Kat in huurhuis

LisaV
Topic Starter

Kat in huurhuis

#1 , 08 mei 2006 16:30

In ons huurcontract staat dat het verboden is van huisdieren te hebben, en daar staan uitdrukkelijk honden en katten bij. Omdat het om een standaard huurcontract van een immokantoor gaat, dachten wij achteraf aan de verhuurders mondeling te vragen of het ok was om mijn huispoes mee te verhuizen. Zij antwoordden hier echter op dat dit om problemen vragen is. Verdere uitleg wouden zij niet geven. Ik weet verder dat zij hier in de buurt nog 14 andere woningen verhuren, allemaal met dezelfde regel. Kunnen zij dit verbieden? Er gaat een gerucht de ronde dat huisdieren niet meer kunnen verboden worden. Wij kunnen dit niet achter hun rug doen, want zij wonen vlak in de buurt en passeren dagelijks.
Wat zijn de gevolgen als je dit overtreedt? Moet je eruit? Zie je je borg nog ooit terug?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 09 mei 2006 11:07

De niet-naleving van het contractuele verbod in een appartement, gehuurd van een sociale huisvestingsmaatschappij,huisdieren te houden, is een onvoldoende ernstige tekortkoming aan een overigens bijkomstige contractsbepaling, om de ontbinding van de huurovereenkomst ten nadele van de huurder te rechtvaardigen. Het is in onze moderne samenleving immers gebruikelijk, en het wordt eveneens gedoogd, dat huurders van appartementen toebehorende aan sociale huisvestingsmaatschappijen, een huisdier bij zich houden, in zoverre de aanwezigheid van deze dieren aan het geheel van de gemeenschappelijke uitrusting van het appartementsgebouw en aan de andere bewoners geen schade noch burenlast veroorzaakt.(Rb.Dendermonde 20 februari 1989,R.W.1990-91,p 616-619)

LisaV
Topic Starter

#3 , 09 mei 2006 13:32

Ik zou hier toch even wil duidelijk maken dat het om een huurcontract gaat op de priv?markt. Het heeft niets te maken met huisvestingsmaatschappijen. Hoe zit het dan? Mag je een kat houden en wat zijn de eventuele gevolgen voor de borg als je dit doet ondanks het verbod?

Reclame

Lex

#4 , 09 mei 2006 13:53

Ik zou hier toch even wil duidelijk maken dat het om een huurcontract gaat op de priv?markt. Het heeft niets te maken met huisvestingsmaatschappijen. Hoe zit het dan? Mag je een kat houden en wat zijn de eventuele gevolgen voor de borg als je dit doet ondanks het verbod?
Bij WIE U huurt is niet relevant...INDIEN uw kat schade/burenlast veroorzaakt, dan zal U die schade moeten vergoeden! (Zie mijn bericht boven)

Terug naar “Huren”