hoi nogmaals!
hmmm, als je in detail gaat, wordt het wel echt interessant!
het geopperde artikel “Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte, hetzij...Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen...Art.1154.Vervallen interesten van kapitalen kunnen interest opbrengen, ofwel ten gevolge van een gerechtelijke aanmaning ofwel ten gevolge van een bijzondere overeenkomst, mits de aanmaning of de overeenkomst betrekking heeft op interesten die ten minste voor een geheel jaar verschuldigd zijn.”(B.W.).
...zegt iets over interest, maar gaat - mijns inziens - over de intrest op de vordering (indien die niet vrijwillig wordt betaald, en het tot een gerechtelijk geschil komt over de vordering op zich)
Het zegt niets over de berekening van de vordering zelf (met of zonder intrest)... of zie ik dat verkeerd?
of anders verwoord (kwestie van duidelijk te zijn op dit forum):
ik heb de indruk dat er wel iets wordt gezegd over intrest op de totale vordering - als het scheef loopt en de schuldenaar niet wil betalen - maar niets over de intrest die gecumuleerd wordt door de hoofdzaak van de vordering zelf, die zich annuiteit-gewijs opstapelt tijdens de 5 jaar overmatige huurprijs, die in het onveranderbare verleden liggen, en die de eigenlijke vordering samenstelt in detail.
immers: de gederfde intrest van de verschuldigde bedragen over de 5 jaar ligt wel vast, onafgezien de verhuurder nu wel of niet op tijd de vordering betaalt, en dit vrijwillig of per juridisch geschil gesetteld wordt.
Wanneer de schuldenaar de vordering weigert te betalen, of te laat betaalt, kunnen er volgens dit artikel nog interesten-op-interesten bij komen.... meen ik te lezen... (maar ik ben geen expert natuurlijk, zoals jullie, en vraag in nederigheid om jullie inzichten hierover
ik kom vooral tot die redenering omwille van de zinsnede 'Vervallen interesten van kapitalen kunnen interest opbrengen', en omdat het blijbaar gaat over aanmaning enzo, is dit misschien van toepassing op een vordering die niet wordt betaald, maar gaat het niet over de inhoud van de vordering zelf.
Het zou niet slecht zijn moest de wet ook specifieren wat de achterliggende bedoeling is: 'de correcte bedragen berekenen' of 'redelijk blijven, en intresten laten vallen, hoewel dit eigenlijk minder wiskundig correct is'. Bestaat daar literatuur over, of is het de rechtspraak in praktijk die dit soort dingen bepaalt? dat zou wel handig zijn om dit soort detail-vragen te kunnen inschatten.
Vandaar mijn vraag: heeft iemand een idee of het toegelaten is om die intresten op de hoofd-sommen op te nemen in de oorspronkelijke vordering?
of... worden die pas van belang indien het tot geschil over het betalen van de vordering zelf komt?
(dus voor 2004: de 'volle' jaren 2005,2006,2007,2008; voor 2005: de 'volle' jaren 2006,2007,2008, etc.)
en waar ligt precies het verschil tussen intrest die deel uit maakt van de vordering, en intrest die begint te lopen indien de vordering niet wordt betaald en het tot aanmaningen komt.
Ik ben enigszins aan het spelen met de gedachte om enkel de hoofdsom op te nemen in de vordering, en de gecumuleerde intrest als 'goodwill' prijs te geven, maar deze berekening wel mee op te nemen voor de volledigheid.
...moest het ooit tot echt hommeles komen -> om aan te tonen dat er wel degelijk goodwill van mijn kant in het spel is, van meet af aan, maar ook een stok achter de deur te houden als er 'echte zever' van komt.
Dit met de redenering: als er dan toch moeilijk wordt gedaan, ga ik ook wel 'all the way', maar als er niet moeilijk wordt gedaan, ga ik niet het onderste uit de kan halen. Ach... die 'strijdbijl' is nu eenmaal opgegraven, en ligt dus klaar voor als het moet, dat is de keuze van de andere partij
Als dit alles wettelijk is toegelaten, tenminste... want als de wet sowieso geen intresten toelaat in de vordering zelf, moet ik daar geen moeite in steken, en kan dit ook wel de gemoederen onnodig ophitsen, wat nog steeds te vermijden is, natuurlijk. 't Is wel interessant op zich, natuurlijk.
en ook: mocht dit wel toegelaten zijn, wat is dan de jaarlijkse intrestvoet die genomen mag worden als intrest in de hoofdsom?
Beetje ingewikkelde materie, maar wel interessant om te zien hoe dit in elkaar zit!
Moest ik nu niet zelf in deze situatie zijn, dan zou het zelfs als louter studie-materiaal zeer interessant zijn! En mogelijk voor andere lezers op dit forum natuurlijk, want je vindt hier niet zo snel iets over op het internet.
Als jullie hierin zin hebben, en de tijd het toelaat, laat ons dit eens uitspitten, stel ik voor!
Wanneer ik ooit eens tijd heb, ga ik terug studeren, en kies ik voor rechten
Dan kom ik mee vragen beantwoorden op dit forum.
Ik bewonder jullie typlust en advies enorm, en laat jullie uiteraard weten hoe het afloopt. Dat is waarschijnlijk ook een goede leerschool voor allen die dit in de toekomst lezen.. en daar gaat het op een forum tenslotte over!
hartelijke groeten,
frank
PS. mijn mis-rekening van 14500 naar Euro's kwam omwille van de blaadjes die ik hier op bureau had liggen, en daar stond een en ander door elkaar genoteerd, vandaar de vergissing... mijn excuses. mijn rekenmachine zegt wel degelijk hetzelfde als de uwe, maar ik had het verkeerd overgetypt. De echte berekening doe ik in een deftige spreadsheet, niet op een blaadje, en kijk ik wel effe tien keer na, natuurlijk