Huurcontract van bepaalde duur of van 9 jaar?

Pat08
Topic Starter

Huurcontract van bepaalde duur of van 9 jaar?

#1 , 06 jul 2008 14:53

Volgens de woninghuurwet wordt een huurovereenkomst van bepaalde duur die niet (tijdig) wordt opgezegd automatisch een huurovereenkomst voor 9 jaar.
In het huurcontract staat:
.. Zij wordt maar rechtsgeldig beëindigd indien zij door één van beide partijen wordt opgezegd, uiterlijk drie maanden voor het verstrijken van de aangehaalde periode.
dan volgt:
Bij ontstentenis daarvan wordt zij automatisch verlengd voor één jaar, daarna wordt ze omgezet in een standaardhuur, met als aanvangdatum de begindatum van de huur van korte duur.
Indien niet (tijdig) wordt opgezegd wordt het contract dan gewoon verlengd voor 1 jaar of wordt het omgezet in een huurovereenkomst van 9 jaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Pat08
Topic Starter

#3 , 07 jul 2008 02:45

Ah zo.. da's idd duidelijk maar spijtig genoeg niet echt een antwoord op mijn vraag.

Tweede poging:

Volgens de huurwet wordt een huurovereenkomst van bepaalde duur die niet (tijdig) wordt opgezegd automatisch een huurovereenkomst voor 9 jaar.
In het huurcontract staat:
.. Zij wordt maar rechtsgeldig beëindigd indien zij door één van beide partijen wordt opgezegd, uiterlijk drie maanden voor het verstrijken van de aangehaalde periode.
dan volgt:
Bij ontstentenis daarvan wordt zij automatisch verlengd voor één jaar, daarna wordt ze omgezet in een standaardhuur, met als aanvangdatum de begindatum van de huur van korte duur.
Indien niet (tijdig) wordt opgezegd wordt het contract dan gewoon verlengd voor 1 jaar of wordt het omgezet in een huurovereenkomst van 9 jaar?

Ok laat maar komen nu..

Reclame

Efjoma

#4 , 07 jul 2008 11:32

In uw huurcontract is de rechtsgeldige mogelijkheid van verlenging met één jaar opgenomen. Indien u niets doet wordt uw korte termijn huur verlengt met één jaar.

j.demoor

#5 , 08 jul 2008 11:14

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar...Zij kan slechts eenmaal,enkel schriftelijk...worden verlengd...niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging...de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

‘Bij ontstentenis daarvan wordt zij automatisch verlengd voor één jaar‘ is geen schriftelijke maar wel een automatische verlenging krachtens een geschrift.

“Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken,zijn de bepalingen van deze afdeling van DWINGEND recht.”(Woninghuurwet).

Voornoemde afwijking van art.3,§6 Woninghuurwet is dus ongeldig,zodat bij het verstrijken van het eerste huurjaar,bij ontstentenis van schriftelijke verlenging en van tijdig betekende opzegging...de huurovereenkomst geacht wordt te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Pat08
Topic Starter

#6 , 08 jul 2008 14:23

Ben ondertussen gaan informeren bij een advocaat en zij zei net hetzelfde als j.demoor.
Er zitten hier blijkbaar een aantal juristen op dit forum. Damn.. dit had me 25 euro kunnen besparen :wink:

Gebruiker47

#7 , 08 jul 2008 15:05

Met alle juridische taal graag oplossing voor identiek probleem :
zoon 19j. begint aan studies voor 5 jaar en wil appartement betrekken met persoon 22j. die nog drie jaar moet. Contract wordt op beiden opgesteld.
Graag geen verwijzingen naar wetteksten maar concrete aanbevelingen.

Ter info : zoon was gebuisd dit jaar, kies prompt voor andere richting en ik heb er geen goed oog in want hij grijpt te hoog volgens mij. Indien hij deze kans opnieuw verprutst zou hij dus uit dit contract moeten kunnen geschrapt worden (verhuurder stelt contract van 9 jaar voor).

JohnD

#8 , 08 jul 2008 17:22

Bij ontstentenis daarvan wordt zij automatisch verlengd voor één jaar‘ is geen schriftelijke maar wel een automatische verlenging krachtens een geschrift.
“Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken,zijn de bepalingen van deze afdeling van DWINGEND recht.”(Woninghuurwet).
Voornoemde afwijking van art.3,§6 Woninghuurwet is dus ongeldig,zodat bij het verstrijken van het eerste huurjaar,bij ontstentenis van schriftelijke verlenging en van tijdig betekende opzegging...de huurovereenkomst geacht wordt te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar.
In een andere post ergens op het forum heb ik ook zoiets geformuleerd dacht ik. Als ik het goed begriijp kan bij een contract van korte duur, slechts eenmaal een verlenging gebeuren en kan die niet automatisch zijn, tenzij het een verlenging is die het contract van korte duur omzet in een contract van 9 jaar met als aanvangsdatum die van het contract van korte duur ? Juist ? Goed geprobeerd van die verhuurder maar volledig onwettellijk/ongeldig dus.

Efjoma

#9 , 09 jul 2008 17:43

Excuses voor mijn foutief antwoord. Dank aan dhr. J. Demoor voor de duidelijke uitleg.

Terug naar “Huren”