beide partners huurder....1 partner vertrekt

douze
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

beide partners huurder....1 partner vertrekt

#1 , 28 dec 2016 10:09

hallo,

Wij huren met een contract van 1 jaar, is sedert 15/11/2016 verlengd. Nu is mijn partner t opgestapt, politie geweest om te melden dat zij er niet meer woont, en is niet van plan huur te betalen.
Het appartement is veel te duur voor mij alleen....huisbaas reageert niet echt op mijn vragen, blijft herhalen dat we beide huurder zijn.

Ik heb 3 maanden borg betaald...heb ik keuze? alleen huur betalen of het appartement leeghalen en de boel de boel te laten en hopen dat de vrederechter het huurcontract ontbindt? dat we dan in ieder geval elk voor de helft van de kosten opdraaien?
Bovendien ben ik ervan overtuigd dat als ik werken ben zij het appartement leeg komt halen, ondanks de afspraken die we over de inboedel gemaakt hebben (zij heeft immers 2 kindjes en ik heb alles betaald...ze had zo goed als niets toen we gingen samenwonen). Slot vervangen? kan volgens de huisbaas (zij heeft immers bij de politie te kennen gegeven er niet meer te wonen...MAAR ...ze is afgelopen zondag wel binnen geweest toen ik naar het kerstfeest was bij familie)

ik ben niet thuis in dit alles en ben op dit moment vooral bezig met het emotionele (ja ik weet t, verstand gebruiken, maar laat me dit even verwerken). ik weet gewoon niet waar beginnen. alle hulp echt wel welkom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 28 dec 2016 10:32

Jullie hebben beiden getekend voor het contract?
Dan moet uw partner mee-betalen.

Voor de verhuurder maakt het niets uit, deze moet enkel het geld op zijn/haar rekening zien.

Ik zou nu braaf betalen naar de verhuurder, en je partner een aangetekende zending sturen waarin je de helft van het bedrag eist.
Deze is dat namelijk verplicht, ook al woont ze er niet meer.

Heb je bewijs dat de eigenaar binnen geweest is?
Dit is namelijk verboden door de wet, ik zou meteen naar de politie gaan hiermee.
Dit is sowieso huisvredebreuk, mogelijks zelfs inbraak.
Sloten vervangen is inderdaad toegelaten, zolang je het originele slot maar terug steekt als je het pand verlaat.

douze
Topic Starter

#3 , 28 dec 2016 11:31

thanx, eigenaar is niet binnen geweest, mijn ex is er geweest, nadat zij bij de politie was gaan verklaren dat ze er niet meer woonde. Ik moet haar wel de kans geven om haar spullen weg te halen toch? maar nu kan ze zomaar binnen wanneer ze wil (ik maak lange dagen), ze heeft niks, kan geen borg betalen voor een nieuw appartement (alles moet via ocmw), dus ik ben er zeker van dat ze zoveel mogelijk wil weghalen.

Reclame

douze
Topic Starter

#4 , 28 dec 2016 11:34

oei...en aangetekende brief, naar waar moet ik die sturen? naar mn eigen adres? ze logeert bij een vriendin, dan haar ouders, zowat overal

Franciscus

#5 , 28 dec 2016 12:23

Slot vervangen is volstrekt wettig en zeker doen.
Dringend contact opnemen met de wijkinspecteur want het is deze politieambtenaar die komt controleren. Gezien gemeente al in kennis is dat ze bij u weg is moet in het RijksRegister reeds de melding ambtelijk vertrokken staan en of haar nieuw adres.
In feite als ze geen nieuw adres heeft opgegeven dient er een procedure Ambtelijke Afschrijving bij Collegiaal Besluit opgestart te worden ..dat wordt in het RR geregistreerd als voorstel AACB. Het is deze procedure die de wijkinspecteur opstart dan wel uitvoert. Best is eventjes langs te gaan en te vragen of ze zo al geregistreerd staat in het RR.
De politie dient tevens een Pv op te stellen pas na 14 dagen wegens inbreuk bevolking ( correctioneel vervolgbaar want wanbedrijf) en persoon wordt op die wijze ook geregistreerd in de Algemene Nationale Gegevensbank ANG van politie - als ze een auto heeft en daar wordt het adres ook niet bij gewijzigd wordt de nummerplaat ook geregistreerd.

Gezien ze 'verhuisd is' u spreekt van partner en ik vermoed niet gehuwd is elk bezoek aan uw appartement onwettig - enkel gehuwden worden gedekt door art 462 e.v. Strafwet. Voor alle andere is art huisvredebreuk 439 e.v. met gebruik van een voor doel valse sleutel en diefstal van toepassing. Mocht u ze nog binnen aantreffen zeker politie direct verwittigen (101) zodat deze vaststelling kunnen doen ..dus inbreker in huis.

Bij de gemeente kan u haar huidig adres krijgen op vertoon van uw huurcontract. Vraag een attest van bewoning op uw adres (gratis bij mijn weten).
U stuurt als het adres nog steeds het uwe is de brief naar uw eigen adres op haar naam. (Als de politie maar vooral de gemeente snel reageren hebt u een attest waar ze reeds als voorstel AACB opstaat wat nog beter is.

In uw brief schrift u dat ze weg is met datum.
Dat ze als huurder mede aansprakelijk is voor de huur en de afwikkeling van deze zaak en dat ze wettelijk verplicht is van 1/2 van de huur en vaste huurkosten te betalen ( nutsvoorzieningen) zijn voor u.
Dat u beiden een einde moeten maken aan de huur.
Brief miet vermelden AANGETEKEND met plaats en datum en het aantal exemplaren als er partijen zijn dus minimaal 2. ( voor opzeg aan de eigenaar zou het dan 3 of 4 kunnen zijn). Vermeld tevens dat u de brief ( gewone) ook zal sturen naar het adres van haar ouders en die vriendin -maar dan per gewone post. U mag vb aan ouders dat ook aangetekend doen.
Doe het zeker één maal met een Antwoord / Reponse kaart dan hebt u de handtekening van diegene die de brief getekend in ontvangst heeft genomen. De g.ewone brieven kan u steeds een dag of zo later sturen

U schrijft niet hoe de huur is verlengt een eenmalige verlenging van een kort termijn contract kan maar de duur mag nooit langer zijn dan drie jaar.
Indien het stilzwijgend is dan is het nu een 9 jarig contract geworden.
Lees daarom
http://www.belgium.be/nl/publicaties/pu ... uurwet.jsp

Metool

#6 , 28 dec 2016 13:10

Slot vervangen is volstrekt wettig en zeker doen.
Dringend contact opnemen met de wijkinspecteur want het is deze politieambtenaar die komt controleren. Gezien gemeente al in kennis is dat ze bij u weg is moet in het RijksRegister reeds de melding ambtelijk vertrokken staan en of haar nieuw adres.
In feite als ze geen nieuw adres heeft opgegeven dient er een procedure Ambtelijke Afschrijving bij Collegiaal Besluit opgestart te worden ..dat wordt in het RR geregistreerd als voorstel AACB. Het is deze procedure die de wijkinspecteur opstart dan wel uitvoert. Best is eventjes langs te gaan en te vragen of ze zo al geregistreerd staat in het RR.
De politie dient tevens een Pv op te stellen pas na 14 dagen wegens inbreuk bevolking ( correctioneel vervolgbaar want wanbedrijf) en persoon wordt op die wijze ook geregistreerd in de Algemene Nationale Gegevensbank ANG van politie - als ze een auto heeft en daar wordt het adres ook niet bij gewijzigd wordt de nummerplaat ook geregistreerd.

Gezien ze 'verhuisd is' u spreekt van partner en ik vermoed niet gehuwd is elk bezoek aan uw appartement onwettig - enkel gehuwden worden gedekt door art 462 e.v. Strafwet. Voor alle andere is art huisvredebreuk 439 e.v. met gebruik van een voor doel valse sleutel en diefstal van toepassing. Mocht u ze nog binnen aantreffen zeker politie direct verwittigen (101) zodat deze vaststelling kunnen doen ..dus inbreker in huis.

Bij de gemeente kan u haar huidig adres krijgen op vertoon van uw huurcontract. Vraag een attest van bewoning op uw adres (gratis bij mijn weten).
U stuurt als het adres nog steeds het uwe is de brief naar uw eigen adres op haar naam. (Als de politie maar vooral de gemeente snel reageren hebt u een attest waar ze reeds als voorstel AACB opstaat wat nog beter is.

In uw brief schrift u dat ze weg is met datum.
Dat ze als huurder mede aansprakelijk is voor de huur en de afwikkeling van deze zaak en dat ze wettelijk verplicht is van 1/2 van de huur en vaste huurkosten te betalen ( nutsvoorzieningen) zijn voor u.
Dat u beiden een einde moeten maken aan de huur.
Brief miet vermelden AANGETEKEND met plaats en datum en het aantal exemplaren als er partijen zijn dus minimaal 2. ( voor opzeg aan de eigenaar zou het dan 3 of 4 kunnen zijn). Vermeld tevens dat u de brief ( gewone) ook zal sturen naar het adres van haar ouders en die vriendin -maar dan per gewone post. U mag vb aan ouders dat ook aangetekend doen.
Doe het zeker één maal met een Antwoord / Reponse kaart dan hebt u de handtekening van diegene die de brief getekend in ontvangst heeft genomen. De g.ewone brieven kan u steeds een dag of zo later sturen

U schrijft niet hoe de huur is verlengt een eenmalige verlenging van een kort termijn contract kan maar de duur mag nooit langer zijn dan drie jaar.
Indien het stilzwijgend is dan is het nu een 9 jarig contract geworden.
Lees daarom
Als je eist dat ze moet mee betalen, dan heeft ze evenveel recht om in het pand aanwezig te zijn. Ze staat er dan mssn niet meer gedomicilieerd, ze huurt het wel nog...

Bart Vissers

#7 , 28 dec 2016 13:18

Als je eist dat ze moet mee betalen, dan heeft ze evenveel recht om in het pand aanwezig te zijn. Ze staat er dan mssn niet meer gedomicilieerd, ze huurt het wel nog...
Mee betalen voor de huur? Of om de opzeg te kunnen doen? Of om de opzegperiode te dekken?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Metool

#8 , 28 dec 2016 13:48

Mee betalen voor de huur? Of om de opzeg te kunnen doen? Of om de opzegperiode te dekken?
Doet er niet toe, huur in de opzegtermijn is ook huur. Als beiden getekend hebben, dan kan de een niet eenzijdig beslissen dat hij/zij het rech op bewoning moet krijgen.

Het slot veranderen en dan doodleuk de ander elke toegang weigeren + eisen van door te betalen, dat een beetje kort door de bocht.

Probeer samen tot een regling te komen waarbij jullie elk hetzelfde 'financieel inboeten' en dat jullie huurovereenkomst een einde kan nemen.

Bart Vissers

#9 , 28 dec 2016 14:58

Doet er niet toe, huur in de opzegtermijn is ook huur. Als beiden getekend hebben, dan kan de een niet eenzijdig beslissen dat hij/zij het rech op bewoning moet krijgen.

Het slot veranderen en dan doodleuk de ander elke toegang weigeren + eisen van door te betalen, dat een beetje kort door de bocht.

Probeer samen tot een regling te komen waarbij jullie elk hetzelfde 'financieel inboeten' en dat jullie huurovereenkomst een einde kan nemen.
Als een persoon zelf en officieel verklaart er niet meer te wonen, dan is het toegang verschaffen tot iemand anders woning een schending van art. 15 Gw. (De woning is onschendbaar, geen huiszoeking kan plaatshebben dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.)
Dit is door de wetgever strafbaar gesteld via art. 439 Sw. (Met gevangenisstraf [...] en met geldboete [...] wordt gestraft hij die [...] in een door een ander bewoond huis, appartement, kamer of verblijf, of in de aanhorigheden ervan binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of geweld tegen personen, hetzij door middel van braak, inklimming of valse sleutels).

Anderzijds is de (ex-)partner gebonden door de huurovereenkomst en kan zich hier niet ontijdig aan de voorwaarden van onttrekken, maar staat mee in voor de gezamenlijke uitvoering (als die (ex-)partner mee ondertekend heeft tenminste).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus

#10 , 28 dec 2016 15:38

@metool....misschien best eens de wet te lezen.
U kan medehuurder zijn maar er niet wonen ...dan hebt u geen recht om daar zomaar binnen te gaan ....is wat @Bart Visssers en ikzelf hebben geschreven.
En inderdaad beide strafbepalingen want ik heb ook nog SW 462 aangegeven diefstal is ook mogelijk.
De belangen moeten er zijn geen belangen geen bescherming als woning volgens de grondwet.

De huur op zich is een contractuele verbintenis en moet via de regels van de huurwet beëindigd worden
Bij eenjarig volgens de regels verleng contract tot het einde van de verlenging.
Bij eenjarig stilzwijgend verlengt contract wordt dit een 9-jarig en dan gebeurd de opzeg door beide partijen met een periode 3 maanden en met een schadevergoeding van 2 maanden.

Beide partijen kunnen een afwijking hebben voorzien in contract of onderling nog tot een akkoord komen.
Maar zolang verhuurd dient de verhuurder de volledige som te krijgen ongeacht van wie van de huurders.
Edoch bij opzeg moeten alle partijen akkoord zijn (volgens de regels) en ander zal de vrederechter wel beslissen ... dan zullen de drie belanghebbende naar de rechtbank moeten stappen.
Huurders zullen wel in solidum getekend hebben.

Metool

#11 , 28 dec 2016 16:30

Algemeen gezien volg ik jullie wel hoor. Enige dat ik zeg is dat de een niet eenzijdig kan beslissen wie bij relatiebreuk het genot van de woning toekomt.

Er dient mijns inziens ook nog nuance gemaakt te worden...

Als ls haar inboedel daar nu nog ligt en ze staat er nog ingeschreven dan is mijns inziens 1) zo verse na de breuk nog discussie mogelijk wie daar nu verder kan verblijven - het genot kan hebben over het gehuurde goef 2) geen sprake woonstschennis als ze daar met haar sleutel binnenkomt die ze in hoedanigheid als huurder heeft, om iets te verhuizen of dergelijke... uiteraard is diefstal van goederen van TS niet toegestaan.

De wet lezen... Kan ik evengoed tegen jou zeggen hoor, zo kan je best als je over een opzegging(svergoeding) praat (negenjarige huurovereenkomst) even vermelden dat er een afwijkingsregime is, met groot voordeel voor de huurder, wanneer het contract niet geregistreerd is: opzeggingstermijn zelf te bepalen - doch geen misbruik van recht begaan - en geen vergoeding te betalen.
Laatst gewijzigd door Metool op 28 dec 2016 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#12 , 28 dec 2016 16:56

Goed lezen ...en anders zal vrederechter wel beslissen en ......in mijn vorige post staat
lees daarom
Daar staat alles haarfijn uitgelegd.
Ik gaf hier nu eventjes de grote lijnen weer in de veronderstelling dat poster de tekst wel zou gelezen hebben of nog lezen.

En als zij de woning verlaten heeft en dit is geregistreerd bij politie / gemeente dan woont ze er niet meer.
Daar hoeft zelfs geen vonnis van te zijn zij heeft de rechten van woning opgegeven ... of anders mogen krakers ook uit hun woning worden gezet en die zijn noch eigenaar noch huurder van een huis of plaats enkel bezetters en toch kunnen ze er zonder vonnis niet worden uitgezet.

In deze zaak heeft ze zelf aangegeven daar niet meer te wonen. Praktijk is dat het binnengaan in zo'n omstandigheid indien nog wettig best onder begeleiding van politie gebeurd of anders indien er een vonnis is.
Die aangifte is bij politie /gemeente geregistreerd ... dat zegt voldoende.
PS Familieleden en derden zijn evenmin bescherm en plegen dan zo wie zo diefstal eventueel zelfs met verzwarende omstandigheden.

En uiteraard de aangegeven teksten en artikels in eerste instantie dus wat van toepassing is.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 28 dec 2016 17:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Bart Vissers

#13 , 28 dec 2016 17:01

Ik volg jullie wel hoor. Enige dat ik zeg is dat de een niet eenzijdig kan beslissen wie bij relatiebreuk het genot van de woning toekomt.
Uit het (eenzijdig) verhaal lijkt het alleszins dat de (ex-)partner die keuze reeds gemaakt heeft. Dit stond ook niet ter discussie.
Anders zou het geweest zijn als de (ex-)partner de sloten zou vervangen hebben, zou zijn blijven wonen en TS had buitengesloten - quid non.
De wet lezen... Kan ik evengoed tegen jou zeggen hoor, zo kan je best als je over een opzegging(svergoeding) praat (negenjarige huurovereenkomst) even vermelden dat er een afwijkingsregime is, met groot voordeel voor de huurder, wanneer het contract niet geregistreerd is: opzeggingstermijn zelf te bepalen - doch geen misbruik van recht begaan - en geen vergoeding te betalen.
Ik ben het met je eens dat "de wet lezen" fysiek onmogelijk is. Er bestaat meer wetgeving dan een persoon in één mensenleven kan doornemen, laat staan bevatten.
Vandaar ook de meerwaarde aan gedachtewisseling.

douze
Topic Starter

#14 , 31 dec 2016 20:28

ik kan al lang niet meer volgen....zij is dus vertrokken en alles heeft ze achter gelaten. Huisbaas zegt dat hij een huurcontract op twee namen heeft opgesteld dus dat we beiden huurder blijven, ongeacht of er 1 niet meer woont, dus dat we beiden helft huur moeten betalen.
Feit: zij heeft nog sleutel en weigert deze af te geven, ze stelt voorwaarde om sleutel af te geven, m.n. dat ik de rest van de huur dien te betalen....maar: dat kan ik niet alleen...financieel te zwaar...bovendien ben ik gepluimd door haar...ik heb geen enkele reserve meer.
Ben echt wel bang dat ze volgende week, als ik opnieuw werken ben (zij heeft nog week verlof) het huis leeghaalt. Ondanks het feit dat we op papier afspraken over de inboedel gemaakt hebben (behalve de persoonlijke spullen)

Franciscus

#15 , 31 dec 2016 20:56

U hebt toch al een ander slot gestoken?

Terug naar “Huren”