Loonbrief bij kandidaatstelling huur woning

Filouke

Loonbrief bij kandidaatstelling woonst !

#16 , 10 sep 2008 14:02

@JohnD :

ik heb er eerlijk alle vertrouwen in dat mijn verhuurder van de praktijken van het immokantoor niet op de hoogte was, temeer daar IK één maand commissieloon+BTW aan het immokantoor heb betaald en de verhuurder eveneens.

Om zijn goede trouw te bewijzen, kan ik stellen dat onze verhuurder boven ons nog een appartement verhuurt. Hij heeft me in alle vertrouwen verteld (wat eigenlijk mijn zaken niet zijn) dat de huurders niet over de nodige middelen beschikten destijds om de waarborg te betalen en dat dit door een derde partij is gebeurd. Nu gaan deze huurders, voor het einde van het tweede jaar van hun 9-jarig huurcontract het appartement verlaten. Ook hier maakt de verhuurder geen problemen van, het appartement staat opnieuw al te huur.

MAAR zo vertelde hij me, het immokantoor had hem gezegd dat hij flink wat schadevergoeding kon eisen temeer omdat ze geen drie maanden vooropzeg geven voor hun vertrek ! (opgezegd in de loop van augustus, verlaten het appartement ten laatste eind deze maand). Dus moest hij willen, met het geregistreerd huurcontract zou hij wel degelijk en terecht aanspraak kunnen maken op die bedragen, maar blijkbaar zijn er nog goede verhuurders, maar dan komen de immokantoren alles verbrodden !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantalcdc

#17 , 03 nov 2012 16:27

Beste,

Wij zijn al een tijdje op zoek naar een huurhuis.
Bij ons laatste bezoek aan een huis waren we meteen verkocht en wensten we ons meteen kandidaat te stellen voor het huis.

Het immokantoor vroeg volgende documenten:
- motivatiebrief
- loonbrieven van alle bewoners
- bewijs van goed gedrag en zeden van alle bewoners
- contactgegevens

Is het wettelijk toegelaten om de documenten (loonbrief, goed gedrag en zeden) te vragen?

Ik ben ook een "verhuurder" met goede en eerlijke bedoelingen (natuurlijk zegt iedereen dit) en verlang van een huurder enkel dat hij op tij d betaald en mijn appartement onderhoudt maar dat is blijkbaar teveel gevraagd. Dus voor mijn part kan je niet genoeg info vragen. Wat heb je te verbergen? Een huisbaas die ernstig gaat echt niets doen met loonbrieven ofzo want wie is daar nu wat mee maar zo weet je wel of ze het financieel aankunnen of niet. Bij de bank moet je ook kunnen bewijzen of je rendabel bent voor je een lening krijgt.

JohnD

#18 , 04 nov 2012 16:10

Financieel aankunnen ? De huurder kan ook tot over zijn oren in de schuld zitten, en aan die gegevens geraak je niet. Dus die loonbrief is maar een kleine zekerheid.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

lucas123

#19 , 04 nov 2012 23:50

Ik heb in juli een kandidaat huurder gehad. Hij werkte en verdiende goed als electricien bij de firma X zij hij. X, dat is een grote firma met zetel in Brussel; zoek er maar eens op het internet naar zei hij. Ik had hem een loonbrief gevraagd. Geen probleem voor hem; hij zou die volgende week meebrengen als hij het contract kwam tekenen.
Ik ben dan uit nieuwsgierigheid eens gaan zoeken op internet naar die firma X. En ra, ra, ra, ik vindt geen firma met de naam X in Brussel.
Wel een firma met de naam X in Hasselt. Ik bel naar de kanditaat huurder en vraag hem ofdat de firma X in Hasselt (dus niet Brussel) zijn firma was. Ja, ja zei hij, dat is zeker. Vraag hem terloops ook zijn emailadres. Dat was tegenslag, want hij had geen internet (als electricien :P )
Geen internet en de firma X in Hasselt en niet in Brussel leek mij wat verdacht :idea: ...
Ik bel dus naar de firma X in Hasselt en vraag of kanditaat huurder daar werkt. Het antwoord was NEEN met absolute zekerheid (er werkte daar maar 1 buitenlander en dat was zeker niet mijn kanditaat huurder).
Ik bel terug naar de kanditaat huurder en zeg hem dat hij volgens de firma daar niet werkt. Da kan ni zegt hij, allee hoe kan da nu, ik zal da eens natrekken, ik zal u later terugbellen. Natuurlijk niets meer van deze kanditaat gehoord.

Besluit: de loonbrief die hij mij ging voorleggen was ongetwijfeld een vervalsing.
Ik zal volgende keer ook maar een bewijs van goed gedrag en zeden vragen zeker...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#20 , 05 nov 2012 00:39

Zo ooit bij een sollicitatie een diploma als lootgieter gezien dat afgeleverd was door een school in mijn omgeving.
Heb de school verwezen naar de juiste kanalen.

koen999

#21 , 05 nov 2012 15:15

ik vraag een loonbriefje en 4- of 6maandelijkse betalingen. mensen met schulden vallen dan meteen door de mand.

aan de telefoon is het nooit een probleem, maar ze komen dan gewoonlijk niet opdagen op hun afspraak ter bezichtiging.
ik probeer van de vertrekkende huurder te bekomen dat hij de eerste bezichtiging doet zo bespaar ik mezelf veel onnodig heen en weer gerij

Terug naar “Huren”