overdracht huurovereenkomst

P_Master
Topic Starter

overdracht huurovereenkomst

#1 , 04 mei 2015 21:21

Beste

Een vraag voor een kennis:

Kennis heeft een huurovereenkomst overgenomen (overdracht van huurovereenkomst). Ze kan die overeenkomst echter niet terugvinden (kennis is gepensioneerd en niet echt meer ordelijk met paperassen).
Het oorspronkelijk huurcontract heeft ze nooit gekregen. Uit haar MyMinfin-dossier leid ik af dat noch de overdracht noch de oorspronkelijke overeenkomst werden geregistreerd. Uit haar rekeninguittreksel leid ik af dat er maandelijks om en bij de 500 euro aan huur wordt betaald (ref: maandelijks huur maand xxx + naam en adres van huurwoning). Ze woont er nu reeds 2 jaar in.

Het appartement is in zeer slechte staat (houten raamkozijnen die door veroudering niet willen sluiten, elektriciteitsdraden die aan vernieuwing toe zijn, gasinstallatie die dringend gerenoveerd moeten worden, enz.)

Het oude dametje vraagt wat ze het best kan doen. Ik wil haar uit dat appartement willen halen, maar wil op safe spelen en ervoor zorgen dat ze haar 2 maanden garantie zal terugkrijgen. De verhuurder is een beruchte huisjesmelker en profiteert van arme en zwakkere uit de samenleving.

Handel ik het best met, eerst en vooral, een aangetekend schrijven te sturen met de vraag of mevrouw een kopie van de huurovereenkomst + overdracht kan verkrijgen? Verhuurder is heel weinig bereikbaar en respecteert beloftes niet. Hij had immers meerdere keren beloofd om langs te komen maar is nooit komen opdagen.

Bedankt aan allen voor advies.

Mvg
"I am the empty crib of Peter Pan

A silent kite against the blue, blue sky"

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mei 2015 08:37

Je moet eerst en vooral beginnen met de verhuurder via aangetekend schrijven in gebreke te stellen voor de vastgestelde gebreken aan het pand.. Dan kan je ook aan de woning dienst van uw gemeente een woningonderzoek aanvragen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 05 mei 2015 08:45

is de huurwaarborg op een huurwaarborgrekening geplaatst?

Reclame

sloeberken

#4 , 05 mei 2015 09:57

Misschien best een advocaat raadplegen of via OCMW gaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ongelukbelaagd

#5 , 05 mei 2015 15:33

Heb hetzelfde meegemaakt met mijn moeder (ook op leeftijd).
Ik heb gebeld naar het registratiekantoor om te zien of het contract geregistreerd is. --> niet
Dan aangetekend schrijven met opzeg gedaan. Wel zijn we zo vriendelijk geweest om 3 maanden opzeg te doen, al moest dat niet.

KJ86

#6 , 05 mei 2015 18:03

Als het een beruchte huisjesmelker is, is de kans groot dat het oudje een contract van korte duur heeft met een termijn van 3 jaar. De verhuurder van het slechte pand is dan zeker dat hij toch al 3 jaar een huurder heeft. Dit type van contracten kan niet zo simpel vervroegd verbroken worden. In eerste instantie moet oma haar paperassen sorteren zodat je weet waarover je praat.
De tweede opdracht is rondkijken naar een geschikt pand of bejaardentehuis.
Mijn ervaring leert dat mensen die in slechte omstandigheden wonen, daar gehuisvest zijn omdat ze nergens anders welkom zijn.

P_Master
Topic Starter

#7 , 06 mei 2015 10:37

is de huurwaarborg op een huurwaarborgrekening geplaatst?
Het contract werd niet geregistreerd. De huurwaarborg (3 maanden) werd eind 2012 op een zichtrekening gestort. Ze heeft mij nogmaals bevestigd dat ze het origineel contract nooit heeft ontvangen. Wel een 'overdracht' maar die is nergens meer te vinden...

De uitmelker had meerdere keren beloofd om nieuwe kozijnen te plaatsen maar, jullie kunnen het al raden, loze woorden.

Ik zou haar liever ook naar een ander appartement zien verhuizen waar ze rustig en zonder zorgen kan verder leven.

Is het aangeraden om te beginnen met een aangetekend schrijven met de vraag om een kopie van het huurcontract te bezorgen?

Bedankt alvast!

mava105

#8 , 06 mei 2015 12:54

Was een overdracht wel toegelaten in de huurovereenkomst? Gewoonlijk is dit niet het geval, meestal enkel bij handelshuren.

George2

#9 , 10 mei 2015 21:55

Het is misschien verstandiger om voorlopig niets te doen. Als het huurcontract einde 2012 is ingegaan is het einde 2015 zeker een huurcontract van lange duur geworden (als het dat al niet was). Na deze periode kan je, als het contract inderdaad niet geregistreerd is, zelf je opzegperiode bepalen. Nu informatie vragen kan ervoor zorgen dat de verhuurder het contract toch gaat registreren en dan moet je 3 maanden opzeg doen. Probeer nog een korte periode vol te houden en ga er op het einde van dit jaar uit met een door jou zelf gekozen opzegperiode.

Franciscus

#10 , 10 mei 2015 23:11

Huur overgenomen van wie?..... dat al eens navragen/ opzoeken.

sloeberken

#11 , 11 mei 2015 08:46

Weet je de naam en adres waar die huurwaarborg gestort is, zo niet eens bevragen bij de betreffende bank.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

P_Master
Topic Starter

#12 , 01 jun 2015 19:07

Weet je de naam en adres waar die huurwaarborg gestort is, zo niet eens bevragen bij de betreffende bank.
Ja, die info bezit ik! Ik heb de naam en adres van de huisjesmelker + bedrag en rekeningnummer.

Terug naar “Huren”