Beste Mensen,
Wij zitten momenteel met de handen in het haar en zijn bijna ten einde raad.
In januari 2007 ben ik een voormalige handelsruimte die is omgevormd tot appartement betrokken. Sinds deze winter ondervinden wij 2 grootte problemen:
Om te beginnen is er onze gezellige achterbuurman die geen respect op brengt voor onze nachtrust. Per week worden meermaals midden in de nacht of in de vroege ochtend uit onze slaap gehaald. Dit gebeurd met diverse oorzaken, vaak kunnen wij meegenieten van de tv programma’s of de cd's die hij afspeelt. Andere momenten maakt hij het gezellig met zijn vrienden of andere momenten zit het er dik op met dezelfde vrienden in een dronken bui en kunnen we heerlijk meegenieten van de nodige scheld partijen. Als hij zelf het niet is worden we vaker bruut gewekt door zijn vriendin die het nut van de deurbel niet kent en maar schreeuwt tot ze wordt binnen gelaten of dat krijgt waar ze voor komt (in 1 voorval was haar tabak op en moest ze per se om 4h30 een sigaretje). We hebben meermaals met de man in kwestie hier over getracht te praten en de eerste maanden had dit ook nut, echt na verloop van tijd begin hij ons de schuld in de schoenen te schuiven en werd het enkel erger. De politie is al een aantal maal te plekke geweest wanneer we weer een fikse vechtpartij vaststelden en hier zou ook melding van gemaakt zijn. We zijn ook een aantal maal bij de buurtpolitie langsgeweest, ze geven aan dat hij meer als bekend bij hun is. De wijkagent beloofde toen ook om met hem te gaan praten en hierna een telefoontje te doen met het resultaat, dit is echter nooit gebeurd. Een paar weken later zijn we nogmaals bij de agent langsgeweest en ze verzekerde ons dat ze wel op gesprek was geweest, maar telkens als we aangaven dat het niet beterde en klacht overwogen werd dit eigenlijk ontweken. Ook bij de huisbaas in kwestie is hij meer als bekend om zijn streken maar hij geeft aan hier niet veel aan te kunnen doen omdat de 'arme' man gedeelte gehandicapt is door een ongeval en hierdoor van een leefloon leeft via het OCMW.
Het 2 probleem zijn de mankementen in het appartement, vlak na het betrekken van het pand was het al duidelijk dat 1 van de radiotoren in de woonkamer lekt, hier is al vaker door de huisbaas een klusjesman aangestuurd om te maken, maar helaas nog zonder goede oplossing. Bovendien zitten we sinds de laatste winter met een enorm vocht probleem met schimmelvorming in de slaapkamer tot gevolg. Als we dit aangeven bij de huisbaas doet hij het af als zijnde dat er niet genoeg verlucht wordt, want een antwoord is dat voor ons op niets slaat. De verluchting staat bijna altijd open, ook staan de ramen vaak volledig open. Als extra hebben we ook nog 2 vochtvreters geplaatst, maar de opmars lijkt niet te stoppen. De huisbaas beloofde ons in april, na herhaaldelijk verzoek, iemand langs te sturen, maar helaas hebben we hier nog niets van gemerkt. In tussen is het vochtprobleem zo erg geworden dat we al een aantal tassen hebben moeten weggooien en ook de meubels in de slaapkamer beginnen hier tekens van te vertonen. Een 3e probleem dat sinds kort speelt is dat de kraan van het bad/douche niet meer te regelen is, wat ik hier mee bedoel is dat we ofwel heet of wel (ijs)koud water hebben, maar niets er tussen. Dit laatste is niet meer rechtstreeks aan de huisbaas doorgegeven, maar heb ik via een klachtenmail samen met bovenvernoemde gemeld aan het zakenkantoor waarlangs het contract loopt. Hierin was duidelijk vermeld dat het al meermaals was doorgegeven aan de huisbaas, maar zonder succes. De enige reactie tot nog toe hierop is dat ze de gebreken doorgegeven hebben, maar hier is ook bij gebleven.
Door al deze problemen zijn mijn vriendin en ik beide enorm vaak ziek en uitgeput. Dit is naar onze mening niet meer leefbaar, maar we stoten telkens op een muur van onwil.
Wij zijn ten einde raad, wij zijn hard op zoek naar een nieuw plek zodat we hier weg zijn. Maar dan moeten wij 2 maanden huur op hoesten alsook dat ik vrees dat de meubels, die toch slechts 1aar oud zijn, vervangen dienen te worden.
Wat kan ik hier aan doen? Welke (juridische) stappen kan ik eventueel ondernemen.
Met vriendelijk groeten,
Bjorn