Grote gaten in muren bij ingaan huurcontract

TheJudge007

Re: Grote gaten in muren bij ingaan huurcontract

#16 , 10 mei 2016 10:27

Ergens toch helemaal niet eerlijk dat wij moeten opdraaien voor kosten van de vorige huurders.
U had dat kunnen bespreken bij intrede, en verder was u ook niet verplicht de woning in die staat te huren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Morph
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#17 , 10 mei 2016 10:30

u kan de gaten opvullen en enkel de bewuste muur verven? het is toch niet nodig dat u heel uw appartement opnieuw verft?
Woonkamer - keuken - (kleine) hal is één geheel, allemaal in hetzelfde kleur.
De ene muur verven betekent dus de rest ook. Behalve als we er een enorme accentmuur van maken.

Daarnaast is er in de keuken ook een muur met wat gaten in. Idem in de hal, maar die zijn te verwaarlozen.
Zelfs de vijzen zitten er nog in.

Meeboo

#18 , 10 mei 2016 10:34

Kies dan een kleur die praktisch overeenkomt. kleurkaarten genoeg in de lokale doe het zelfzaak.
U hoeft daarvoor niet geheel uw appartement te verven.

Indien u graag een appartement had dat volledig clean was had u beter gekozen voor een appartement waarbij u eerste bewoner bent.
Laatst gewijzigd door Meeboo op 10 mei 2016 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Morph
Topic Starter

#19 , 10 mei 2016 10:34

Ergens toch helemaal niet eerlijk dat wij moeten opdraaien voor kosten van de vorige huurders.
U had dat kunnen bespreken bij intrede, en verder was u ook niet verplicht de woning in die staat te huren.
Het contract begint pas 15/05. Daarom dat ik dit nu dus wil bespreken.
Verder wisten we niet dat dit de "staat" was, daar we enkel dit appartement gezien hebben toen het nog bewoond was. We konden op geen enkele manier weten dat ze die muren gingen achterlaten met vijzen en gaten, toch?

Morph
Topic Starter

#20 , 10 mei 2016 10:42

Kies dan een kleur die praktisch overeenkomt. kleurkaarten genoeg in de lokale doe het zelfzaak.
U hoeft daarvoor niet geheel uw appartement te verven.

Indien u graag een appartement had dat volledig clean was had u beter gekozen voor een appartement waarbij u eerste bewoner bent.
Tja, dan zie ik de zaken misschien verkeerd. Daarom dat ik dus de vraag stelde.
Ik verwacht trouwens geen appartement dat clean is. Ik verwacht wél dat ik niet moet opdraaien voor schade van de vorige huurders.

Tot dusver kan ik dus opmaken:
- Ik laat best een plaatsbeschrijving opmaken en tekenen door beide partijen
- De herstelling aan de muur zal ik voor mijn rekening moeten nemen, of op de goodwill van de verhuurder moeten rekenen.

Alvast bedankt voor iedereen die reeds een antwoord postte.

TheJudge007

#21 , 10 mei 2016 10:58

Verder wisten we niet dat dit de "staat" was, daar we enkel dit appartement gezien hebben toen het nog bewoond was. We konden op geen enkele manier weten dat ze die muren gingen achterlaten met vijzen en gaten, toch?
Daar hebt ge natuurlijk gelijk in. Kunt ge niet zeer onopvallend trachten in kontakt te komen met de vorige huurders om te weten te komen of zij iets van schadevergoeding hebben moeten betalen voor die niet toegestopte gaten. Want als jij nu een volledige herschildering moet doen enkel om een paar gaten te verbergen vind ik dat wel erg. Kan je er niets vóór hangen ? Schilderij of zo ?

Morph
Topic Starter

#22 , 10 mei 2016 11:11

Daar hebt ge natuurlijk gelijk in. Kunt ge niet zeer onopvallend trachten in kontakt te komen met de vorige huurders om te weten te komen of zij iets van schadevergoeding hebben moeten betalen voor die niet toegestopte gaten. Want als jij nu een volledige herschildering moet doen enkel om een paar gaten te verbergen vind ik dat wel erg. Kan je er niets vóór hangen ? Schilderij of zo ?
Bedankt voor je bericht Judge!
Ik heb hun e-mailadres, dus ik zal zeker wel eens polsen.
Iets voor hangen zal moeilijk lukken daar het over een lengte van 6-7 tal meter is.

Lanox

#23 , 10 mei 2016 11:17

Kunt ge niet zeer onopvallend trachten in kontakt te komen met de vorige huurders om te weten te komen of zij iets van schadevergoeding hebben moeten betalen voor die niet toegestopte gaten.
Maakt juridisch geen fluit uit. De verhuurder dient door de vorige huurder gecompenseerd te worden voor de schade die hij heeft geleden. Of de verhuurder de compensatie gebruikt voor de herstelling of ermee gaat fuiven op Ibiza is zijn zaak.

De huurperiode is trouwens nog niet begonnen. Misschien plant de verhuurder om deze week de gaten te repareren ...

sloeberken

#24 , 10 mei 2016 11:25

Je kan ook eens aftoetsen of alles wel beantwoord aan de Vlaamse wooncode.

https://www.wonenvlaanderen.be/verhuren ... oning-orde

Is er een ECP attest: http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... n-woningen

Een deftige verhuurder verhuurt zo zijn woning/appartement niet.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 10 mei 2016 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Morph
Topic Starter

#25 , 10 mei 2016 11:26

Kunt ge niet zeer onopvallend trachten in kontakt te komen met de vorige huurders om te weten te komen of zij iets van schadevergoeding hebben moeten betalen voor die niet toegestopte gaten.
Maakt juridisch geen fluit uit. De verhuurder dient door de vorige huurder gecompenseerd te worden voor de schade die hij heeft geleden. Of de verhuurder de compensatie gebruikt voor de herstelling of ermee gaat fuiven op Ibiza is zijn zaak.

De huurperiode is trouwens nog niet begonnen. Misschien plant de verhuurder om deze week de gaten te repareren ...
Tja, dan heb ik eigenlijk helemaal niets om op te staan en draai ik sowieso voor andermans kosten op?
Hij maakte niet echt aanstalten om te repareren. Ik kan het hem natuurlijk altijd eens vragen.

Morph
Topic Starter

#26 , 10 mei 2016 11:49

Je kan ook eens aftoetsen of alles wel beantwoord aan de Vlaamse wooncode.

https://www.wonenvlaanderen.be/verhuren ... oning-orde

Is er een ECP attest: http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... n-woningen

Een deftige verhuurder verhuurt zo zijn woning/appartement niet.
Bedankt voor de links!
Naast de muren met de gaten is er op het appartement niets aan te merken.
Er zijn op twee muren (boven) wel wat vochtschade, maar deze week kwam er iemand langs om deze te herstellen.

Een ECP attest is aanwezig.
Daarnaast ben ik ook niet uit op een ontbinding van de huurovereenkomst of iets in die aard. Het is een prachtig appartement in een mooie omgeving. Ik wil gewoon niet opdraaien voor kosten waar ik geen betrokken partij in ben.

Meeboo

#27 , 10 mei 2016 11:58

opdraaien voor de kosten...dat is natuurlijk uw mening he... Het gaat hier niet om structurele mankementen. waarschijnlijk vind de verhuurder die enkele schroeven niet erg en beschouwd hij dit niet als "kosten". Ik zou zeggen, zet u zelf er over of doe een inspanning en verf de muur. Voor een paar tientallen euro's is die geverfd en ben je de rest van je huurcontract op je gemak.

Morph
Topic Starter

#28 , 10 mei 2016 12:04

opdraaien voor de kosten...dat is natuurlijk uw mening he... Het gaat hier niet om structurele mankementen. waarschijnlijk vind de verhuurder die enkele schroeven niet erg en beschouwd hij dit niet als "kosten". Ik zou zeggen, zet u zelf er over of doe een inspanning en verf de muur. Voor een paar tientallen euro's is die geverfd en ben je de rest van je huurcontract op je gemak.
Bedankt Meeboo.
Zou inderdaad de beste optie zijn als ik nog een goede relatie wil houden met de verhuurder.

sloeberken

#29 , 10 mei 2016 12:13

Bedankt Meeboo.
Zou inderdaad de beste optie zijn als ik nog een goede relatie wil houden met de verhuurder.
Dat is misschien de beste oplossing wil je de verstandhouding behouden. Mijn raad is wat je juridisch kan, daar ben je volledig vrij in wat je ermee doet.
Verder wens ik u een aangenaam verblijf in u nieuwe omgeving.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

TheJudge007

#30 , 10 mei 2016 12:30

De bedoeling van mijn idee om onopvallend te achterhalen of de verhuurder een compensatie gekregen had was niet opdat de nieuwe huurder er juridisch iets mee zou doen. Dat de verhuurder juridisch gezien met zo'n compensatie kan doen wat hij wil wist ik 20 jaar geleden ook al. Het geeft de nieuwe huurder in elk geval een idee van de houding van zijn nieuwe verhuurder ten overstaan van kosten.

Persoonlijk zou ik zo'n verhuurder die een compensatie kreeg voor zo'n schade en de kosten voor dezelfde schade maar ten laste van de nieuwe huurder beschouwd als een "profiteur" beschouwen.

Terug naar “Huren”