Indexaanpassing

spanie42
Topic Starter

Indexaanpassing

#1 , 21 apr 2015 10:31

Bij de berekening van de indexaanpassing vraagt de huurcalculator:

1/ Jaar en maand van ondertekening van het contract

2/ Jaar en maand van inwerkingtreding van het contract

Mijn contract werd ondertekend op 10 februari 2007
In het contract staat: deze huurovereenkomst wordt aangegaan voor een periode van 3 jaar met aanvang op 1 mei 2007.

De verhuurder baseert zich bij de indexaanpassing 2 maal op de datum van ondertekening.
Is dit correct?

Met dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 21 apr 2015 10:53

Nee dat is niet correct. Zoals jij het formuleert is het correct. Maar hij kan maar in mei indexeren.
Onmogelijke berekening
De huurprijs mag enkel geïndexeerd worden vanaf de verjaardagsdatum van het contract (mei 2015),
maar het gezondheidsindexcijfer van de voorgaande maand (april 2015) is nog niet beschikbaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 apr 2015 11:00

Welke indexaanpassing? Die van 2015? In dat geval nog even wachten met protesteren, misschien is het wel voordeliger voor u.

Reclame

bosprocureur

#4 , 21 apr 2015 21:34

Dit is inderdaad een veel gebruikt systeem, simpelweg één maand te onthouden... Meestal geeft het een licht voordeel voor de huurder.

Ik zou gewoon wachten tot de volgende indexatie, en zelf ook eens de enig juiste berekening maken.

Wedden dat je de berekening van de verhuurder beter vindt? :lol:

spanie42
Topic Starter

#5 , 22 apr 2015 09:18

Zal ik doen, wacht af en hou jullie verder op de hoogte.

Ik kreeg op 16 april al van de eigenaar de indexaanpassing in de bus terwijl destijds mijn contract een aanvang heeft genomen op 1 mei.
Dat doet de eigenaar nu al jaren. Volgens hem is enkel de datum van ondertekening van toepassing. Hij is dus blijkbaar telkens te voorbarig geweest.

sloeberken

#6 , 22 apr 2015 09:53

Maar hij weet toch dat de verjaring op 1 mei is, daar hij het maar opstuurt in april. Doch het verschil is verwaarloosbaar rond de 1,5 euro in u voordeel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”