einde huur

madelief80
Topic Starter

einde huur

#1 , 26 aug 2008 16:55

Hallo iedereen. Ik heb een vraag. Mijn vriend en ik huren een appartement, maar we gaan uit elkaar om redenen waar ik hier niet wil op ingaan. De huisbaas zegt dat we 3 maanden moeten opzeggen en dat we hem een extra schadevergoeding moeten betalen omdat we daar minder dan 3 jaar wonen. Is dat correct?

Wij zouden liever wat eerder willen weggaan omdat het niet gaat om daar nog zo lang samen te blijven wonen, en omdat het voor 1 persoon alleen te duur uitvalt.

Volgens de verhuurder moeten wij ook de kosten betalen voor het opnieuw verhuren via de immo-makelaar, kan dit? In het contract staat letterlijk dat bij verbreking van het contract ten gevolge de fout van de huurder, de huurder een verbrekingsvergoeding moet betalen van 3 maanden huur, plus de kosten van de plaatsbeschrijving, plus de kosten van de vastgoedmakelaar die het pand opnieuw te huur zet; is dit zo in dit geval?

Ik veronderstel toch dat wij geen schadevergoeding moeten betalen wanneer er een andere huurder in komt.

Wij hadden al voorgesteld om de sleutels in de loop van volgende week reeds aan de verhuurder te overhandigen, maar de huisbaas wil niet meewerken, hij wil dat pas doen wanneer het contract ten einde is.

Wat moet ik doen? Moeten wij dan de sleutels volgende week aangetekend naar hem opsturen? Dan kan hij toch al het appartement laten bezichtigen en zo hopen wij toch wat minder kosten te hebben.

Madelief.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 27 aug 2008 09:46

Bent u op dat adres gedomicilieerd?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2008 10:49

Is dit een overeenkomst van bepaalde duur?

scorpioen

Reclame

madelief80
Topic Starter

#4 , 27 aug 2008 10:52

Hallo, ik ben daar inderdaad nog gedomicilieerd en het is een huurcontract van 9 jaar.

Madelief.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 aug 2008 11:17

Lees deze brochure eens:

http://www.just.fgov.be/cgi_justice/pub ... f.pl?id=21

U kan opzeggen met een opzegtermijn van drie maanden en betaalt een vergoeding van 1, 2 of 3 maanden al naar gelang u de overeenkomst beëindigt tijdens het eerste, tweede of derde jaar.

scorpioen

Beachcomber

#6 , 27 aug 2008 13:17

Daarbij komt dat iedere "extra boete" of "vergoeding" of wat dan ook door de verhuurder vereist illegaal is, tenzij dit uitdrukkelijk in de overeenkomst is opgenomen en geen afbreuk doet aan de dwingende bepalingen van de huurwet.

madelief80
Topic Starter

#7 , 27 aug 2008 13:40

Daarbij komt dat iedere "extra boete" of "vergoeding" of wat dan ook door de verhuurder vereist illegaal is, tenzij dit uitdrukkelijk in de overeenkomst is opgenomen en geen afbreuk doet aan de dwingende bepalingen van de huurwet.
Dit staat in het contract: "Bij verbreking van deze overeenkomst als gevolg van een fout van de huurder, draagt deze laatste alle kosten en uitgaven die voortvloeien uit deze verbreking en betaalt hij, naast een verbrekingsvergoeding van 3 maanden huur, het volledige ereloon van de expert(s) belast met het opstellen van de plaatsbeschrijving op het einde van de huur, en het ereloon van de vastgoedmakelaar die eventueel de opdracht krijgt het goed opnieuw te verhuren"
We woonden er wel nog maar 7 maanden in, en ik kan begrijpen dat dit niet leuk is voor de eigenaar, maar het is nu eenmaal zo. Wij hebben de opzegging op aanraden van de eigenaar met een aangetekende brief gestuurd, kan dit dan nog aanzien worden als een fout van de huurder? Of moeten wij dan alleen die 3 maanden schadevergoeding betalen?

Lex

#8 , 27 aug 2008 13:41

In het contract staat letterlijk dat bij verbreking van het contract ten gevolge de fout van de huurder, de huurder een verbrekingsvergoeding moet betalen van 3 maanden huur,
Het opzeggen van een huurovereenkomst is GEEN fout begaan door de huurder.
De gerechtelijke ontbinding van de overeenkomst zou dat wel kunnen zijn.

U moet een opzeg geven van 3 maand en de wettelijke schadevergoeding van 3 maand betalen.

JohnD

#9 , 28 aug 2008 00:45

U moet een opzeg geven van 3 maand en de wettelijke schadevergoeding van 3 maand betalen.
Idd en laat me eraan toevoegen dat dat dan ook alles is.
De kosten van de plaatsbeschrijving worden door 2 gedeeld. De kosten van de vastgoedmakelaar die het pand opnieuw te huur zet, zijn voor hemzelf. Bij die 2 laatste punten gaat de vastgoedmakelaar mijns inziens duidelijk tegen de bepalingen van de huurwetgeving in.

Maxdahlia

#10 , 10 sep 2008 00:35

Dit staat in het contract: "Bij verbreking van deze overeenkomst als gevolg van een fout van de huurder, draagt deze laatste alle kosten en uitgaven die voortvloeien uit deze verbreking en betaalt hij, naast een verbrekingsvergoeding van 3 maanden huur, het volledige ereloon van de expert(s) belast met het opstellen van de plaatsbeschrijving op het einde van de huur, en het ereloon van de vastgoedmakelaar die eventueel de opdracht krijgt het goed opnieuw te verhuren"
We woonden er wel nog maar 7 maanden in, en ik kan begrijpen dat dit niet leuk is voor de eigenaar, maar het is nu eenmaal zo. Wij hebben de opzegging op aanraden van de eigenaar met een aangetekende brief gestuurd, kan dit dan nog aanzien worden als een fout van de huurder? Of moeten wij dan alleen die 3 maanden schadevergoeding betalen?
Alle kosten uigaven enz... blablabla .
Ja als de verhuurder ook recht op de graat is he!
Bv. Huurcontract geregistreerd - plaatsbeschrijving gedaan bij aanvang huur . Borg vastgezet op bank enz enz... Ik zou zeggen vraag eens of hij het huurcontract heeft geregistreerd volgens de voorgeschreven wet en zo niet gewoon vertrekken.
Belgie zo groot als een erwt maar zuigt de erwt uit tot er enkel nog een velletje overblijft.
O ZIELIG BELGIE

Terug naar “Huren”