Hello,
Ik huur een appartement in een blok met 7 appartementen, allen eigendom van dezelfde eigenaar. Sinds een jaar heb ik een nieuwe (huurder)buurman die het absoluut nodig vindt om 's nachts zijn verwarming op te zetten, zijn volste recht natuurlijk. Helaas zijn de verwarmingsbuizen verankerd in de gemeenschappelijke muur en bij het opwarmen ontstaat er een luid getik, vermoedelijk door het uitzetten van de buizen. Resultaat: ik wordt gemiddeld 3-4 keer wakker per nacht, met alle gevolgen vandien...
Hier zijn de stappen:
1. Telefoon naar de eigenaar: geen reactie.
2. Brief geschreven: geen reactie.
3. Aangetekend schrijven: geen reactie.
4. Op aanraden van de huurdersbond start ik een minnelijke schikking: Zowel ik als de eigenaar zijn aanwezig op het vredegerecht 2de kanton Aalst. Vrederechter Lieven Schotsaert begrijpt het probleem. Hij vergelijkt het met een druppend kraantje dat je overdag niet hoort, maar 's nachts drijft het je zot. Trouwens hij had zelf thuis ook last van zulk getik, en hij wist dat dit vrij makkelijk was op te lossen door rubber te plaatsen tussen de ankeringen of beugels. Desalniettemin wou hij eens komen luisteren. We spreken hiervoor een datum af, ik neem een dag verlof, tot de dag ervoor de eigenaar me belt om te zeggen dat het plaatsbezoek niet doorgaat omdat mijn buurman niemand binnenlaat. Op de vraag wat ik nu moet doen antwoord ze droog "Ge zult nen advocaat moeten pakken!".
5. Advocaat: ik ken alle juridische termen niet, maar om het kort te houden: uiteindelijk toch plaatsbezoek, Schotsaert hoort het getik in de slaapkamer, daarna dicteert hij zijn tekstje aan de griffier in de leefruimte, en zelfs tot daar hoorden we het getik. Schotsaert stelt voor om het te laten reparen en mij voor de helft van de kosten te laten opdraaien (voor reparaties in een ander zijn appartement!). Ik ga hiermee akkoord als hiermee het probleem opgelost zou zijn. Uiteindelijk beslist de eigenaar toch niet tot reparatie over te gaan want hij kan niet garanderen dat het probleem daarna opgelost is.
6. Vonnis: Schotsaert zegt plotseling dat ik overgevoelig ben aan geluidsoverlast! De eigenaar moet niets doen, het getik is niet storend (remember het druppend kraantje!). Als kers op de taart moet ik de tegenpartij 1200€ rechtsplegingkosten betalen en alle andere gerechtkosten.
Door deze omstandigheden ben ik ook mijn functie kwijt, beeld je maar in hoe fris en geconcentreerd je op het werk toekomt als je 1-2-3 nachten bijna niet hebt kunnen slapen. Op de sofa slapen in de leefruimte is ook geen goed alternatief.
In beroep gaan? Ik kan de kosten nu al niet meer dragen, en dit zou veel te lang duren dankzij ons "snelwerkende" justitie.
Verhuizen? Ik heb 3,5 jaar geleden dit appartement volledig gerenoveerd (op eigen kosten) en mijn meubels in functie van dit appartement gekocht. Ook de huurprijzen zijn fors gestegen, ik betaal nu nog een schappelijke prijs.
Wat me het meeste stoort aan gans deze zaak is de houding van de vrederechter. Hij beseft zelf maar al te goed hoe lastig dit is, maar hij kan niets verzoenen, dus geeft hij het slachtoffer maar ongelijk opdat ik mijn bek zou toehouden. Ik wil hem trouwens via deze weg bedanken om me zowel mentaal, fysiek als financieel de grond in te boren. Zou hij hetzelfde vonnis uitspreken moest zijn eigen zoon in zulke situatie verkeren?
Ik zie nu echt geen uitweg meer. Ik heb slaapdopjes op maat laten maken, zelfs die helpen niet, gewoon omdat het getik zo luid is. De eigenaar zou 'misschien' nog een de klusjesman laten langskomen, maar dat is een KLUSJESMAN! Goed om de lamp te vervangen of een klink te reparen, wij hebben en installateur/chauffachist nodig.
Het leven is niet eerlijk en je moet je erbij neerlegen.
Bedankt voor het lezen.
PS: ik wil zeker en vast geen oorlog ontketenen tussen huurder en verhuurders, dit is hoop ik een alleenstaand geval.