Problemen met nieuwe buren en verhuurder

Akita
Topic Starter

Problemen met nieuwe buren en verhuurder

#1 , 08 dec 2008 20:33

Even kort voorstellen: ik ben alleenstaande en huur een kleine woning die deel uitmaakt van een oude langgevelhoeve die opgedeeld is in 2 woningen waarvan ik het kleinste deel (1 slaapkamer) huur.
De buren hebben de ganse zolder ter beschikking als slaapkamer. Ikzelf enkel het vertrek dat tegen de woning van de buren aanligt.
Geluidsisolatie is niet voorzien en de enkele binnenmuur en de houten plafond constructie laat elk geluid van de buren door.
De huur wordt steeds stipt op tijd betaald (wat niet altijd eenvoudig is gezien mijn beperkte budget) en de tuin (die een puinhoop was toen ik de woning betrok) is netjes opgeruimd en onderhouden. Ik heb twee doodlieve en brave grote honden die niets stuk of vuil maken, noch voor geurhinder, noch voor geluidshinder zorgen. Er ligt verdorie zelfs nooit een drol in de tuin want we gaan elke morgen voor we naar het werk vertrekken, en elke avond als we weer thuis komen, eerst een half uur/volledig uur met hen wandelen.

Toen ik 5 jaar geleden in september de woning betrok woonde in het andere gedeelte de zoon van de verhuurder. Nooit problemen mee gehad. Zelfs geen onopzettelijke geluidshinder toen er een eerste kindje en later ook een tweede bij kwam.

Doch einde vorig jaar is dit gezin verhuisd (ze hebben in de buurt gebouwd) en is de kleindochter van de verhuurder er komen wonen, en wat later is haar vriend bij ingetrokken. En vanaf toen zijn de poppen aan het dansen en is slapen in de slaapkamer geen simpele zaak meer.
Ik weet niet hoe ze het doet maar ik hoort haar op het gelijkvloers (stenen vloer) door hun huis lopen. Ook als ik me in de woonruimte bevindt en zelfs met de slaapkamerdeur dicht. Overdag hoor je hen nauwelijks maar omstreeks 23.00u begint het: luide bonkende voetstappen, geschuif met stoelen en etc, zware dingen die luidruchtig verzet worden. Op en af geloop van de trap. Het bed dat ELKE AVOND (!) constant tegen de muur bonkt als die twee gemeenschap hebben. En vaak duurt de herrie tot 1 à 2 uur 's nachts.

Ik heb hen al op alle mogelijke manieren duidelijk proberen te maken dat ik alles kan horen en ze me van mijn broodnodige nachtrust beroven (waarbij ik hen vroeg om enkel tussen 23.00u en 07.00u stil te zijn).
Doch noch het gesprek, noch de er op volgende brieven, noch de erbij geroepen politie bracht verandering. Enkel als ik 's morgens voor ik naar mijn werk vertrek (8.10u) de wasmachine op zet, blijft de geluidshinder een 2-tal nachten beperkt tot de niet te vermijden geluiden. (Hij gaat met momenten overdag werken maar zij slaapt zo te horen tot 's middags en werkt niet.) Ikzelf heb een vaste baan (volle dag) die om een helder hoofd vraagt.

Ik moet toegeven dat ik inmiddels zelf ook geen moeite meer doe om stil te zijn. Dwz.: deuren worden normaal dicht getrokken, toiletartikelen in de badkamer normaal neergezet, kastdeuren normaal gesloten. Etc... Vroeger deed ik dit allemaal zo zacht mogelijk om de buren niet te storen.

Het enige resultaat van al mijn pogingen om mijn nachtrust terug te krijgen is dat ze bij de verhuurder zijn gaan klagen en hem overduidelijk een verhaaltje opgehangen hebben waarop deze gedreigd heeft me uit het huis te zetten.
"'t Zijn jonge mensen" en "ik moet maar een slaappil pakken of in de woonkamer slapen" was zijn commentaar.
Toen hij merkte dat ik de huurwet beter ken dan hij (brochure huurwet op het internet gevonden), droop hij af doch een paar weken geleden ontving ik een aangetekende brief waarin hij meld voortaan de huur te indexeren waardoor die opeens met 44.73 Euro omhoog gaat, en de vermelding "dat ik moet ophouden met op de muur te kloppen of dat hij me er anders alsnog september 2009 uitzet!". Inclusief een zinspeling op de honden en het feit dat in het contract staat dat huisdieren niet toegelaten zijn. (Doch met dat laatste maakt hij me echt niet bang!)
Dat wordt dus voortaan, gezien mijn beperkte budget, elke cent nog maar een keer meer omdraaien voor we hem uitgeven.

't Is echter maanden geleden dat ik nog eens op de muur geklopt heb om zijn kleindochter en haar vriend er attent op te maken dat ze me weer maar eens wakker hielden!!!
Meer nog, we hebben de pogingen om de slaapkamer weer bruikbaar te krijgen opgegeven en slepen al weken de matras en etc elke avond naar de woonkamer en 's morgens visa versa, teneinde ongestoord te kunnen slapen.
De slaapkamer is te klein voor het meubilair van de woonkamer. En bovendien bevindt de voordeur zich in de woonkamer.
Wedden ook dat als we de zithoek en etc naar de slaapkamer verhuizen, de buren weldra aan de bel hangen omdat ze last van de TV hebben? Zelfs als die niet abnormaal hard staat?

Enfin, we zijn ondertussen op zoek naar een ander betaalbaar huisje in de gemeente waar ik werk (of een naburige gemeente). Helaas is dit alles behalve éénvoudig en de wachtlijsten voor een sociale woning zijn ellenlang :(

Dus als iemand van jullie advies kan geven hoe die gasten aan te pakken: graag!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 09 dec 2008 00:36

Nou daar zou ik alleszins een lekkere kluif aan hebben en gewoon terugpesten, al moet ik wel zeggen dat ik het binnen de regels van het bewijsbare en wettellijke zou doen. Uitzoeken wanneer zij slapen enz.. om hen dezelfde dingen aan te doen die zij jouw aandoen kan helpen. Oorlog lijkt hier de enige oplossing als ik kennis neem van alle pogingen tot verzoening die jij al geprobeerd hebt. Wie niet horen wil moet voelen vind ik. Wat hebben zij al gedaan van verzoeningspogingen ?

Yarini

#3 , 09 dec 2008 10:28

Ja Akita, ik ken dat hoor, heb net hetzelfde voorgehad alleen mijn appartement had ik gekocht en mijn buurvrouw ook, en dan nog op hetzeflde moment dus... heb er mee moeten leren leven. Want met zo'n mensen praten dat is niet evident, zij begon ook te leven om 23u op t moment dat ik ging slapen. Allemaal niet plezant.

Ik hoop voor jouw dat je snel een andere woning mag vinden want ik denk dat dit voor jouw de enige oplossing zal zijn.

Nog veel succes en ga ervan uit dat er een nieuwe tijd aanbreekt met een nieuwe woning ;-)

Groetjes

Reclame

JohnD

#4 , 09 dec 2008 13:53

Ik hoop voor jouw dat je snel een andere woning mag vinden want ik denk dat dit voor jouw de enige oplossing zal zijn.
Waarom moet zij verhuizen en niet de andere partij ? Het probleem word hierdoor enkel naar andere mensen doorgeschoven, en de tegenpartij triomfeert hierbij dan natuurlijk ook nog, en ze voelen zich nog aangemoedigd ook om alles te laten zoals het is.

Soms moet men gewoon wat vechten in het leven om z'n rechten te vrijwaren.

Maar ik begrijp enigszins wel dat iedereen daar geen zin in heeft. Er zullen altijd wel vluchters en aanpakkers blijven.

Het is natuurlijk verre van het goede signaal.

JohnD

#5 , 09 dec 2008 15:44

Error
Laatst gewijzigd door JohnD op 10 dec 2008 00:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Akita
Topic Starter

#6 , 09 dec 2008 18:54

Nou daar zou ik alleszins een lekkere kluif aan hebben en gewoon terugpesten, al moet ik wel zeggen dat ik het binnen de regels van het bewijsbare en wettellijke zou doen. Uitzoeken wanneer zij slapen enz.. om hen dezelfde dingen aan te doen die zij jouw aandoen kan helpen. Oorlog lijkt hier de enige oplossing als ik kennis neem van alle pogingen tot verzoening die jij al geprobeerd hebt. Wie niet horen wil moet voelen vind ik. Wat hebben zij al gedaan van verzoeningspogingen ?
Hebben we ook een tijd gedaan (de wasmachine 's morgens na achten...) maar op een gegeven moment wordt je het beu. Vooral als het elke keer opnieuw maar even werkt. En bovendien; als alleenstaande heb ik ook niet zo veel te wassen :?

Akita
Topic Starter

#7 , 09 dec 2008 18:58

Waarom moet zij verhuizen en niet de andere partij ? Het probleem word hierdoor enkel naar andere mensen doorgeschoven, en de tegenpartij triomfeert hierbij dan natuurlijk ook nog, en ze voelen zich nog aangemoedigd ook om alles te laten zoals het is.

Soms moet men gewoon wat vechten in het leven om z'n rechten te vrijwaren.

Maar ik begrijp enigszins wel dat iedereen daar geen zin in heeft. Er zullen altijd wel vluchters en aanpakkers blijven.

Het is natuurlijk verre van het goede signaal.
Dat hebben we de verhuurder ook duidelijk gemaakt. Tenzij de volgende huurder hardhorig is of 's nachts werkt, gaat die ook niet met de herrie kunnen lachen. Maar dat wil blijkbaar niet tot de verhuurder doordringen.

En om op een eerdere post te antwoorden: het enige wat de buren gedaan om een oplossing te vinden is bij opa gaan klagen en die geloofd blijkbaar alles wat kleindochter lief hem op de mouw speld!

Akita
Topic Starter

#8 , 09 dec 2008 19:31

Vandaag mochten we gelijk 2 aangetekende zendingen van de verhuurder in ontvangst nemen.
In de één vraagt hij met aandrang naar een schriftelijk bewijs dat huisdieren toegestaan zijn. Dit bewijs hebben we niet en volgens het contract zijn huisdieren niet toegestaan zonder schriftelijke toestemming van de verhuurder. Ik heb indertijd voor het ondertekenen van het contract, de huurdersbond hiernaar gevraagd. En die hebben me toen verteld dat de verhuurder me er niet uit kan krijgen zonder het vredegerecht in te schakelen. Doch als mijn honden niks stuk maken, noch voor geurhinder, noch voor geluidshinder zorgen, de huur netjes op tijd betaald wordt en de boel netjes in orde gehouden wordt, zal geen vrederechter het in zijn hoofd halen om me op straat te zetten omdat ze maar al te goed weten dat kleine betaalbare woningen (voor alleenstaanden/mensen met een laag inkomen) waar men zich niet arm betaald om de boel in de winter voldoende warm te krijgen, uitermate schaars zijn. En al helemaal die met huisdieren toegelaten!
Om die reden hebben we dat van de honden doodgezwegen.

De verhuurder heeft de honden kort daarna gezien en er nooit problemen over gemaakt. We kregen zelfs een complimentje dat ze er zo goed verzorgd uitzagen. 2004 Kwam er een derde bij omdat de oudste problemen met de gezondheid begon te krijgen en de andere heeft nooit geleerd alleen thuis te blijven. De oudste heeft het uiteindelijk nog langer volgehouden dan verwacht, namelijk tot mei dit jaar. Gedurende al die tijd dat ik 3 honden had, heeft de verhuurder hierover geen enkele opmerking gemaakt.

We hebben ondertussen flink op het forum en het internet zitten rondsnuffelen en laten ons echt niet bang maken wat dat dreigement inzake de honden betreft. Meer nog, we hopen dat hij de zaak voor het vredegerecht sleurt zodat we onze kant van het verhaal (inclusief de politie verslagen inzake de nachtelijke geluidshinder) aan de vrederechter voor kunnen leggen. Inclusief zijn opmerking in de allereerste brief "...dat ik moet ophouden met op de muur te kloppen..."

Dan de tweede brief: ondanks dat hij in de brief waarin hij meld de huur opeens wel te indexeren, tevens schrijft dat als ik me niet koest houd, hij me alsnog op 01.09.2009 op straat zal zetten, bevat deze tot mijn stomme verbazing de volgende tekst:
"Geachte Mevrouw,
Betreft huurcontract van 1.09.03.
Met dit aangetekend schrijven wil ik melden dat dit huurcontract opgezegd wordt vanaf 1.01.2009 tot 30.06.2009 (nl. 6 maanden).
Op 1.07.09. moet het huis vrij zijn van huurder!!"

Geen opgave van de reden en absoluut niet conform de wetgeving!
Is die vent zijn hobby het voor andere mensen verpesten van de op handen zijnde feestdagen of...?

Morgenavond gaan we met alle brieven langs het kantoor van de huurdersbond. Om te vragen hoe we dit best aanpakken. Want bang zijn we echt niet. Wel be-hoor-lijk nijdig!

RustyDust

#9 , 09 dec 2008 22:57

Mja, ik leef alleszins met je mee. Ik begrijp ook maar al te goed wat het is (hier vind je mijn verhaal: http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=12468). En ik heb dus gevochten voor mijn rechten, zoals JohnD aanraadt. Alleen ben ik uiteindelijk bestraft geweest zoals een kleine crimineel en het totale kostenplaatje mag op 2500€ berekend worden.

Dus ik zou je aanraden: ga naar de huurdersbond, maar niet verder dan dat want bij het gerecht kom je bedrogen uit, naargelang de vrederechter je hebt.

JohnD

#10 , 10 dec 2008 00:34

Rusty, jouw verhaal is toch wel verschillend. Die vrederechter heeft bij jou gewoon verkeerde besluiten en vaststellingen genomen. Een tegenexpertise had daaraan zeer veel verholpen denk ik. Het is meer een soort kafkaiaanse toestand bij jou geworden, die ik niemand toewens en waarvan ik hoop dat het een grote uitzondering is.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 dec 2008 19:24

http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf inzake de huurwet

kijk ook eens naar de andere brochures inzake oa vrederechter
aan wie gaat hij het verhuren ?? schadevergoeding is vermoedelijk mogelijk

Wat de honden betreft -- ook al staat het in de akte dan nog - weinig vrederechters zullen het verbieden - op dit forum veel gegevens

u mag gebruik maken van uw woning ' volle genot en de verhuurder moet dat bieden. de radio laten spelen voor de honden want die horen graag POP of klassiek is toegelaten haar

U mag gewoon gebruik maken van uw rechten zeker overdag
edoch 's nacht is er nachtrust en derhalve ook nachtrumoer --

politie kan hiervoor vaststellingen doen - kunnen inbreuken op de codex - politiereglement zijn en inbreuken op de strafwet ( als overtreding) of inbreuken geluidsoverlast - teveel decibels bij electronische muziek - moet door bevoegd ambtenaar met decibelmeter met procedure worden vastgesteld.

Wie bepaald koest als hij geen vaststellinge heeft dan heeft hij geen reden tot indexatie - geeft hier zelf in een brief dat hij alleen gaat indexeren als u zich koest houdt -

Akita
Topic Starter

#12 , 13 dec 2008 18:38

Hallo allemaal,

eerst en vooral heel erg bedankt voor de steun en de antwoorden.

We zijn ondertussen langs de huurdersbond geweest -met alle brieven- en die verzekerden me dat de verhuurder volledig tegen de wet handelt en ook inzake de honden bot zal vangen.

Het regeltje in het contract inzake het houden van huisdieren druist zoals JohnD reeds meerdere malen in verscheidene onderwerpen opmerkte, in tegen andere wetten die boven de huurwet staan. Dat werd onmiddellijk door de mensen van de huurdersbond bevestigd.

Zij bevestigden tevens dat de vrederechters de huidige problematiek van het schaarse aanbod aan betaalbare woningen voor alleenstaanden (en zeker voor die met een laag inkomen) maar al te goed kennen en hier ook rekening mee houden en dus niemand op straat zetten omdat deze huisdieren in de woning herbergt. En al helemaal niet als blijkt dat deze zoals mijn eigen honden niets beschadigen, niet voor geluidsoverlast en etc, zorgen.
Bovendien kan ik aantonen dat hij 5 jaar lang op de hoogte was van de aanwezigheid van de honden (gedurende 3.5 jaar waren er dat zelfs 3) en daar nooit een probleem van gemaakt heeft tot... ik het waagde het nachtlawaai veroorzaakt door zijn kleindochter, aan te klagen.

En blijkbaar zetten de vrederechters heden ten dagen iemand ook zo maar niet op straat als huisdieren de boel wél beschadigen of voor overlast zorgen! In zo'n geval krijgt de eigenaar van het huisdier bevel om in x tijd de boel te herstellen/op te kuisen en maatregelen te nemen zodat het probleem zich niet kan herhalen.

En trouwens: waarvoor anders die huurwaarborg en de mogelijkheid voor de verhuurder om achteraf de bij het door de huurder verlaten van de woning, (op de voorgeschreven wijze) geregistreerde schade op de voormalig huurder te verhalen?

De mensen van de huurdersbond zijn nu een brief aan de verhuurder aan het opstellen die ze eerst naar mij versturen voor goedkeuring en ondertekening en die daarna naar de verhuurder gaat.
Zelf hebben we ondertussen braaf de 49.73 € bijbetaald en that's it. Geen brief of telefoontje meer aan de verhuurder. Geen antwoord op zijn brieven. Niks nul noppes. Hij mag 't met zijn (slechte) geweten uitvechten tot die brief van de verhuurdersbond bij hem in de brievenbus valt.

Voor 1 september 2009 (op die dag vervalt de 2de 3-jarige periode van het huurcontract) kan hij me er niet uitkrijgen. Punt uit.
En als hij die mogelijkheid aangrijpt moet hij me 6 maanden huur als boete terug betalen.

We hopen tegen 1 september in ieder geval een andere woning gevonden te hebben want met de huidige buren en verhuurder heb ik het echt wel gehad!

't Leek er eerst op dat de feestdagen voor mij verknoeid waren maar nu..
Hoe ging dat spreekwoord ook weer. "Wie een put graaft voor een ander, ..." :D
[/b]

JohnD

#13 , 14 dec 2008 00:34

Bovendien kan ik aantonen dat hij 5 jaar lang op de hoogte was van de aanwezigheid van de honden (gedurende 3.5 jaar waren er dat zelfs 3) en daar nooit een probleem van gemaakt heeft tot......
Dat is idd. ook reeds een argument dat telt in heel dat wel of nietesspelletje over het toelaten van huisdieren en waar ik meteen zou willen van gebruik maken om raad te vragen die voor sommigen op het forum misschien nuttig kan zijn nl.: Wat gebeurt er als in een huurkontrakt het houden van huisdieren word verboden (ookal omdat dit een standard clausule is in het overgrote deel van de huurkontrakten), maar mondeling tegen de huurder gezegd word dat een kat of klein huisdier niet verboden word maar oogluikend toegelaten. Aldus heeft een huurder bvb een groot aantal jaren een huisdier, zonder officiele klacht van de eigenaar, echter bij het eerste het beste konflikt of onenigheid word er op dit verbod gewezen (de huurder is natuurlijk wel zo slim en heeft er voor gezorgd dat hij kan bewijzen dat hij het dier vanaf dag 1 van zijn huurkontrakt reeds had - door aankoopbewijzen diervoeding bij te houden en rekeningen dierenarts enz.), zodat het vermoeden dat dat verbod in feite oogluikend toegelaten werd zeer sterk is - vooral als bvb de eigenaar ook in het app. blok woont). Is het dan in feite nog supplementair nodig om naar die uitspraken van vredegerechten te verwijzen (betreffende de clausule op het verbod tot het houden van huisdieren) ?
En trouwens: waarvoor anders die huurwaarborg en de mogelijkheid voor de verhuurder om achteraf de bij het door de huurder verlaten van de woning, (op de voorgeschreven wijze) geregistreerde schade op de voormalig huurder te verhalen?
Juist, en dat heb ik ook reeds zeer dikwijls geopperd.
Voor 1 september 2009 (op die dag vervalt de 2de 3-jarige periode van het huurcontract) kan hij me er niet uitkrijgen. Punt uit.
En als hij die mogelijkheid aangrijpt moet hij me 6 maanden huur als boete terug betalen.
Interessant is om te weten of je gewoon niet aan die verhuurder kan melden en OF ? je moet melden dat zijn opzeg onwettig is. Kan je indien je dit moet melden, niet gewoon zeggen dat het niet beantwoord aan de wetellijke regels .... zonder dat je hem bvb de pap in de mond moet geven waarom het ongeldig is ? M.a.w. dat hij het zelf maar uitzoekt waarom.
't Leek er eerst op dat de feestdagen voor mij verknoeid waren maar nu..
Hoe ging dat spreekwoord ook weer. "Wie een put graaft voor een ander, ..." :D
LOL, ik ken er nog een betere, maar dan in 't Frans: "La Vengeance est un plat qui se mange froid" of in 't Engels want ik weet niet of 't in 't Ned. ook bestaat "Vengeance is a dish best served cold"

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 dec 2008 18:16

kort : verhuurder stuurt brief dat hij de rotte raam(kozijnenà zal laten vervangen.

verdubbelde daarna de huur - niet akkoord - laten weten en klein bedrag voor extra comfort in woning toegevoegd

daagde schoonzus voor rechter - 1st maal was hij er zelfs niet

2de maal met advocaat die alle registers opentrok - schoonbroer goed gebrieft die toen hij mocht antwoorden de brief naar voor bracht - en de berekeningswijze waarop we de extra huur hadden berekend en de nodige foto's

Advocaat kreeg de wind van voor - en de eigenaar (een dokter) nog veel meer

Huurprijs bleef zoals we hadden voorgesteld

plentycoups

#15 , 12 jan 2009 20:38

als alleenstaande praat u wel degelijk veel over "we"?

Terug naar “Huren”