Aanpassing huurindexatie na opzeg contract

Ayreona
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aanpassing huurindexatie na opzeg contract

#1 , 15 dec 2016 16:39

Hallo

Begin december zei ik via aangetekende brief mijn huurcontract van korte duur op. De opzegperiode van drie maanden gaat dus in vanaf 1 januari.
Deze week kreeg ik vervolgens een aangetekende brief van waarin de verhuurder meldt dat hij de huurprijs nog indexeert, te starten vanaf december.
Kan de verhuurder dit doen nadat ik mijn opzeg al gegeven heb? Dit lijkt me een "wraak-actie" omdat ik mijn contract opgezegd heb. Nogal een gemene zet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Metool

#2 , 15 dec 2016 17:11

Uw opzegging ontneemt de verhuurder geenszins z'n recht om de huur te indexeren conform de wettelijke bepalingen.

Is uw opzeg tegen het einde van de overeengekomen duur of kan u zich beroepen op een conventioneel opzegbeding (artikel in huurcontract)? Zo niet, dan kan u in principe niet tussentijds opzeggen (de wet voorziet dat niet voor contracten van korte duur).

bosprocureur

#3 , 15 dec 2016 19:27

Gezien hij in december reeds kon indexeren (kon hij dat?) , ga ik er van uit dat het contract in zijn tweede of derde jaar zit.

Had de huisbaas nu echt gemeen willen doen, dan kon hij ook nog de index van december, november, oktober en september bijvragen. Acht u zeker niet verplicht om hem op die vergetelheid te wijzen....

Reclame

sloeberken

#4 , 15 dec 2016 21:11

U huurcontract loopt ten einde op 31/03/2017, de indexatie die hij nu mag vorderen is op basis van indexcijfer van februari 2016 of de maand wanneer het contract ondertekend is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur

#5 , 15 dec 2016 22:21

U huurcontract loopt ten einde op 31/03/2017, de indexatie die hij nu mag vorderen is op basis van indexcijfer van februari 2016 of de maand wanneer het contract ondertekend is.
En?
Ik begrijp u niet goed. Of heb ik iets gemist, is er een posting gewijzigd /verwijderd?

bosprocureur

#6 , 16 dec 2016 08:58

Hallo

Begin december zei ik via aangetekende brief mijn huurcontract van korte duur op. De opzegperiode van drie maanden gaat dus in vanaf 1 januari.
Deze week kreeg ik vervolgens een aangetekende brief van waarin de verhuurder meldt dat hij de huurprijs nog indexeert, te starten vanaf december.
Kan de verhuurder dit doen nadat ik mijn opzeg al gegeven heb? Dit lijkt me een "wraak-actie" omdat ik mijn contract opgezegd heb. Nogal een gemene zet.
Hier is blijkbaar nogal wat verwarring.

Kan u nog de juiste ingangsdatum van uw huurcontract, en de voorziene einddatum doorgeven?

sloeberken

#7 , 16 dec 2016 10:26

En?
Ik begrijp u niet goed. Of heb ik iets gemist, is er een posting gewijzigd /verwijderd?
Ik veronderstel dat TS de niet verlenging op de juiste wijze heeft bevestigd aan de verhuurder, waaruit ik besluit dat het contract korte duur eindigt op 31 maart 2017. Voor indexatie zou het een contract van 2 of 3 jaar moeten geweest zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”