Burenlawaai

Morpheuz
Topic Starter

Burenlawaai

#1 , 17 jan 2009 13:31

De situatie
Wij wonen op een gelijkvloers appartement voor 3 jaar nu (nooit problemen gehad).
Na een deugddoende vakantie in september 2008 komen wij thuis en merkten we dat we nieuwe bovenburen hadden.
Al meteen van de eerste weken was het duidelijk:
- gebonk, gestamp, geroep
- verschuiven van meubels
- lawaaïerige wasmachines, droogkasten, boormachines (hoeveel gaten kunnen er in een app. geboord worden vragen wij ons af??)

Kort samengevat. Continu lawaai. En dat 24u op 24.
Op willekeurige tijdstippen 's nachts laten ze iets uit hun handen vallen.
Iets van bestek of zo denken we.
Dat is om 2u 's nachts maar ook om half 4 of 5u...
Gewoon 1 keer een bonk of gerinkel of iets dat op de stenen vloer valt.

Gevolgen
Ons huis is niet meer ons thuis. Ik zie er elke dag tegenop hier te zitten.
Wij hebben reeds opzeg gedaan richting huisbaas (die dan weer volledig uit de lucht komt gevallen) en wij blijven hier geen dag langer dan nodig is. Maar het duurt nog 2,5 maand voor we hier weg kunnen. Een eeuwigheid dus.

Wij slapen gemiddeld 4 tot 5u per nacht en dat sinds september.
Ik kan echter niet in woorden uitdrukken hoe zwaar het dagdagelijks tekort aan slaap begint door te wegen.
De gevolgen zijn voelbaar:
- in de wagen in slaap vallen
- niet geconcentreerd op het werk zitten en professionele fouten maken
- niet kunnen studeren voor belangrijke examens
- geprikkeld zijn en humeurig.
- veel vaker ziek zijn dan vroeger (migraine-aanvallen)

Reeds geprobeerd
- met de bovenburen gaan praten/overleggen.
Steeds mooie beloftes en een vriendelijke glimlach gekregen in ons gezicht maar toen we voor de zoveelste keer om half 3 's nachts wakker werden van het gestamp of het rondlopen met hoge hakken op de stenen vloer kregen we een berichtje dat we maar moesten verhuizen.
Arrogantie en achterbaksheid ten top dus.

- papieren gaan ophangen. Nooit geen ractie op gehad.

- Naar het immo-kantoor gegaan. Zij trekken hun handen terug. Ze beheren slechts de gemeenschappelijke delen.

- Naar de huisbaas gebeld. 1 of andere beenhouwer wiens finaal besluit dan maar was dat ik naar de politie moet gaan.
Toen ik voorstelde dat hij dan maar eens moest proberen hier 2 dagen te "wonen" was zijn antwoord: "ik ben geen polies".

Wat nu?
Vermits de overlast wel degelijk het patroon aanneemt van pestgedrag (bvb. wasmachines om 5 voor 7 's morgens op zondag maar voor de rest van de dag doodstil) denk ik niet dat ik de politie vaststelling ga kunnen laten doen. Soms is het een paar uur stil totdat die bovenburen het doorkrijgen dat wij thuis zijn en dan begint het weer van voorafaan.

Wat kan ik nog ondernemen alvorens ik overstap naar de meer radicale middelen zijnde geweld, agressie, dreigen, terugpesten, geen huur meer betalen,...??
Ik weet dat dit nogal dwaas overkomt maar nogmaals... sinds september 2008 hebben wij GEEN enkele nacht meer gehad waarin we meer dan 4 tot 5u hebben geslapen.

Wat te doen? Wat te doen?
Ik ben bereid alles te ondernemen voor 1 nacht deftige slaap...
ongeacht wat de prijs moge zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 17 jan 2009 15:27

Dat is idd. een probleem. Je zou toch moeten trachten via de Afbeelding een PV te laten opstellen voor nachtlawaai. Als ze een bezoekje van de Afbeelding hebben gehad en een boete (want dat kan de Afbeelding perfekt volgens mij in het geval dat ze nachtlawaai vaststelllen), zingen dat soort lui gewoonlijk wel een toontje lager. Je kan natuurlijk ook beginnen met terugpesten, maar dat vergt wat detectivewerk en is dus wettellijk niet toegestaan. Er zijn natuurlijk nog andere middelen, zoals je trouwens zelf in je voorlaatste alinea beschrijft, alles op eigen risico natuurlijk en allemaal onwettellijk maar soms verbazingwekkend effectief, als je begrijpt wat ik bedoel. Afbeelding

Misschien zal je uiteindelijk toch die 2,5 maanden moeten uitzweten, ookal omdat heel dat rechterlijk apparaat nogal traag op gang komt en we vooraleer je het beseft al gauw een goede maand voorbij zijn tegen de tijd dat er effectief iets gedaan word tegen die mensen.
Laatst gewijzigd door JohnD op 17 jan 2009 15:42, 2 keer totaal gewijzigd.

rikkie

#3 , 17 jan 2009 15:28

Hoi,

Ik zit hier met dezelfde situatie.

Boven mij is het een dakappartement,ongeveer 40 vierkante meter groot(groot?)

Nu sinds 3 weken woont er een jong koppel met een hond (een golden retriever).

Niet vragen wat voor rumoer,of beter gezegd lawaai dat met zich meebrengt.

Hond loopt heel de dag heen en weer, dan hoor je deze laatste weer met zijn kluif op de grond spelen,en dergelijke. (OP VLOERTEGELS )

Mevrouw loopt heel de dag met hakken rond,en roepen en tieren tegen vriend.

Inkom deur kunnen ze ook nooit op een zachte manier sluiten .

Heb hier een kind van 7 jaar ,dat regelmatig wakker wordt van hun lawaai,en viervoeter.

Heb ook verschillende malen met hen erover gesproken,maar tevergeefs.

Wat moeten we dan nog doen met deze situatie?

Reclame

Morpheuz
Topic Starter

#4 , 18 jan 2009 00:49

Hey Rikkie,

Ik vind het écht erg voor u.
Ik zit zelf ook vlak aan de inkomhal.
Er zijn 5 verdiepen + een dakappartement met 3 tot 4 gezinnen per verdiep. Ik weet dus wat het is zo'n inkomdeur.
Tevens zijn ook de brievenbussen van elke bewoner bevestigd aan mijn muur en die worden ook niet altijd zachtaardig gesloten.
En bij u is het nog maar 3 weken... bij ons is het sinds midden september.

Ik heb met mijn partner al eens rond de tafel gezeten om eerst en vooral al op 1 en dezelfde lijn te zitten omtrend dit onderwerp.
Zodat ik zeker weet dat we 1 blok vormen.
En wij hebben de volgende dingen reeds besproken:

- Ik heb een bedrijfs-gsm en zij heeft nog ettelijke 1000den smsjes gratis via 1 of ander abonnement. Telkens we vanaf nu gebonk en gestamp horen beginnen we voorgeprogrameerde berichtjes te sturen.

- Wij zouden weigeren vanaf volgende maand onze huur te betalen tot meneer de huisbaas zijn verantwoordelijkheid opneemt.
(doen wij hier goed aan ja of nee?)

- Ik ga vanaf maandag mij aansluiten bij een huurdersbond en daar informatie inwinnen.

- Ik ga ook informatie inwinnen bij de politie.
Hoewel ik hier niet echt veel van verwacht. Mijn droom is een vaststelling te laten omzetten in een PV... maar zoals ik zei is het patroon veel te willekeurig en te doordacht om hier door de politie vaststellingen te laten doen. Soms is het voor uren stil om dan om half 4 's nachts 1 zware bonk te horen, klaarwakker te zijn en dan weer heel de nacht niets te horen.
Hoe ga ik dat laten vaststellen?

En ja zoals u ziet... is het nu kwart voor 1... En mogen wij hier beneden mee genieten.
Iemand enig idee hoe wij op officiële manier nog druk kunnen uitoefenen.
Geld is geen probleem... ik heb er alles voor over.

Morpheuz
Topic Starter

#5 , 20 jan 2009 11:52

Niemand een idee?

DME3

#6 , 20 jan 2009 13:42

Wanneer er na 22u lawaai is de politie opbellen. Meer kun je denk ik niet doen als de mensen zelf niet redelijk zijn.
In principe spreekt men over burenlawaai vanaf de buren het lawaai storend achten (volgens de lokale politie toen ik daarover ging informeren wanneer ik bouwwerken zou beginnen), dus ook tijdens de dag.

plentycoups

#7 , 20 jan 2009 19:44

in een losliggende woning gaan wonen?
in een bos? dat zijn wel kenmerken van appartement...
wij hebben tegenover een nachtwinkel gewoond... tja, en s'zomers ie er de ganse nacht lawaai, zatlappen die om 4 uur s,nachts nog langs komen, en overal op bonken omdat het juist toe was...
de buurman probeerde alles om die zaak op te doeken...
wij zijn lekker verhuisd

:P :P

Morpheuz
Topic Starter

#8 , 20 jan 2009 23:09

wij hebben tegenover een nachtwinkel gewoond... tja, en s'zomers ie er de ganse nacht lawaai, zatlappen die om 4 uur s,nachts nog langs komen, en overal op bonken omdat het juist toe was...
wij zijn lekker verhuisd

dat zijn géén kenmerken van een appartement en ZO grappig vind ik het eigenlijk niet.
Wij hebben hier 3 jaar zeer graag gewoond en alles wordt van de ene op de andere dag overhoop gegooid door zo'n dwaze mensen.
Mensen moeten leren hun manieren te houden en zich aan de regels te houden. Het meest frustrerende is nog dat die randdebiel van een huisbaas het zich geen bal wilt aantrekken.

Morpheuz
Topic Starter

#9 , 20 jan 2009 23:09

wij zijn lekker verhuisd
dat zijn géén kenmerken van een appartement en ZO grappig vind ik het eigenlijk niet.
Wij hebben hier 3 jaar zeer graag gewoond en alles wordt van de ene op de andere dag overhoop gegooid door zo'n dwaze mensen.
Mensen moeten leren hun manieren te houden en zich aan de regels te houden. Het meest frustrerende is nog dat die randdebiel van een huisbaas het zich geen bal wilt aantrekken.

Morpheuz
Topic Starter

#10 , 20 jan 2009 23:10

Wanneer er na 22u lawaai is de politie opbellen. Meer kun je denk ik niet doen als de mensen zelf niet redelijk zijn.
In principe spreekt men over burenlawaai vanaf de buren het lawaai storend achten (volgens de lokale politie toen ik daarover ging informeren wanneer ik bouwwerken zou beginnen), dus ook tijdens de dag.
Ok, en wat valt er tegen te doen?
Ik heb in ieder geval al een afspraak met de huurdersvakbond.

Morpheuz
Topic Starter

#11 , 23 jan 2009 11:15

Hallo? Niemand??

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 jan 2009 18:56

je kan een heleboel dingen doen

uw woning is onschendbaar en daar heb je alle rechten
je moet dus het volle genot kunnen hebben van je woning

je hebt een contract met een verhuurder waaraan je betaald om de woning te huren en daarvan te kunnen genieten

iedereen die u verhinderd om hiervan te genieten kan 'gedwongen' worden hieraan te voldoen.

Elke vorm van lawaai - zowel overdag als snachts kan beschouwd worden als overlast en kan derhalve strafbaar zijn
Gezien de Parketten niet vervolgen voor de 'kleine' feiten moet men hiervoor gaan kijken in de gemeentelijke codex ofte het politiereglement.
Is daar het een Gemeentelijk santierecht in opgenomen kan de politie hiervoor een GAS PV opstellen tot 250 € = obvertreding
Aarzel niet om de politie te bellen op de momenten dat het echt erover is

Is de overlast doro electronische muziek -- dan wet op geluidshinder door electronisch verstrekte muziek = wanbedrijf

gezien ook uw verhuurder ervoor moet zorgen dat kan je die bij de zaak betrekken met een AS en hem uitleggen

In zo'n AS vermeld je al de problemen kort en droog zonder emotionele uitlatingen. Verwijs hierin naar de huurwet en naar het contract

Zend ook een AS naar de tegenpartij en vermeld hierin het probleem- dat je gestoord wordt en dat je graag zou genieten van je rust
stel daarin ook een overlegmoment voor om samen iets aan het probleem te doen. ( geef periode om te reageren vb 15 dgn)

Ga eens praten met de verantwoordelijke officier bij de politie - commissaris of hoofdinspecteur en leg daar duidelijk het probleem uit
op die manier heeft de politie een klaardere kijk - ze zullen ook voorstellen dat zij met tegenpartij gaan praten enz enz.
zij zullen ook zeggen dat je hen moet bellen als er problemen zijn .. bij vaststelling zal dat een PV worden bij geen vaststelling een melding Kort verslag -- vraag hiervan steeds de nummers op en vraag aan de politeinspecteurs steeds om iets op te stellen - zeg steeds dat je morgen of zo wel contact met bureel zal opnemen om de registratienummers te bekomen of dat ze het attest in de bus komen steken...
Wanneer ze weigerachtig zijn ... eventjes vermelden dat je reeds met de commissaris over het probleem hebt gesproken.
Soms wordt uw adres opgenomen in een briefing map inzake overlast

als je zo wat gegevens hebt verzameld kan je tegenpartij in verzoening oproepen bij de vrederechter ...
indien geen resultaat zal het in dagvaarding zijn maar dan kan je ook de verhuurder erbij betrekken want dan kan je bevoorbeeld - vermindering van betaling of verbreking zonder schadevergoeding vragen

Natuurlijk een stenen vloer met hoge hakken is net een klankkast - denk niet dat de vrederechter gaat zeggen dat er een andere vloer komt maar wel dat er tapijt wordt gelegd of geen hakken worden gedragen
een wasmachine kan op dempers geplaatst worden en met een geluidsdempende laag omgeven - is niet zo duur.

Morpheuz
Topic Starter

#13 , 23 jan 2009 22:55

Hallo Franciscus,

Bedankt voor de reactie.
Ben vandaag naar de politie gegaan en zij stelden hetzelfde voor als u:
- bellen voor vaststelling, deze interventie krijgt wel een lage prioriteit
maar in principe komen ze direct.
- PV laten opmaken
- overleggen met de wijkagent

Het moeilijke wordt echter om "echt erover" aan te tonen.
Voor mij is het er elke dag "echt over" omdat ik sinds september bijna niet meer deftig geslapen heb.
Uiteraard is dat niet iets wat de politie op dat moment zal vaststellen.
Zij zullen wat lawaai horen wat waarschijnlijk voor hen nog redelijk is... maar ik zit daar dagdagelijks mee.

Zie jij het eventueel zitten om wat te helpen bij een voorbeeld van dat aangetekend schrijven?

rikkie

#14 , 24 jan 2009 11:51

Deze maandag was verhuurder hier ter plaatse.

Heb het probleem aangekaart ,huurders boven mij ontkennen alle feiten betreffende het lawaai.

Ze noemen mij een leugenaar en zeveraar,en dat ik maar moet verhuizen,en oordopjes insteken,DIT IN HET BIJZIJN VAN DE VERHUURDER;

Deze laatste trekt zich van heel deze toestand geen reet aan.

Heb dan diezelfde dag nog een aangetekend,en gewone zending laten versturen naar bovenbuur en verhuurder.

Tot op heden is er geen enkel gehoor gegeven aan deze.

Zelfs nu maken ze nog meer lawaai.

Ben dan deze morgen naar de politie gestapt,en klacht neergelegd.

Daar vertelde ze me dat het buitensporig wordt,hen hiervan op de hoogte te brengen,om dan langs te komen om de feiten te kunnen waarnemen.

Ja watte,ben gewoon op van de zenuwen

Nu ik mijn melding-fiche bekijk van de politie,zie ik dat bij verdachte maar 1 persoon vermeld staat, alleen van hem.

Er staat hier tevens op het adres op de deurbel en brievenbus van verdachte ,
2 namen,van hem en haar.

Ik heb dan ook mijn verstuurde brieven op beide namen gezet. Want zij woont hier degelijk.

Wat nu?

artemis

#15 , 24 jan 2009 12:32

Hallo Morpheuz en rikkie,

Ik kan je niet veel concrete raad geven maar ik wil wel met je meedenken.

Ten eerste denk ik dat je een onderscheid moet maken tussen contactgeluid http://www.architectenweb.nl/aweb/archi ... sp?id=2984 en burenlawaai.

Contactgeluid daar valt onder: het geluid van schoenhakken op de vloer, verschuiven of neerzetten van stoelen, tafels, etc, het dichtslaan van deuren, noem maar op.
Als je zoekt op Google.nl dan zal je zien dat dit soort van hinder in Nederland heel ernstig genomen wordt. Je komt op links van huisvestingsmaatschappijen (die in NL de meerderheid van de woningmarkt uitmaken) en hoe zij met dat probleem omgaan. Als dat probleem zich voordoet worden aan de bovenburen allerlei maatregelen opgelegd, zoals oa:
-niet meer op hakken binnenshuis lopen
-viltjes aanbrengen op poten van meubilair
-rubbers voorzien aan binnenwerk van deuren
Hier zijn we in België maar misschien kan je er toch wat van opsteken.

Dan is er nog het echte burenlawaai (roepen, muziek, enz) en daarover heb ik niet veel toe te voegen, behalve dat ik begrijp dat het ver-schrik-ke-lijk vervelend is.
Verwacht niet teveel van de politie.
Ik woonde jarenlang in een appartement waar ik vaak overlast had van twee cafés die hun muziek veel te hard speelden. Vooraleer er een PV wordt opgesteld moet de politie bij jou een vaststelling doen met een decibelmeter, want puur op het gehoor kunnen ze geen objectieve vaststelling doen, zelfs al is het overduidelijk. In bv de hele stad Antwerpen is er zo maar 1 team (waarvan telkens slechts 1 patrouille in dienst) die dat heeft.
Ik heb toen diverse keren naar de politie gebeld en dat was telkens ontzettend frustrerend. Je ligt dan al in je bed en je weet dat je zo onmogelijk kan slapen. Je belt naar de politie en die zeggen dat ze het doorgeven aan de bevoegde van dienst (die met de decibelmeter). Vermits lawaaioverlast zich meestal 's nachts voordoet, hebben ze op dat moment nog andere oproepen lopen. Resultaat: je mag wachten tot ze daar gedaan hebben en jij aan de beurt bent. In de praktijk kwamen ze soms uren later. Je zit daar dan in je peignoir te wachten en je weet niet of ze er binnen 15 minuten zullen staan of 2 uur later. Ondertussen tikt de klok verder terwijl je weet dat je wekker om 7 uur zal aflopen. Je kan ondertussen niet proberen om terug te gaan slapen want de politie moet bij jou binnen zijn om de vaststelling van overlast te doen. Het was om de muren op te lopen. Het gebeurde dat ze pas zoveel later kwamen dat het café dat de overlast veroorzaakt net gesloten was (bij jou kunnen je buren dan plots 'rustig' geworden zijn) en daar staat die politie dan voor niets...

Sorry dat dit niet bemoedigend klinkt maar je kan beter goed voorbereid zijn. Ik zou toen ook een fortuin betaald hebben om eens goed te kunnen slapen. Hopelijk is de politie in jouw gemeente sneller en/of hebben ze meer decibelmeters ter beschikking.

Hopelijk helpt een AS.

Terug naar “Huren”