Eigenaar geeft waarborg niet vrij - binnenkort op straat ...

pvandevelde
Topic Starter

Eigenaar geeft waarborg niet vrij - binnenkort op straat ...

#1 , 22 dec 2015 18:47

Beste,

Begin november heb ik laten weten aan de eigenaar dat ik tegen eind december wou vertrekken uit het huis. Hij heeft mij laten weten dat ik geen opzeg moest betalen indien ik een nieuwe huurder kon vinden. De enige kosten waren een halve maand huur om de administratieve kosten van de vastgoedmakelaar te bezoldigen. Deze heb ik ondertussen netjes uitbetaald.

Tijdens deze twee maanden heb ik ondertussen een nieuw appartement kunnen vinden, het contract ondertekend en alle administratieve vereisten in orde gebracht. De huur begint op 1 januari 2016. De sleutels van het nieuw appartement zal ik echter pas krijgen op het moment dat de huurwaarborg is gestort..

Het probleem is dat ik alles zodanig uitgerekend had, dat de nieuwe waarborg uitbetaald ging worden met het geld van de oude waarborg. Natuurlijk heb ik ondertussen al een aantal weken achter elkaar al het mogelijke gedaan om hiervoor alles in orde te brengen. De vereisten om mijn oude waarborg terug te krijgen waren als volgt:

- Halve maand loon uitbetalen bij vastgoedmakelaar ( in orde )
- Tellers water, gas en elektriciteit op naam van nieuwe huurder zetten ( in orde )
- Eindafrekening voor deze tellers betalen.

Dit laatste punt is tot mijn grootste ergernis het probleem waar ik nu mee zit: De elektriciteitsmaatschappij is NIET in staat om een factuur op te stellen binnen het gewenste termijn. Volgens hen moet ik 4 weken wachten op de eindafrekening. Dit betekent dat mijn huurwaarborg volgens de afspraken ten vroegste binnen 4 weken vrijgegeven kan worden. Zonder dit geld kan ik geen waarborg betalen voor mijn nieuw appartement en krijg ik dus geen sleutels.

Dit betekent dat ik dus vanaf 1 januari met mijn meubels op straat moet leven, midden in de winter, zonder dat ik een weg opkan.

Wie kan mij helpen ? Is het inderdaad zo dat ik de eindafrekening moet betalen om een waarborg vrij te geven ? is het afsluiten van de tellers niet voldoende ?

Help !

En dank bij voorbaat,

Een ziel in nood.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ebonynoire

#2 , 22 dec 2015 19:48

Dat zou je bij de vrederechter kunnen aanvechten. Je hebt geen verplichtingen tegen de oude verhuurder wat er jouw privé contract met de leverancier betreft. Probleem is, dat er geen tijd is. Schrijf een aangetekend brief waarin je eist dat de huurwaarbog terugbetaald wordt. Het kan eigenlijk ook weinig zin hebben, aangezien de verhuurder kan beweren dat hij tijd nodig heeft om de afrekening te maken en bovendien, kan hij je geen borg teruggeven voor afgeven van de sleutels. Dus... probeer bij de vrienden te lenen... situatie een beetje hopeloos..

sloeberken

#3 , 22 dec 2015 19:57

Er zijn heel wat zaken die je totaal verkeerd doet, wettelijke opzeg is 3 maand in u geval zo dit betekenen december, januari en februari.
Welk huurcontract had je korte duur of een van 9 jaar.
Hoe ging je u verhuis regelen als je geen enkele minuut overbrugging hebt, einde huur 31 december, nieuwe woning pas 1 januari.
Een huurwaarborg word pas vrijgegeven als alles betaald is en er geen huurschade is.
Nutsvoorzieningen zijn over gedragen, daar heeft de verhuurder verder niets mee te zien.
Best zo snel mogelijk naar OCMW gaan en u zaak uitleggen, Normaal mag de nieuwe verhuurder de sleutels niet achterhouden, je hebt wettelijk 3 maand om waarborg te stellen. Heb je aan de nieuwe huurder al huur betaald, zolang de huur niet is betaald hoeft de verhuurder geen sleutels te geven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

pvandevelde
Topic Starter

#5 , 22 dec 2015 20:16

Opzegtermijn was hier onbelangrijk aangezien er sprake is van een contractovername. vastgoedmakelaar en verhuurder hebben hiervoor hun toestemming gegeven. Contract was van 9 jaar.

Ik had geen keuze in verband met de data omdat ik samenleefde met mijn vriendin als onderverhuurder ( contractueel toegestaan ). Zij wilt geen relatie meer met mij en heeft mij eigenlijk het leven zodanig zuur gemaakt dat ik weggepest ben. ik heb gekozen om weg te gaan, en haar het contract toe te staan. het was zei of ik, samenleven was onmogelijk. Ik zal hier niet verder op ingaan, ik heb mijn redenen om zo snel te vertrekken.

Er is geen sprake van huurschade: de plaatsbeschrijving werd door mijn ex-vriendin overgenomen, staat contractueel vast. Er zijn hier dus geen kosten op aan te rekenen.

Nutsvoorzieningen zijn overgedragen maar eindfacturen nog niet opgesteld.

Nieuwe verhuurder wilt sleutels niet geven zonder waarborg, oude verhuurder wilt waarborg niet afstaan. Heb ik verder nog een paar drukmiddelen ?
Helaas vrees ik dat niemand voor mij financieel zal kunnen instaan.

Nieuwjaar op straat dan maar ? In de koude wind. Ik voel mij hier wel koud gepakt door de onwil van anderen.

ebonynoire

#6 , 22 dec 2015 20:23

Probeer nog rap verzoeningsprocedure bij de vrederechter? Dat is gratis. De verhuurder moet niet verschijnen, zijn goede wil.. Of gewoon met oud verhuurder bespreken en vragen wat zijn probleem is? Dat hij voor 31 december borg wilt niet teruggeven, dat is correct, maar 1 januari zal hij dat wel moeten doen.. enfin, dat is feestdag...

Didymus

#7 , 22 dec 2015 20:25

Al bij je bank geweest om een bankwaarborg te vragen?
Een bankwaarborg die de huurder in schijven afbetaalt

De waarborg mag niet meer dan drie maanden huur bedragen. Kiest de huurder voor deze oplossing, dan garandeert een financiële instelling het totale bedrag van de waarborg bij het afsluiten van de huurovereenkomst. De huurder verbindt er zich toe om in maximaal drie jaar deze waarborg samen te stellen door maandelijkse afbetalingen. De huurder is aan de financiële instelling geen enkele rente verschuldigd. Van zodra de huurder de waarborg volledig heeft samengesteld zal de financiële instelling hem wel rente beginnen toekennen.
De huurder is verplicht om de aanvraag voor een bankwaarborg in te dienen bij de financiële instelling waar hij zijn rekening heeft en waar zijn beroeps- of vervangingsinkomsten worden gestort. Zelfs als de huurder niet kredietwaardig is, kan de financiële instelling de waarborg niet weigeren.
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... rwaarborg/
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken

#8 , 22 dec 2015 20:44

Dat is onmogelijk contract overname.
Als dit mondeling afgesproken is heb je geen enkel bewijs dat ze akkoord waren. Welke zin heeft het om naar een vrederechter te stappen, contract eindigt volgens TS op 31/12/2015. Als je er nog geen 3 jaar woont kan verhuurder nog schadevergoeding eisen.
Waarschijnlijk als ik goed lees, heb jezelf u opzeg mondeling gegeven. Ik vrees echt dat je u waarborg niet zal terug zien.

ebonynoire

#9 , 22 dec 2015 20:49

Probeer eens huurwaarborg bij de bankinstelling te krijgen. Ze mogen in principe niet weigeren. En jij als de huurder hebt recht om de vorm van de waarborg te kiezen. Het zal ook een beetje tijd in beslag nemen...

sloeberken

#10 , 22 dec 2015 20:58

Als onderverhuurder had je ook plichten.

pvandevelde
Topic Starter

#11 , 22 dec 2015 21:36

Ik geloof dat er hier een aantal verduidelijkingen nodig zijn om verwarring te voorkomen:

1) Ik was de hoofdhuurder, mijn vrienden onderverhuurder. Zij neemt het contract over en wordt de nieuwe hoofdhuurder.

2) Alles is vastgelegd op papier. Documenten werden ondertekend door alle betrokken partijen.

3) Ik ontdoe mij hier zeker niet van mijn plichten, alles werd immers netjes besproken, onderhandeld en betaald. Ik had goede banden met de eigenaar en heb steeds alles netjes tijdig betaald, nooit voor problemen gezorgd.

Het probleem is enkel dat de eigenaar nu om een reden die mij ontsnapt weigert de huurwaarborg vrij te geven, ook al heb ik alle meterstanden doorgegeven en om naam van de nieuwe hoofdhuurder laten zetten. Blijkbaar wilt hij dat enkel als de facturen betaald zijn maar de electriciteitsmaatschappij liet mij reeds meermaals weten dat de facturen ten vroegste binnen 4 weken verstuurd worden. De bedienden van de maatschappij lieten mij weten dat het uitblijven van de facturen normaal geen hinder mag vormen omdat ze nooit achter de eigenaar zouden gaan.

Aangezien ik uit de kant van de eigenaar bot vang, zal ik het ondertussen wel moeten bekijken met mijn nieuwe eigenaar. Ik kan dus een waarborg laten plaatsen op een rekening maar hoe betaal ik deze zonder geld ? Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen ? Ik zie niet welke alternatieven er bestaan. Mijn nieuwe verhuurder eist immers 2 maanden waarborg voordat hij de sleutels afstaat.

sloeberken

#12 , 22 dec 2015 22:13

De rede van niet vrijgave, zal pas duidelijk worden als je vertrokken bent. Zolang jij er woont is verhuurder niet verplicht, de waarborg vrij te geven.
Een bankwaarborg heb je 3 jaar om deze met maandelijkse betalingen te voldoen. Maar uit ondervinding moet je al een goede klant zijn voor ze dit willen doen. Ga naar OCMW daar zullen ze u wel een oplossing aanreiken.

De huurder kan kiezen tussen drie soorten waarborgen:

Een waarborg die wordt gestort op een geblokkeerde rekening op naam van de huurder

Deze waarborg mag niet meer bedragen dan twee maanden huur. Het bedrag moet verplicht bij een financiële instelling worden geplaatst op een geblokkeerde rekening op naam van de huurder.
Wanneer de verhuurder de waarborg krijgt, maar nalaat om deze op een geblokkeerde rekening te plaatsen, is hij aan de huurder de gemiddelde marktrente op de waarborgsom verschuldigd. Blijft de verhuurder in gebreke, zelfs na een aanmaning van de huurder, dan is hij vanaf deze aanmaning de wettelijke interest op de waarborg verschuldigd.

Een bankwaarborg die de huurder in schijven afbetaalt

De waarborg mag niet meer dan drie maanden huur bedragen. Kiest de huurder voor deze oplossing, dan garandeert een financiële instelling het totale bedrag van de waarborg bij het afsluiten van de huurovereenkomst. De huurder verbindt er zich toe om in maximaal drie jaar deze waarborg samen te stellen door maandelijkse afbetalingen. De huurder is aan de financiële instelling geen enkele rente verschuldigd. Van zodra de huurder de waarborg volledig heeft samengesteld zal de financiële instelling hem wel rente beginnen toekennen.
De huurder is verplicht om de aanvraag voor een bankwaarborg in te dienen bij de financiële instelling waar hij zijn rekening heeft en waar zijn beroeps- of vervangingsinkomsten worden gestort. Zelfs als de huurder niet kredietwaardig is, kan de financiële instelling de waarborg niet weigeren.

Een bankwaarborg ten gevolge van een standaardcontract tussen het OCMW en een financiële instelling

Als de huurder voor deze oplossing kiest, dan moet het OCMW een verzoek indienen bij de financiële instelling. Ook in dat geval mag de waarborg niet meer dan drie maanden huur bedragen.

ebonynoire

#13 , 22 dec 2015 22:38

"Zelfs als de huurder niet kredietwaardig is, kan de financiële instelling de waarborg niet weigeren." Ik zie hier geen probleem. Ik zou het wel proberen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 22 dec 2015 22:52

Heeft uw ex de waarborg al betaald aan verhuurder?
Staat dat op papier ...

pvandevelde
Topic Starter

#15 , 23 dec 2015 11:07

Antwoord op de twee vorige vragen:

1) Ex heeft haar nieuwe waarborg inderdaad al betaald. De verhuurder heeft nu dus twee waarborgen vastzitten.

2) Wat bedoelt u met "de financiële instelling kan geen waarborg weigeren, ook al ben ik niet kredietwaardig" ? Stel dat het bedrag van de waarborg 1000€ is. Betekent dit dan dat ik een waarborg kan afsluiten maar het effectief bedrag later kan storten ?

Terug naar “Huren”