat nu nog te doen ?

GROETEN rikkie

Franciscus

#29 , 26 feb 2009 18:28

meldingen van de politie zijn nog geen PV waar in staat dat er een overtreding op wet x y z is.
Een melding is alleen dat ze ter plaatse waren voor dat feit en iets ( niets hebben kunnen vaststellen dus geen lawaai tot lawaai dat niet storend was

Storend lawaai is pv EN vervolging voor de strafrechter -- aan de hand van de strafrechtelijke veroordelingen gaat de vrederechter WEL gevolg kunnen geven - trouwens als u zich burgerlijke partij stelt bij de strafrechter worden daar ook al burgerlijke schadevergoedingen uitgesproken

Ga een langs de dienst slachtoffer zorg van uw lokale politie die kunnen u haarfijn uitleggen hoe wat waarom

rikkie

#30 , 28 feb 2009 11:12

@ Franciscus,

Heb hier ook een dochtertje van 7 jaar bij mij wonen ,die regelmatig uit haar slaap wordt gehaald door het lawaai van de bovenburen.

Heb van haar lerares al verschillende keren opmerkingen gekregen,dat mijn dochter niet aandachtig en afwezig lijkt in de klas.

Het is zelfs gebeurd dat het kind in slaap viel tijdens de les.

De juf heeft ook telkens dit in mijn kind haar schoolagenda vermeld.

Ook de directeur heeft mij hierover aangesproken,dat het kind voldoende nachtrust nodig heeft.

Heb dan de situatie bij deze dan ook helemaal uitgelegd aan deze personen,wat de oorzaak daar van was.

Heb dan ook documenten van de school gekregen van deze problemen.

Deze documenten heb ik dan ook aangehaald op het vredegerecht, en de vrederechter ging hier ook niet op in.

Ik heb hier dan wel duidelijk mijn mening over ,wat moet je dan nog doen als zelfs je eigen kind niet belangrijk is.

Kind is door deze situatie helemaal gestresseerd, en neemt nu kalmeermiddelen in die de kinderarts heeft gegeven.

Als dat met die bovenburen niet ophoudt ,zal ik niet instaan voor de gevolgen.

Terug naar “Huren”