Hallo Morpheuz en rikkie,
Ik kan je niet veel concrete raad geven maar ik wil wel met je meedenken.
Ten eerste denk ik dat je een onderscheid moet maken tussen contactgeluid
http://www.architectenweb.nl/aweb/archi ... sp?id=2984 en burenlawaai.
Contactgeluid daar valt onder: het geluid van schoenhakken op de vloer, verschuiven of neerzetten van stoelen, tafels, etc, het dichtslaan van deuren, noem maar op.
Als je zoekt op Google.nl dan zal je zien dat dit soort van hinder in Nederland heel ernstig genomen wordt. Je komt op links van huisvestingsmaatschappijen (die in NL de meerderheid van de woningmarkt uitmaken) en hoe zij met dat probleem omgaan. Als dat probleem zich voordoet worden aan de bovenburen allerlei maatregelen opgelegd, zoals oa:
-niet meer op hakken binnenshuis lopen
-viltjes aanbrengen op poten van meubilair
-rubbers voorzien aan binnenwerk van deuren
Hier zijn we in België maar misschien kan je er toch wat van opsteken.
Dan is er nog het echte burenlawaai (roepen, muziek, enz) en daarover heb ik niet veel toe te voegen, behalve dat ik begrijp dat het ver-schrik-ke-lijk vervelend is.
Verwacht niet teveel van de politie.
Ik woonde jarenlang in een appartement waar ik vaak overlast had van twee cafés die hun muziek veel te hard speelden. Vooraleer er een PV wordt opgesteld moet de politie bij jou een vaststelling doen met een decibelmeter, want puur op het gehoor kunnen ze geen objectieve vaststelling doen, zelfs al is het overduidelijk. In bv de hele stad Antwerpen is er zo maar 1 team (waarvan telkens slechts 1 patrouille in dienst) die dat heeft.
Ik heb toen diverse keren naar de politie gebeld en dat was telkens ontzettend frustrerend. Je ligt dan al in je bed en je weet dat je zo onmogelijk kan slapen. Je belt naar de politie en die zeggen dat ze het doorgeven aan de bevoegde van dienst (die met de decibelmeter). Vermits lawaaioverlast zich meestal 's nachts voordoet, hebben ze op dat moment nog andere oproepen lopen. Resultaat: je mag wachten tot ze daar gedaan hebben en jij aan de beurt bent. In de praktijk kwamen ze soms uren later. Je zit daar dan in je peignoir te wachten en je weet niet of ze er binnen 15 minuten zullen staan of 2 uur later. Ondertussen tikt de klok verder terwijl je weet dat je wekker om 7 uur zal aflopen. Je kan ondertussen niet proberen om terug te gaan slapen want de politie moet bij jou binnen zijn om de vaststelling van overlast te doen. Het was om de muren op te lopen. Het gebeurde dat ze pas zoveel later kwamen dat het café dat de overlast veroorzaakt net gesloten was (bij jou kunnen je buren dan plots 'rustig' geworden zijn) en daar staat die politie dan voor niets...
Sorry dat dit niet bemoedigend klinkt maar je kan beter goed voorbereid zijn. Ik zou toen ook een fortuin betaald hebben om eens goed te kunnen slapen. Hopelijk is de politie in jouw gemeente sneller en/of hebben ze meer decibelmeters ter beschikking.
Hopelijk helpt een AS.