glurende huisbazin...

JohnD

#16 , 10 mei 2008 03:27

Wijzelf verhuren een appartement en in het contract staat dat we 2x per jaar onze eigendom mogen betreden op eender welk moment mits een verwittiging. Verder mag ik mijn eigendom ook betreden met goedkeuring van vrederechter.
Dit is weer zo'n geval van "het staat in het huurcontract dus is het wettelijk". De huurwetgeving bepaald of iets wettelijk is of niet. In de huurwetgeving staat absoluut niets over het aantal malen per jaar dat een eigenaar zijn verhuurde woning mag bezichtigen. Dus U denkt ik zet in het huurcontract 2x per jaar en de huurder tekent het dus is het wettig en moet hij het nakomen.
Als U pech hebt en de huurder stapt naar de vrederechter zal die zeggen dat 1 bezoek per jaar meer dan voldoende is. Dat is een frequentie die door de meeste vrederechters als billijk aanvaard word.
En op eender welk moment mits een verwittiging zegt U ? Ook mis: het is in gezamenlijke afspraak met de huurder dat de woning bezocht mag worden. Het is dus in feite mits een verwittiging en het akkoord van de huurder. Betreden van de woning zonder het akkoord van de huurder of van de vrederechter is huisvredebreuk.
Weigert hij dan kan U wel naar de vrederechter stappen en die zal toestaan dat U de woning bezoekt.
Laatst gewijzigd door JohnD op 10 mei 2008 03:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive

#17 , 10 mei 2008 17:04

Onlangs kreeg ik een artikel te zien over de nieuwe camerawet of zoiets e ik meen me te herinneren dat er een vermelding moet gemaakt worden als er gefilmd word, dus ook binnenshuis.

Dus je mag het wel, je hoeft het niet te vragen, maar je moet het wel melden met een pictogram of zo. Das wat ik me vaag herinner, maar het kan dat dit enkel buitenshuis moet.

Maar het mag zeker, daar is geen twijfel over.

JohnD

#18 , 10 mei 2008 17:08

Onlangs kreeg ik een artikel te zien over de nieuwe camerawet of zoiets e ik meen me te herinneren dat er een vermelding moet gemaakt worden als er gefilmd word, dus ook binnenshuis.

Dus je mag het wel, je hoeft het niet te vragen, maar je moet het wel melden met een pictogram of zo. Das wat ik me vaag herinner, maar het kan dat dit enkel buitenshuis moet.

Maar het mag zeker, daar is geen twijfel over.
Kijk vergeef me maar ik ga het hier even niet opzoeken. Dit klinkt echter niet logisch: immers een verbod op het filmen van wat er binnen je 4 huismuren gebeurd zou toch een inbreuk op de wet op de privacy zijn dacht ik. Of niet ?

Reclame

Alizee

#19 , 28 mei 2008 19:43

ben ook benieuwd of de ziekelijke huisbaas al gesnapt is, moet wel enorm leuk zijn mocht je haar kunnen betrappen lol

Annetje
Topic Starter

#20 , 28 mei 2008 20:37

Nee de huisbazin is nog niet gesnapt, jammer genoeg. Wel staat de webcam nog steeds iedere keer aan als wij uit huis zijn.
Ik denk dat ze niet meer durft, ze is verschoten van zichzelf dat er een stuk uit de deur is :P

Wel is er ondertussen wel het één en het ander gebeurd.
En gisteren is er een gepeperde aangetekende brief verstuurd, met een voorstel tot minnelijke schikking om de huurovereenkomst te beïndigen.

Alizee

#21 , 28 mei 2008 23:26

Nee de huisbazin is nog niet gesnapt, jammer genoeg. Wel staat de webcam nog steeds iedere keer aan als wij uit huis zijn.
Ik denk dat ze niet meer durft, ze is verschoten van zichzelf dat er een stuk uit de deur is :P

Wel is er ondertussen wel het één en het ander gebeurd.
En gisteren is er een gepeperde aangetekende brief verstuurd, met een voorstel tot minnelijke schikking om de huurovereenkomst te beïndigen.
nou, dat zegt ook al veel. Ze weet dus dat jullie iets door hebben en haar proberen te snappen...jammer, maar goed nu voel je je waarschijnlijk wel minder begluurd.. :wink:

Annetje
Topic Starter

#22 , 28 mei 2008 23:28

Nee die heeft daar niks over door.
We zijn een hele procedure ingezet met de huurdersbond, er is immers veel meer stront aan de knikker dan dat.
Het dak staat op instorten, muren vol parasietjes en paddenstoelenschimmels... niet zo gezellig en niet zo gezond om in te wonen dus :) Vandaag nog geen reactie gehad van de huisbaas ( hij woont naast ons samen met de huisbazin zijn vrouwtje) dus ik vermoed dat ze morgen pas de aangetekende brief gaan ontvangen

djanodive

#23 , 01 jun 2008 15:19

John D.: ik heb niet gezegd dat je het niet mag, wel dat je het vermoedelijk moet melden als er mensen in de woning komen. dat ze verwittigd zjin. Want anders schend je ook hun privacy, zonder dat ze het weten. Het mag mijn inziens dus wel, maar niet zonder dat jouw gasten het weten.

Je kan zo mensen uitnodigen en hen een overnachting aanbieden. Ondertussen neem je alles op wat ze 's avonds in de slaapkamer doen. :oops: En dat hou je dan bij. Das schending van de privacy in jouw eigen woning, maar dan tegenover de gasten. Het is niet de eerste keer dat dergelijke gevallen op tv komen.

Want als ik jouw stelling van de privacy volg, dan zou je iemand thuis mogen een pak slaag verkopen, want het is immer je eigen woning (is wel een beetje extreem voorbeeld).

Dus je mag volgens mji altijd je huis binnenin filmen, maar als er bezoekers zijn, moet het gemeld worden.

Annetje
Topic Starter

#24 , 02 jun 2008 10:41

wij filmen alleen als wij niet thuis zijn, dus dan is het normaal de bedoeling dat er geen gasten binnenkomen.

DEBESTE

#25 , 27 dec 2008 07:13

zit de huisbaas nu in de bak of hoe is het afgelopen ?

ik zou gewoon verhuizen
zo rap mogelijk

:-) de beste

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#26 , 27 dec 2008 14:35

bel eens naar de gemeentelijke milieudienst en vraag eens of zij ook met Vlaamse woondienst werken - nl als uw huis niet gezond is - zwammen enz kan het onbewoonbaar worden verklaart - mogelijk is het gebouw op zich een gevaar -
Ook de burgemeester kan hierin tussenkomen - meestal is dat een ingenieur en een commissaris van politie die dan een PV opstellen in kader van veiligheid -
In grote steden zijn die diensten goed georganiseerd - denk maar aan Antwerpen met zijn cel ' Krot Op'

voor cameragebruik enkele stukjes tekst uit de wet privacy en camerawet.

wet 8/12/1992 - privacy
Art. 3. <W> § 1. Deze wet is van toepassing op elke geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens, alsmede op elke niet-geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens die in een bestand zijn opgenomen of die bestemd zijn om daarin te worden opgenomen.
§ 2. Deze wet is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens die door een natuurlijk persoon in activiteiten met uitsluitend persoonlijke of huishoudelijke doeleinden wordt verricht.

21 MAART 2007. - Wet tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's.

Art. 2. Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder :
1 niet-besloten plaats : elke plaats die niet door een omsluiting is afgebakend en vrij toegankelijk is voor het publiek;
2° voor het publiek toegankelijke besloten plaats : elk besloten gebouw of elke besloten plaats bestemd voor het gebruik door het publiek waar diensten aan het publiek kunnen worden verstrekt;
3° niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats : elk besloten gebouw of elke besloten plaats die uitsluitend bestemd is voor het gebruik door de gewoonlijke gebruikers;
4° bewakingscamera : elk vast of mobiel observatiesysteem dat tot doel heeft misdrijven tegen personen of goederen of overlast in de zin van artikel 135 van de nieuwe gemeentewet te voorkomen, vast te stellen of op te sporen, of de orde te handhaven en dat hiervoor beelden verzamelt, verwerkt of bewaart;
5° verantwoordelijke voor de verwerking : de natuurlijke persoon of de rechtspersoon, de feitelijke vereniging of het openbaar bestuur die alleen of samen met anderen het doel en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens bepaalt;
6° de wet van 8 december 1992 : de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.
.../...
Art. 7. § 1. De beslissing tot het plaatsen van een of meer bewakingscamera's in een voor het publiek niet toegankelijke besloten plaats wordt genomen door de verantwoordelijke voor de verwerking.
§ 2. De verantwoordelijke voor de verwerking deelt de in § 1 bedoelde beslissing mee aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de korpschef van de politiezone waar die plaats zich bevindt. Hij doet dat uiterlijk de dag vóór die waarop de bewakingscamera of -camera's in gebruik worden genomen.
De Koning bepaalt, na advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, de vorm en de inhoud van het standaardformulier dat bij die gelegenheid moet worden ingevuld alsook de wijze waarop dit formulier wordt overgezonden aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de korpschef van de politiezone waar die plaats zich bevindt. Dit formulier bevestigt dat het gebruik van de camera of camera's in overeenstemming is met de in de wet van 8 december 1992 bepaalde beginselen.
De beslissing hoeft niet te worden meegedeeld aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de korpschef van de politiezone waar die plaats zich bevindt, wanneer de bewakingscamera of -camera's door een natuurlijke persoon worden aangewend voor persoonlijk of huiselijk gebruik.
De verantwoordelijke voor de verwerking plaatst bij de toegang tot de voor het publiek niet toegankelijke besloten plaats een pictogram dat aangeeft dat er camerabewaking plaatsvindt. Het model van dat pictogram en de erop te vermelden inlichtingen worden door de Koning bepaald, na advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
De verantwoordelijke voor de verwerking ziet erop toe dat de bewakingscamera of -camera's niet specifiek gericht worden op een plaats waarvoor hij niet zelf de gegevens verwerkt. In geval van bewaking van een privé-ingang tegenover een niet-besloten plaats of een voor het publiek toegankelijke besloten plaats, worden de bewakingscamera of -camera's zo gericht dat de opnamen op die plaats tot het strikte minimum worden beperkt.
§ 3. Indien de beelden geen bijdrage kunnen leveren tot het bewijzen van een misdrijf of van schade of tot het identificeren van een dader, een ordeverstoorder, een getuige of een slachtoffer, worden zij niet langer dan één maand bewaard.

JohnD

#27 , 27 dec 2008 19:10

zit de huisbaas nu in de bak of hoe is het afgelopen ?
ik zou gewoon verhuizen
zo rap mogelijk

:-) de beste
LOL, we zijn nu wel 7 maanden later.

plentycoups

#28 , 12 jan 2009 19:56

jullie hebben toch andere sloten gestoken??
hoe kan de deur dan open en toe geweest zijn? iemand van jullie zelf, anders is er ingebroken en het slot kapot.

Terug naar “Huren”