Bij vertrek kosten niet vergoed door huurder

Geena
Topic Starter

Bij vertrek kosten niet vergoed door huurder

#1 , 23 jan 2017 15:11

Beste,

huidige huurder heeft opzeg gedaan. Hij zal 2 maanden waarborg moeten laten vallen als schadevergoeding om vroegtijdig te vertrekken.
Bovendien zijn er een aantal kosten (+- 1500 Euro) nog te vergoeden voor de huidige schade aan de woning. De vertrekkende huurder wil dit niet betalen.
Ik vrees zelfs dat hij de laatste 2 maanden de huur niet meer zal betalen.
Hoe pak ik dit best aan ?
bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 23 jan 2017 15:51

Kun je ondubbelzinnig bewijzen dat die kosten voor de huurder zijn?
Indien wel: vredegerecht.

Indien niet betalen huur: ook vredegerecht.
Hiermee moet je niet afgaan op je buikgevoel, maar moet je wachten tot de huurder effectief niet zou betaald hebben (en je deze de tijd gegeven hebt om te betalen).

Simpelste zal zijn om dit alles in 1 zaak te bundelen:
Maar een verslag van alle kosten, inclusief de niet betaalde huur en de wederverhuringsvergoeding.
Onderaan dit verslag zet je een totaal, en hiervan trek je de waarborg af.
Het restbedrag dient de huurder te betalen.
Dit stuur je hem aangetekend op, en je geeft hem 14 dagen de tijd om te antwoorden of betalen.
Hierbij steek je ook de vrijgavepapieren van de waarborg voor de verhuurder (niet getekend, maar wel aangeduid dat het voor de verhuurder moet zijn).
Indien geen of een negatieve reactie: vredegerecht.

Als de totale som onder de 2500 euro is, kost dit je 40 euro, anders 80 euro.
Deze kosten worden voorgeschoten door de eisende partij (jij), en terugbetaald door de verliezende partij (indien geen duidelijke winnaar, wordt dit door 2 gedeeld).

Ik zou dus nog wachten tot de huurder eruit is voordat je verdere stappen zet.

Geena
Topic Starter

#3 , 27 jan 2017 17:19

Bedankt Blaatpraat !
Ik heb de nodige info gekregen.

Reclame

Terug naar “Huren”