Huur ellende

diablo668
Topic Starter

Huur ellende

#1 , 30 jun 2008 18:02

Beste Mensen,

Wij zitten momenteel met de handen in het haar en zijn bijna ten einde raad.

In januari 2007 ben ik een voormalige handelsruimte die is omgevormd tot appartement betrokken. Sinds deze winter ondervinden wij 2 grootte problemen:

Om te beginnen is er onze gezellige achterbuurman die geen respect op brengt voor onze nachtrust. Per week worden meermaals midden in de nacht of in de vroege ochtend uit onze slaap gehaald. Dit gebeurd met diverse oorzaken, vaak kunnen wij meegenieten van de tv programma’s of de cd's die hij afspeelt. Andere momenten maakt hij het gezellig met zijn vrienden of andere momenten zit het er dik op met dezelfde vrienden in een dronken bui en kunnen we heerlijk meegenieten van de nodige scheld partijen. Als hij zelf het niet is worden we vaker bruut gewekt door zijn vriendin die het nut van de deurbel niet kent en maar schreeuwt tot ze wordt binnen gelaten of dat krijgt waar ze voor komt (in 1 voorval was haar tabak op en moest ze per se om 4h30 een sigaretje). We hebben meermaals met de man in kwestie hier over getracht te praten en de eerste maanden had dit ook nut, echt na verloop van tijd begin hij ons de schuld in de schoenen te schuiven en werd het enkel erger. De politie is al een aantal maal te plekke geweest wanneer we weer een fikse vechtpartij vaststelden en hier zou ook melding van gemaakt zijn. We zijn ook een aantal maal bij de buurtpolitie langsgeweest, ze geven aan dat hij meer als bekend bij hun is. De wijkagent beloofde toen ook om met hem te gaan praten en hierna een telefoontje te doen met het resultaat, dit is echter nooit gebeurd. Een paar weken later zijn we nogmaals bij de agent langsgeweest en ze verzekerde ons dat ze wel op gesprek was geweest, maar telkens als we aangaven dat het niet beterde en klacht overwogen werd dit eigenlijk ontweken. Ook bij de huisbaas in kwestie is hij meer als bekend om zijn streken maar hij geeft aan hier niet veel aan te kunnen doen omdat de 'arme' man gedeelte gehandicapt is door een ongeval en hierdoor van een leefloon leeft via het OCMW.

Het 2 probleem zijn de mankementen in het appartement, vlak na het betrekken van het pand was het al duidelijk dat 1 van de radiotoren in de woonkamer lekt, hier is al vaker door de huisbaas een klusjesman aangestuurd om te maken, maar helaas nog zonder goede oplossing. Bovendien zitten we sinds de laatste winter met een enorm vocht probleem met schimmelvorming in de slaapkamer tot gevolg. Als we dit aangeven bij de huisbaas doet hij het af als zijnde dat er niet genoeg verlucht wordt, want een antwoord is dat voor ons op niets slaat. De verluchting staat bijna altijd open, ook staan de ramen vaak volledig open. Als extra hebben we ook nog 2 vochtvreters geplaatst, maar de opmars lijkt niet te stoppen. De huisbaas beloofde ons in april, na herhaaldelijk verzoek, iemand langs te sturen, maar helaas hebben we hier nog niets van gemerkt. In tussen is het vochtprobleem zo erg geworden dat we al een aantal tassen hebben moeten weggooien en ook de meubels in de slaapkamer beginnen hier tekens van te vertonen. Een 3e probleem dat sinds kort speelt is dat de kraan van het bad/douche niet meer te regelen is, wat ik hier mee bedoel is dat we ofwel heet of wel (ijs)koud water hebben, maar niets er tussen. Dit laatste is niet meer rechtstreeks aan de huisbaas doorgegeven, maar heb ik via een klachtenmail samen met bovenvernoemde gemeld aan het zakenkantoor waarlangs het contract loopt. Hierin was duidelijk vermeld dat het al meermaals was doorgegeven aan de huisbaas, maar zonder succes. De enige reactie tot nog toe hierop is dat ze de gebreken doorgegeven hebben, maar hier is ook bij gebleven.

Door al deze problemen zijn mijn vriendin en ik beide enorm vaak ziek en uitgeput. Dit is naar onze mening niet meer leefbaar, maar we stoten telkens op een muur van onwil.

Wij zijn ten einde raad, wij zijn hard op zoek naar een nieuw plek zodat we hier weg zijn. Maar dan moeten wij 2 maanden huur op hoesten alsook dat ik vrees dat de meubels, die toch slechts 1aar oud zijn, vervangen dienen te worden.

Wat kan ik hier aan doen? Welke (juridische) stappen kan ik eventueel ondernemen.

Met vriendelijk groeten,
Bjorn

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 02 jul 2008 10:30

“Art.1725.De verhuurder is niet verplicht de huurder te vrijwaren voor de stoornis die derden hem door feitelijkheden toebrengen in zijn genot, zonder dat zij overigens beweren enig recht op het verhuurde goed te hebben; onverminderd het recht van de huurder om hen in eigen naam te vervolgen.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.561.Met geldboete van tien frank tot twintig frank en met gevangenisstraf van een dag tot vijf dagen of met een van die straffen alleen worden gestraft :1° Zij die zich schuldig maken aan nachtgerucht of nachtrumoer waardoor de rust van de inwoners kan worden verstoord.”(Strafwetboek 8 juni 1867).

“Art.1720...Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.Art.1721.Vrijwaring is verschuldigd aan de huurder voor alle gebreken van het verhuurde goed, die het gebruik daarvan verhinderen, ook al mocht de verhuurder die bij het aangaan van de huur niet hebben gekend.Indien door die gebreken enig verlies voor de huurder ontstaat, is de verhuurder verplicht hem daarvoor schadeloos te stellen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘1 van de radiotoren in de woonkamer lekt;een enorm vocht probleem met schimmelvorming;de kraan van het bad/douche niet meer te regelen’ zijn zeker geen herstellingen ten laste van de huurder.

Toon in een aangetekende aanmaning uw verlies aan en eis vergoeding voor dit verlies.

‘In de wederkerige contracten geldt de exceptio non adimpleti contractus van rechtswege.Zij laat aan ieder van de partijen toe de uitvoering van haar verbintenis op te schorten en de nakoming van haar eigen verplichtingen uit te stellen tot zolang de tegenpartij in gebreke blijft de hare te volbrengen‘(Cass. 24 april 1947,Arr.Cass. 1947,133).

Deel uw verhuurder in uw aangetekende aanmaning mee dat u de betaling van de huur uitstelt voor het bedrag van uw verlies tot hij dit verlies vergoed heeft.

“Art.2.De Koning* stelt de voorwaarden vast waaraan ten minste voldaan moet zijn opdat het gehuurde goed beantwoordt aan de vereisten bepaald in het eerste lid.De in het vorige lid beoogde minimumvoorwaarden zijn van dwingend recht en moeten bij de huurovereenkomst worden gevoegd.Indien de door de vorige leden voorgeschreven voorwaarden nier zijn vervuld, heeft de huurder de keuze of wel de uitvoering te eisen van de werken die noodzakelijk zijn om het gehuurde goed in overeenstemming te brengen met de vereisten van het eerste lid, ofwel de ontbinding van de huurovereenkomst te vragen met schadevergoeding.In afwachting van de uitvoering van de werken, kan de rechter een vermindering van de huurprijs toestaan.”(Woninghuurwet 20 februari 1991)

* Zie K.B. 8 juli 1997

“Art.15...Het verzoek om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren, kan worden ingediend door het gemeentebestuur...of elkeen die blijk geeft van een belang...“(15 JULI 1997. - Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Annetje

#3 , 02 jul 2008 15:27

wij hebben ook een serieus vochtprobleem gehad met schimmelvorming en alle bijkomende probleempjes. Ook ik en mijn vriend waren voortdurend uitgeput en ziek. Ik kan u even vertellen wat wij gedaan hebben, ondertussen zijn we enkele weken verhuisd.

Wij hadden een contract van drie jaar en hebben er 7 maand gewoond.
Na enkele weken al bleken we een vochtprobleem te hebben en na enige tijd kwam de schimmel tevoorschijn. Ook wij hebben er enkele malen de huisbaas bijgehaald, aangetekende brieven geschreven... niks haalde uit.
Wij zijn dan naar de huurdersbond geweest, om daar verdere inlichtingen te vragen wat wij kunnen doen zodat er ons juridisch gezien niks kan aangedaan worden. Ik denk dat de meningen over de huurdersbond verdeeld zijn maar wij zijn er goed mee geweest.
Er is iemand van de woonwijzer ( werkt samen met de huurdersbond) ons huis komen bekijken en heeft daar een verslag van opgemaakt.
Zo hadden wij de keuze om de onbewoonbaarheidsverklaring te starten, of de huurovereenkomst te minnelijk te proberen beëindigen. De huurdersbond had ons gezegd dat ons huis vermoedelijk niet onbewoonbaar zou verklaard worden, die procedure kan 6 maand duren. We wouden dat eigenlijk eerst doen, maar als je constant ziek en uitgeput bent dan kan zes maanden wel lang zijn en als het dan nog niet de gewenste resultaten heeft ( nu blijkt dat ons huis toen wel onbewoonbaar had verklaard kunnen worden) we hebben dan een voorstel tot minnelijke beëindiging van het huurcontract gestuurd naar de huisbaas. die hebben daar eerst heel moeilijk over gedaan maar er hing een verzoening via het vredegerecht aan vast en een starting van onbewoonbaarheidsverklaring. Dus uiteindelijk hebben zij toch akkoord gegaan met dat voorstel, en wij mochten vertrekken wanneer wij iets vonden zonder enige schadevergoeding.
Huurdersbond is 15€ per jaar lidgeld.

Reclame

diablo668
Topic Starter

#4 , 07 jul 2008 08:32

Bedankt voor de reacties, ik ga met deze info al zeker verder.

Terug naar “Huren”