Beste,
Mijn partner huurt sinds februari 2016 een appartement (contract 9 jaar) dat zij gekozen heeft in functie van een aanvraag om de Vlaamse Huursubsidie te verkrijgen. Zij krijgt momenteel een inkomensvervangende tegemoetkoming wegens een handicap die het haar belet te kunnen gaan werken en moet dus de eindjes aan elkaar knopen. De Vlaamse Huursubsidie heeft begrijpelijk verschillende voorwaarden waar een woning aan moet voldoen en zij heeft hier zo goed mogelijk rekening mee gehouden. De verhuurders waren aanvankelijk ook zeer makkelijk aan te spreken over enkele kleine mankementen die zich voordeden zoals slecht functionerende stopcontacten ed. Ook was er op het moment van verhuring nog geen opsplitsing van het gebouw maar is dit ondertussen wel (na aandringen) aangevraagd bij de gemeente. Tot hier geen noemenswaardige problemen.
Maar toen ze de meterstanden (gas/water/electriciteit) is gaan opnemen met de makelaar is het niemand opgevallen dat hier van allen slechts 2 meters aanwezig zijn terwijl het gebouw verdeeld is in 3 delen zijnde een leegstaande winkelruimte op het gelijkvloers, haar appartement op de 1e verdieping en een tweede appartement op de 2e en 3e verdieping. De meters die de makelaar opgenomen heeft en nu dus op haar naam staan bij de leveranciers beslaan blijkbaar het gelijkvloers (winkel), haar appartement en de gemeenschappelijke delen (kelder en gang). Toen we de eigenaar hiervan op de hoogte brachten suste die ons dat de winkel wel niet onmiddellijk zou verhuurd worden en dat dit allemaal in orde zal gebracht zijn voordat dit het geval is. In goed geloof in deze huisbazen liet ze dit voorlopig op zijn beloop tot eind vorige maand de winkel plots gebruikt werd als expositieruimte voor één dag. De huisbaas garandeerde dat dit slechts eenmaal zou voorvallen en herhaalde dat de meters wel in orde gebracht werden tegen dat deze winkel verhuurd werd. Nu ongeveer een maand later staat deze winkel opnieuw vol met een "ééndags-expositie" en kreeg ze te horen van de huisbaas dat er volgende donderdag geïnteresseerden naar de winkel komen kijken. Ondertussen is er uiteraard nog niets gebeurd aan de meters. Zij heeft nu terecht schrik dat dit niet of niet op tijd gaat gebeuren en dat deze nieuwe huurders niet op de hoogte zullen zijn van deze situatie op het ogenblik dat zij dit contract ondertekenen.
Op welke wijze kunnen er hier officiële stappen ondernomen worden zodat de huisbaas toch wel beseft dat dit hoogst noodzakelijk is en niet meer uitgesteld kan worden. Kan het contract hiervoor ontbonden worden indien de huisbaas niet tijdig stappen onderneemt? Kan er iets teruggevorderd worden voor de dagen dat de winkel verbruik op haar kosten genoten heeft? Mag zij in het slechtste geval (als huurder van de meters) deze uitzetten wanneer ze dat verkiest om haar argument kracht bij te zetten?
In het huurcontract staat hierover:
Art. 5 PRIVE VERBRUIK VAN HET PAND
" Ieder abonnement voor private doeleinden zoals: water, electriciteit, gas, telefoon, radio, televisie, enz. en de kosten die hieraan verbonden zijn zoals: aansluitingen, verbruik, voorschotten en huur van de meters, vallen ten laste van de huurder. De huurder betaalt de door de desbetreffende leveranciers opgestelde facturen voor de uiterste datum van betaling
Dank bij voorbaat voor uw hulp,
Met vriendelijke groet