Huurwoning: wie is verantwoordelijk voor schade

lev1234
Topic Starter

Huurwoning: wie is verantwoordelijk voor schade

#1 , 22 mar 2006 14:50

Onlangs donderde een keukenkastje naar beneden dat in de huurwoning aangebracht was (door de eigenaar of de vorige huurder).

Het ongeval werd meteen aan de eigenaar bekendgemaakt incl. foto's.

De verzekering vd verhuurder weigert te betalen, die zegt dat is de huurder die daarvoor moet opdraaien.

Wat belangrijk is: er is GEEN (!) ?tat des lieux opgemaakt ten tijde van de opmaak vanhet huurcontract. De verhuurder heeft het kastje opnieuw laten ophangen en bood 250 E aan voor de ontstane schade. Is de kous daarmee af??

In het huurcontract vind ik onder "accidents, responsabilit?s, r?parations, entretien, ..." o.a. dit (ik citeer in het Frans, want het is een Franstalig contract):

1) le bailleur signalera imm?diatement au bailleur tout accident dont ce dernier pourrait ?tre rendu responsable (dat gebeurde dus).

en een beetje verder:

2) Sont ? charge du preneur, les r?parations locatives et d'entretien...

(Valt dat neergdonderde kastje onder "r?parations locatives", dus eigenlijk op kosten vd huurder, omdat er g??n ?tat des lieux werd opgemaakt???)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 apr 2006 10:27

De bepalingen uit de huurovereenkomst die je citeert lijken me niet relevant te zijn voor de oplossing van dit probleem.

Indien er geen andere relevante bepalingen in de huurovereenkomst staan geldt art. 1384, eerste lid, Burgerlijk Wetboek: de bewaarder van de zaak is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door het gebrek aan de zaak.

Vraag is dan: wie is de bewaarder van dit keukenkastje? Hier kunnen we lang over debatteren. Als bewaarder van de zaak wordt beschouwd  hij die van deze zaak voor zijn eigen rekening gebruik maakt, er het genot van heeft of ze bewaart, met recht van toezicht, leiding en controle.

Naar mijn mening is dit voor zo'n keukenkastje de huurder, niet de eigenaar.

scorpioen

Reclame

Terug naar “Huren”