Geschil huurwaarborg

Michiels_C
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Geschil huurwaarborg

#1 , 19 apr 2016 22:37

Goede avond,

Graag kreeg ik jullie advies over volgende issue:

In juli 2001 sloot ik een huurovereenkomst type 3-6-9 voor een appartement.
In oktober 2002 werd deze overeenkomst door mij beëindigd, de eigenaar ging hiermee akkoord indien ik een nieuwe huurder zou vinden.

Dat lukte, maar op het moment dat ik de eigenaar een document wilde laten ondertekenen om de huurwaarborg (die op een geblokkeerde rekening op mijn naam stond) weigerde hij dit.
Hij beweerde dat er nog onbetaalde rekeningen waren, voor +/-2.000 €.

Toen ik hem hiervoor de bewijzen vroeg, stuurde hij me kopieën toe van de facturen die hij zelf van Electrabel ontvangen had en die over het totaal van zijn eigendommen gingen.
Een duidelijke afrekening of bewijs van mijn vermeende openstaande schuld heb ik nooit ontvangen.

Na verschillende aangetekende brieven, die hij nooit ging afhalen heb ik in 2003 een verzoeningspoging bij de vrederechter ondernomen.
Daar toonde de eigenaar zich schijnbaar van goede wil en overhandigde me een stapel documenten, waar ik achteraf gezien ook weer geen stap verder mee kwam.
Diezelfde week stuurde ik de eigenaar opnieuw een aangetekend schrijven met de boodschap dat de documenten nog steeds geen duidelijkheid boden en het verzoek me een duidelijke afrekening te bezorgen, maar ook dat aangetekend schrijven werd niet door hem afgehaald.

Inmiddels zijn we 2016 en staat de huurwaarborg nog steeds geblokkeerd.
In de ganse periode heeft de eigenaar zelf nooit iets ondernomen om deze zaak op te lossen, of om mij de vermeende schuld te laten betalen.

In de loop der jaren ben ik helaas alle documenten (huurcontract, aangetekende brieven, documenten vredegerecht, …) kwijtgeraakt bij een verhuis.
Het enige wat ik nog kan aantonen is het feit dat de huurwaarborg geblokkeerd staat.
Wat kunnen jullie me adviseren om dit opgelost te krijgen?

Ik zou kunnen proberen de eigenaar nogmaals een aangetekende brief te schrijven, maar aangezien dit 13 jaar geleden geen effect had, vrees ik er nu helemaal voor.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ebonynoire

#2 , 19 apr 2016 22:46

Ik zou naar de vrederechter stappen. Bewijs van woonst van de verhuurder halen. Je moet bewijzen dat jij alle huurgelden betaald hebt, hij moet bewijzen dat je hem nog geld verschuldigd bent.

Michiels_C
Topic Starter

#3 , 20 apr 2016 16:28

@ ebonynoire
Bedankt voor je reactie!
Kan je me nog even toelichten waarom ik het bewijs van woonst van de verhuurder zou halen, aub?
Waarom is dit nuttig?
Alvast bedankt.

Reclame

sloeberken

#4 , 20 apr 2016 16:47

Kan je me nog even toelichten waarom ik het bewijs van woonst van de verhuurder zou halen, aub?
Anders kan je geen procedure bij de vrederechter starten.

Een verzoekschrift indienen

De verzoeker dient het verzoekschrift in bij de griffie van het vredegerecht (van het kanton van het gehuurde goed) en vermeldt daarbij:

de datum, maand en het jaar
de naam, voornaam, woonplaats en het beroep van de verzoeker
de naam, voornaam en woonplaats van de persoon tegen wie de vordering is ingesteld
de vordering en de korte samenvatting van de middelen van de vordering (zoals de bepalingen van de huurovereenkomst)
de handtekening van de verzoeker of van zijn advocaat
Bij het verzoekschrift moet de verzoeker bovendien een recent getuigschrift voegen van de woonplaats van de tegenpartij. Dit getuigschrift is verkrijgbaar bij het gemeentebestuur van de woonplaats van de tegenpartij. De partijen ontvangen dan een oproep om voor de vrederechter te verschijnen. Bij die brief zit ook een afschrift van het verzoekschrift.

Deze procedure is aan te raden wanneer de vrijwillige verschijning van partijen onmogelijk blijkt. Zo kunt u de kosten van de betekening van een dagvaarding vermijden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat

#5 , 21 apr 2016 09:16

Kan ook zonder: mijn vorige verhuurder heeft een procedure opgestart tegen mij zonder zo'n bewijs.
Ze hebben gewoon het adres dat zij doorgegeven had genomen als adres van de procedure (wat nota bene het huurhuis was, terwijl ik er al weg was).

Ze doen er dus niet lastig over (of toch in ieder geval niet in VG Brugge).

sloeberken

#6 , 21 apr 2016 09:33

Kan ook zonder: mijn vorige verhuurder heeft een procedure opgestart tegen mij zonder zo'n bewijs.
Ze hebben gewoon het adres dat zij doorgegeven had genomen als adres van de procedure (wat nota bene het huurhuis was, terwijl ik er al weg was).

Ze doen er dus niet lastig over (of toch in ieder geval niet in VG Brugge).
Dit is onwettig, misschien stond u domicilie nog op dat adres, toen de procedure ingeleid werd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Michiels_C
Topic Starter

#7 , 28 jul 2016 09:50

Bedankt vooralle tips en info!
Ik wil jullie graag het goede nieuws melden:
Inmiddels heb ik de verhuurder zover gekregen dat hij de documenten voor de vrijgave van de huurwaarborg is gaan ondertekenen bij de bank.
Ik had hem een mail gestuurd waarin ik aangaf dat ik een procedure via het vredegerecht zou starten, en toen was hij plots bereid om het in orde te brengen...
Ik heb hem wel gedurende 3 maanden elke 2 weken een mail gestuurd met de vraag of het al in orde was. ;-)
Eindelijk na 13 jaar is dit opgelost!!

Terug naar “Huren”