Kopen van een verhuurde woning

ypsilon1972
Topic Starter

Kopen van een verhuurde woning

#1 , 08 mar 2017 20:16

Goedenavond,

Ik wil een huis kopen dat momenteel nog verhuurd is. Het is de bedoeling van er zo snel mogelijk zelf in te trekken. Ik heb begrepen dat ik een opzeg kan doen op basis van eigen gebruik van de woning. Dit is 6 maanden.
Volgens de notaris is er een geregistreerd huurcontract. De huidige huurder is de zus van de verkoper. Nu ben ik een beetje bang dat kort voor het tekenen van de verkoopakte ze onderling een nieuw huurcontract tekenen voor korte/vaste termijn, 3 jaar bijvoorbeeld. In dat geval zou ik geen opzeg kunnen doen met als reden de woning zelf te bewonen en zou de huurder er nog 3 jaar in kunnen blijven. Is dat zo? Mogen ze zo maar snel een nieuw huurcontract opstellen? Zo ja, kan ik mij daar op een of andere manier tegen beschermen?
Een woning kopen die reeds verhuurd is brengt altijd een risico mee uiteraard. Welke maatregelen kan ik nemen om te vermijden dat de woning niet verwaarloosd wordt of dingen kapot gemaakt worden tijdens die 6 maanden opzeg.
Alvast bedankt voor uw reactie.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 08 mar 2017 21:20

Wat het veranderen van huurcontract betreft, laat u toch gewoon in de compromis een vermelding opnemen dat u op de hoogte bent van het bestaande huurcontract, dat u daar een kopie van kreeg, en dat de verkoper zich verbindt hier niets aan te veranderen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mar 2017 21:25

Er is een geregistreerd huurcontract... dat kan u opvragen eventueel via notaris of zelf met uw compromis bij de dienst registratie Fod Financiën.
Als er nog geen compromis is dan laat u dat zeker ook in compromis zetten ook voorwaarden van verkrijgen lening en ontbinding bij negatief bodemattest (dus geen vervuiling) - erfdienstbaarheden - olietanks ondergronds gekeurd .... al of niet met ontbindende voorzorgen. Vraag zeker aan uw eigen notaris.

Reclame

ypsilon1972
Topic Starter

#4 , 08 mar 2017 21:49

Bedankt voor de snelle antwoorden. Afspraak met notaris is reeds gemaakt. Ik ga alles via hem regelen om zeker te zijn dat alles correct wordt opgemaakt. Toch fijn dat ik hier reeds een beetje meer info en goede raad gekregen heb.

Terug naar “Huren”