bank heeft huurwaarborg onterecht naar curator gestort

ponderosa
Topic Starter

bank heeft huurwaarborg onterecht naar curator gestort

#1 , 06 apr 2016 22:31

Onze huurder had o.a. een achterstand van enkele maanden en deze hebben we dan voor het Vredegerecht gedaagd.
Uitspraak : ontbinding huurcontract en vrijgave van de huurwaarborg aan de verhuurder.
Daags nadien hebben zij de boeken neergelegd en werd een curator aangesteld.

Bij navraag bij de bank meldde men mij dat de huurwaarborg geblokkeerd was tot nader order.
Nu krijgen wij te horen dat de borg reeds doorgestort is naar de curator.
Bij onze vraag aan de bank op welke basis zij beslist hebben de borg door te storten hebben wij nog geen antwoord gekregen.

1) Kan de bank eenzijdig de borg vrijgeven zonder akkoord van de huurder? Ik dacht dat een huurwaarborg enkel kon vrijgegeven worden bij akkoord van huurder (hier vertegenwoordigd door de curator) en verhuurder

2) Kan een bank deze overboeking ongedaan maken? - het zou in principe hun fout zijn

3) Als huurder zouden wij bevoorrechte schuldeiser zijn, dus zouden wij - uiteindelijk- (misschien) de borg krijgen, maar eer een faillissement is afgehandeld zijn we 1-2 jaar verder (?).

bijkomende vraag :
4) kan een schuldeiser de afhandeling (verdeling) van een faillissement door een curator inkijken

Hartelijk dank voor uw reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 07 apr 2016 00:14

Volgens mij valt bij een faillissement alle waarborgen en voorschotten onder de goederen van het faillissement.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 apr 2016 08:58

Volgens mij valt bij een faillissement alle waarborgen en voorschotten onder de goederen van het faillissement.
Je kan dan wel nog een schuldvordering indienen bij de curator. Als er dan nog een centje over is zal je dat ook krijgen.

Reclame

mava105

#5 , 07 apr 2016 11:30

Kan de tekst van het art. niet gecopy-past worden? Wij moten ons aanmelden en inloggen op die pagina.

scorpioen

#6 , 07 apr 2016 12:11

Bizar. Ik kon aanvankelijk de website raadplegen zonder mij aan te melden of in te loggen. Gelukkig is er nog de cache van mijn browser:

HANDELSHUUR - HUURCONTRACT

Hoe u indekken als u verhuurt aan een handelaar?

Is uw huurder een handelaar, dan heeft u nadien mogelijk de pech dat hij failliet gaat. Kunt u zich daartegen vooraf beveiligen in het huurcontract? Hoe kunt u in zo’n geval tenminste direct de huurwaarborg vrij krijgen?
Verhuren aan een handelaar
Als hij maar niet failliet gaat... In dat geval riskeert u immers om van uw achterstallige huur niet veel meer terug te zien. Bovendien is het na een faillissement dikwijls onduidelijk wat er met de huur moet gebeuren.

Automatisch gedaan? Neen, in principe blijft de huur ook na een faillissement verder lopen. Het is de curator die het faillissement behandelt die beslist om de huur al dan niet stop te zetten. U contacteert hem het best zo snel mogelijk.

Tip. Reageert de curator niet meteen, dan kunt u hem aangetekend aanmanen om een beslissing te nemen. Antwoordt hij niet binnen de 15 dagen, dan mag u ervan uitgaan dat de lopende huur verbroken wordt (artikel 46 van de Faillissementswet) én heeft u zelfs recht op een wederverhuringsvergoeding.

Oplossen door een clausule in het contract? Neen, dat is een misverstand. Geregeld is er in huurcontracten voorzien dat ze automatisch eindigen bij het faillissement van de huurder. Een dergelijke clausule is echter spijtig genoeg niet geldig.

Wat met achterstallig huurgeld? Daarvoor kunt u na het faillissement een zgn. aangifte van schuldvordering doen bij de curator. Is er nog een waardevolle inboedel in het pand, bv. onverkochte keukens die nog aanwezig zijn in het handelspand, dan kan dat zeker de moeite lonen.

Tip. Roep expliciet het voorrecht van de niet-betaalde verhuurder in. U staat dan zowat op de eerste rij om de opbrengst van de verkoop van de inboedel te verkrijgen. U heeft daarvoor zelfs voorrang op de fiscus en de RSZ...

Ten minste de huurwaarborg?
Zelfs dat is niet altijd simpel... Het is immers een misverstand dat u als verhuurder altijd onmiddellijk de volledige huurwaarborg kunt bekomen. Veel hangt immers af van hoe die waarborg precies gesteld werd.

Best niet op een geblokkeerde rekening. Werd de huurwaarborg gestort op een gemeenschappelijke rekening of op een geblokkeerde rekening op naam van uw huurder, dan ziet het er voor u op korte termijn niet zo goed uit. Dat geld maakt in dat geval deel uit van de boedel.

Let op! Vergeet niet dat u in dat geval om de huurwaarborg terug te zien dan ook een aangifte moet doen bij de curator én het voorrecht van de onbetaalde verhuurder moet inroepen. Doet u dat, dan is de kans groot dat u na een tijd die huurwaarborg of toch een groot deel ervan, ontvangt.

Beter op uw eigen rekening! Laat u de huurder de waarborg op uw eigen rekening storten en gaat hij failliet, dan liggen de kaarten veel eenvoudiger. In dat geval maakt deze huurwaarborg immers geen deel uit van de boedel en dus is de bank in dat geval wel verplicht om die vrij te maken. Zo’n huurwaarborg is zgn. tegenstelbaar aan andere schuldeisers. U hoeft dus niet te vrezen dat de curator of andere schuldeisers die komen opeisen.

Tip. Bij woninghuur kan de huurder wel eisen dat de waarborg op een geblokkeerde rekening op zijn naam komt. Daar kunt u als verhuurder dan natuurlijk weinig tegen beginnen. Gaat het echter om handelshuur of om ‘gemene’ huur van een kantoor of magazijn, dan kunt u gerust op uw strepen staan.

In tegenstelling tot bij woninghuur, kunt u bij handels- of gemene huur aan uw huurder vragen om de huurwaarborg op uw rekening te storten. Staat hij op een gemeenschappelijke rekening of één op naam van de huurder, dan maakt hij immers deel uit van de boedel en kunt u hem niet op korte termijn vrij krijgen.

ponderosa
Topic Starter

#7 , 10 apr 2016 21:07

Dank voor Uw reacties.
De huurwaarborg werd door de huurder volstort op een geblokkeerde rekening.
Inderdaad volgens de normale procedure hebben wij daar niet onvoorwaardelijk recht op en komt deze onder de goederen van het faillissement.
Er zal dan ook een schuldvordering worden ingediend voor de wederverhuringsvergoeding (ons toegekend door de Vrederechter), de achterstallige maanden huur en huurschade.
Even verwijzend naar mijn eerste post, vind ik het toch raar dat een curator -zonder medeweten van de verhuurder- de huurwaarborg kan vrij krijgen op eenvoudig verzoek bij de bank.
Ook zou ik denken dat er een hiërarchie is in de wetgeving hieromtrent :
Curator heeft recht de huurwaarborg op te eisen, maar telt een vonnis van het Vredegerecht waarin deze aan ons wordt toegekend niet zwaarder?
Een schrijven om opheldering naar de bank is weg, maar daar hebben we tot nog toe geen duidelijk antwoord van gekregen.

denlowie

#8 , 11 apr 2016 08:26

Curator heeft recht de huurwaarborg op te eisen, maar telt een vonnis van het Vredegerecht waarin deze aan ons wordt toegekend niet zwaarder?

.
Neen!!
De curator heeft recht op alle activa en op alle gelden die je kan ontvangen, je staat ten slotte onder curatele .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Huren”