Moeilijke huurder

Turbo1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Moeilijke huurder

#1 , 27 jul 2016 13:32

Zondag krijg ik plots een telefoontje van mijn huurder. Hij wil de huurovereenkomst opzeggen. Ik vertel hem dat ik hem terugbel ivm het contract (was niet in mijn bezit) ik verkreeg het appartement via een erfenis. Maandag laat ik hem weten dat ik contact heb opgenomen met het kantoor die de huurovereenkomst opgemaakt heeft tussen hem en mijn moeder. Hij wil blijkbaar vertrekken 1 september.
De dag erna (dinsdag) stuur ik hem een bericht (sms) met de vraag of hij de huurovereenkomst via aangetekende brief kan opsturen. Als antwoord krijg ik hierop dat hij een sms heeft van mij waarbij ik akkoord ga met het beindigen van de huurovereenkomst, als ik nogmaals de vraag stel en erbij vermeld dat dit voor hem ook beter is krijg ik als leuk antwoord dat wij elkaar wel zullen zien via de rechtbank.
Kan dit zomaar? Is een sms geldig? Je kunt toch niet zomaar vertrekken zonder vooropzeg? (Contract werd gelukkig geregistreerd)

Daarnaast is het appartement volledig te renoveren door deze huurder, alles is okergeel van de sigarettenrook en frituurolie(muren, verwarming, keuken,stopcontacten,...). Terwijl vroeger alles wit was. Hij heeft een hond die graag muren eet en alle meubels, zetel, gordijnen durf ik niet meer aan te raken. (Was een bemeubeld appartement) deuren kapot, wc-bril in 5 stukken, gaten in de muren geboord. De huurder wil dan ook geen plaatsbeschrijving laten maken of ondertekenen.

Huurder verteld doodleuk dat hij vrijwilligerswerk doet om zijn uitkering te behouden en dus geen geld heeft. Momenteel wordt de huur nog betaald, volgens hem gaat dit via zijn advocaat.
Welke stappen kan ik ondernemen? Kan ik naar het vredegerecht stappen? Eerlijk gezegd ban ikzelf wel bang van de huurder en wat voor extra schade hij nog kan aanrichten. Ik heb weinig ervaring met verhuren en deze persoon is toch licht ontvlambaar en kwam blijkbaar al verschillende malen in aanraking met het gerecht.

Wie o wie kan mij hierbij helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86

#2 , 27 jul 2016 13:46

Zoals je het beschrijft, is er schade ten belope van tienduizenden euro.
Veel zal van uw plaatsbeschrijving afhangen. Advocaat aanstellen en naar het vredegerecht zal uw enige oplossing zijn.

sloeberken

#3 , 27 jul 2016 13:53

Welk huurcontract is er afgesloten en op welke datum, is dit geregistreerd, is er een ingaande plaatsbeschrijving opgemaakt.
Als ik tussen de lijntjes lees, zit u huurder in een collectieve schuldenregeling.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Turbo1
Topic Starter

#4 , 27 jul 2016 14:02

Het contract begon op 1 september 2013 en eindigde 31 augustus 2014 (werd dus verlengd) het werd geregistreerd op 22 augustus 2013 er werd toen ook een plaatsbeschrijving opgemaakt.
Het appartement is rampzalig om te zien. Zeker als je weet dat het redelijk duure meubels waren. Moeder had het in eerste instantie gekocht om tijdens de weekends erin te verblijven. Ongelooflijk hoe 1 persoon dit kan doen.
Ik kan dus het vredegerecht inschakelen maar als ik het goed begrijp zal het mij hoogst waarschijnlijk meer kosten dan dat het opbrengt? En de huurder kan vertrekken naar een ander appartement (in hetzelfde gebouw trouwens) en daar weer de boel verzieken?

sloeberken

#5 , 27 jul 2016 14:18

Met vredegerecht zou ik wachten tot alles afgehandeld is. Tracht ondertussen uit te zoeken wie zijn schuldbemiddelaar is , en neem er contact mee op.

bambipower

#6 , 27 jul 2016 14:42

als betaling gebeurd via advokaat, kan je meestal via bankafschriften zien, wie advokaat is (of schuldbemiddelaar)

Turbo1
Topic Starter

#7 , 27 jul 2016 14:59

Ik heb de advocaat idd teruggevonden via een adres op de bankafschriften. Super, dat wist ik helemaal niet. Jammergenoeg is hij momenteel in verlof.
Kunnen we dan stellen dat de huuropzeg "officieel" is of moet ik daar gewoon niet meer op reageren?
Volgens mij zal hij op 1 september gewoon stoppen met de huur te betalen, het appartement verlaten en niets meer van zich laten horen.

Blaatpraat

#8 , 27 jul 2016 15:31

Huuropzeg is niet officieel gedaan alvast.
Zolang de huurder betaalt, geen actie ondernemen.
Vanaf september direct naar het vredegerecht, met alles van bewijs dat je tot op heden verzameld hebt.

Kosten vredegerecht kunnen teruggevorderd worden bij de huurder, waardoor je dit niets kost als je wint (behalve enkele (halve) vrije dagen), advocaat is niet verplicht.

sloeberken

#9 , 27 jul 2016 16:09

Kosten vredegerecht kunnen teruggevorderd worden bij de huurder, waardoor je dit niets kost als je wint (behalve enkele (halve) vrije dagen), advocaat is niet verplicht.
Wel mee opletten als de huurder in CSR zit, regel dit gewoon met de schuldbemiddelaar.

Terug naar “Huren”