Ziek ... en nu net opzeg van huurhuis

Saartje78
Topic Starter

Ziek ... en nu net opzeg van huurhuis

#1 , 31 jul 2008 00:59

Sinds januari dit jaar ben ik ziek (kanker).

Nu ontving ik vandaag van mijn huisbaas een aangetekend schrijven voor de opzeg van de huur van het huis waar ik woon. De opzeg zou 6 maanden zijn, maar ik ben in mijn toestand echt niet in staat een ander huurhuis te zoeken, laat staan te verhuizen.

Kan zij mij in mijn toestand zo maar uit het huis zetten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2008 10:07

Woninghuurwet

Art. 11. Verlenging wegens buitengewone omstandigheden.
Wanneer een huurovereenkomst vervalt of eindigt ten gevolge van een opzegging, kan de huurder, die het bewijs levert van buitengewone omstandigheden, om een verlenging verzoeken.
Deze verlenging wordt, op straf van nietigheid, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij een ter post aangetekende brief.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter, rekening houdend met de belangen van de twee partijen, ondermeer met de eventuele hoge leeftijd van een van de partijen, de verlenging toestaan. Hij stelt de duur ervan, die bepaald moet zijn, vast. De rechter, kan in dit geval, indien hij het billijk acht, op verzoek van de verhuurder eveneens een verhoging van de huurprijs toestaan, en de vergoeding die bij toepassing van artikel 3, § 4, verschuldigd is, beperken of opheffen.
Slechts één aanvraag om hernieuwing van de verlenging kan worden ingediend onder dezelfde voorwaarden.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter deze verlenging toestaan eveneens onder dezelfde voorwaarden.

scorpioen

JohnD

#3 , 31 jul 2008 17:38

Ik zou alleszins een uitstel van 6m vragen. Het is wel zo dat vrederechters gewoonlijk een uitstel van 3m. toestaan, die nog eens met dezelfde periode van 3m. kan verlengd worden. In uw geval moet je blijkbaar geen begrip van de verhuurder verwachten. Vergeet niet die verlenging aan te vragen per AS ten minste een maand voor het einde van de opzegperiode ! En eventueel een 2e maal minstens een maand voor het einde van de verlenging.

Reclame

Terug naar “Huren”