Goede avond,
Graag kreeg ik jullie advies over volgende issue:
In juli 2001 sloot ik een huurovereenkomst type 3-6-9 voor een appartement.
In oktober 2002 werd deze overeenkomst door mij beëindigd, de eigenaar ging hiermee akkoord indien ik een nieuwe huurder zou vinden.
Dat lukte, maar op het moment dat ik de eigenaar een document wilde laten ondertekenen om de huurwaarborg (die op een geblokkeerde rekening op mijn naam stond) weigerde hij dit.
Hij beweerde dat er nog onbetaalde rekeningen waren, voor +/-2.000 €.
Toen ik hem hiervoor de bewijzen vroeg, stuurde hij me kopieën toe van de facturen die hij zelf van Electrabel ontvangen had en die over het totaal van zijn eigendommen gingen.
Een duidelijke afrekening of bewijs van mijn vermeende openstaande schuld heb ik nooit ontvangen.
Na verschillende aangetekende brieven, die hij nooit ging afhalen heb ik in 2003 een verzoeningspoging bij de vrederechter ondernomen.
Daar toonde de eigenaar zich schijnbaar van goede wil en overhandigde me een stapel documenten, waar ik achteraf gezien ook weer geen stap verder mee kwam.
Diezelfde week stuurde ik de eigenaar opnieuw een aangetekend schrijven met de boodschap dat de documenten nog steeds geen duidelijkheid boden en het verzoek me een duidelijke afrekening te bezorgen, maar ook dat aangetekend schrijven werd niet door hem afgehaald.
Inmiddels zijn we 2016 en staat de huurwaarborg nog steeds geblokkeerd.
In de ganse periode heeft de eigenaar zelf nooit iets ondernomen om deze zaak op te lossen, of om mij de vermeende schuld te laten betalen.
In de loop der jaren ben ik helaas alle documenten (huurcontract, aangetekende brieven, documenten vredegerecht, …) kwijtgeraakt bij een verhuis.
Het enige wat ik nog kan aantonen is het feit dat de huurwaarborg geblokkeerd staat.
Wat kunnen jullie me adviseren om dit opgelost te krijgen?
Ik zou kunnen proberen de eigenaar nogmaals een aangetekende brief te schrijven, maar aangezien dit 13 jaar geleden geen effect had, vrees ik er nu helemaal voor.
Alvast bedankt voor jullie hulp!