huuvereenkomst stopt. wat moet de huurder doen?

Annetje
Topic Starter

huuvereenkomst stopt. wat moet de huurder doen?

#1 , 08 jun 2008 09:53

Na veel miserie en gedoe met dit huurhuis en huisbaas hebben we met hen tot een onderling akkoord kunnen komen dat wij kunnen vertrekken zodra wij een huis hebben gevonden, via een minnelijke schikking zonder vredegerecht.
Op die minnelijke schikking stond dat wij binnen de twee weken nadat wij verhuizen onze waarborg moeten terugkrijgen ( natuurlijk mits er schade zou zijn ...)
Wij hebben een huis gevonden en deze maand vertrekken wij!
Wij vermoeden wel dat zij moeilijk gaan doen in verband met de waarborg.
Ze begon ons aan te vallen dat wij de boiler en de schouw moeten schoonmaken en dat zij de waarborg daarvoor gaat inhouden ( wij hebben dit nagekeken in het contract, en idd dat is onze plicht als huurder dat wij dat 'regelmatig?' moeten schoonmaken), nu denk ik niet dat de huisbazin het recht heeft gewoon te beslissen daarvoor de waarborg in te houden, als dat wel degelijk onze plicht is zullen wij die zeker nakomen!

Nog een vraagje: Wij hebben een zeer minime uitrusting van keuken, met enkele kastjes. zo van die ouderwetse keukenkastjes in het wit. Toen wij hier inkwamen heb ik gevraagd of ik die kastjes mag verven, daar werd niet op geantwoord met een nee... Ik heb die kastjes dan maar in het groen geschilderd, wit is maar wit dachten wij :)
Mijn vraag is nu, zorgen wij er best voor dat die kastjes terug wit zijn?? kwestie dat ze daarvoor onze waarborg niet kan inhouden?

groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 08 jun 2008 14:41

Na veel miserie en gedoe met dit huurhuis en huisbaas hebben we met hen tot een onderling akkoord kunnen komen dat wij kunnen vertrekken zodra wij een huis hebben gevonden, via een minnelijke schikking zonder vredegerecht.
Op die minnelijke schikking stond dat wij binnen de twee weken nadat wij verhuizen onze waarborg moeten terugkrijgen ( natuurlijk mits er schade zou zijn ...)
Wij hebben een huis gevonden en deze maand vertrekken wij!
Wij vermoeden wel dat zij moeilijk gaan doen in verband met de waarborg.
Ze begon ons aan te vallen dat wij de boiler en de schouw moeten schoonmaken en dat zij de waarborg daarvoor gaat inhouden ( wij hebben dit nagekeken in het contract, en idd dat is onze plicht als huurder dat wij dat 'regelmatig?' moeten schoonmaken), nu denk ik niet dat de huisbazin het recht heeft gewoon te beslissen daarvoor de waarborg in te houden, als dat wel degelijk onze plicht is zullen wij die zeker nakomen!

Nog een vraagje: Wij hebben een zeer minime uitrusting van keuken, met enkele kastjes. zo van die ouderwetse keukenkastjes in het wit. Toen wij hier inkwamen heb ik gevraagd of ik die kastjes mag verven, daar werd niet op geantwoord met een nee... Ik heb die kastjes dan maar in het groen geschilderd, wit is maar wit dachten wij :)
Mijn vraag is nu, zorgen wij er best voor dat die kastjes terug wit zijn?? kwestie dat ze daarvoor onze waarborg niet kan inhouden?

groeten
Laat best zelf die boiler en schouw onderhouden en vraag een attest of bewijs aan degene die dat voor u doet. De eigenares kan dan moeilijk nog eens geld ervoor inhouden.

I.v.m. die keuken zou ik het nog eens vragen aan de eigenares en haar "besluit" op papier doen zetten ... bv. als het groen mag blijven, dat ze dat ook schriftelijk bevestigt of als het terug wit moet, dat ze dan ook schriftelijk bevestigt dat jullie het zelf weer mogen verven. In het vervolg zou ik altijd schriftelijk toestemming vragen voor je zo'n ingrijpende verandering doet.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Annetje
Topic Starter

#3 , 08 jun 2008 15:28

hey Lenny,

Ja idd, wij gaan zelf die schouw en boiler laten reinigen. Wij voelen ons niet te mooi om als huurders onze plichten na te komen ( ook al komt de verhuurder zijn plichten al zeven maanden niet na)
Wij hebben uit deze situatie veel geleerd, bedankt voor de tips Lenny!

Zijn er nog andere zaken die wij als verlatende huurder moeten doen?

Reclame

JohnD

#4 , 08 jun 2008 16:08

Wel ja bvb dit: de huurwet bepaald koncreet dat je de woning dient terug te geven in de staat waarin de woning zich bevond op het moment van de ingebruikname. Daarvoor dient dus de plaatsbeschrijving. Indien er in de plaatsbeschrijving staat dat de keuken wit geschilderd was moet ze in het wit terug opgeleverd worden. In het andere geval, als er niets gespecifieerd is, moet de eigenaar maar het bewijs leveren dat ze wit was.

In jouw geval en rekening houdend dat wat je zegt, klopt, dat je dus al veel last met de eigenaar hebt gehad, zou ik, maar dat is dan weer wat ik persoonlijk zou doen, de keukenkastjes gewoon in het groen laten. Ik bedoel laat hem maar het tegenovergestelde bewijzen.

mapleleiah

#5 , 08 jun 2008 17:54

Zijn er nog andere zaken die wij als verlatende huurder moeten doen?
Hiervoor kijk je best eens het huurcontract na.

Bij ons stond daar indertijd bv. in dat we de haag moesten snoeien voor we vertrokken.

Op de dag dat wij uit het huis vertrokken, zijn we samen met de eigenaars en de immo-agent die bemiddelde het huis nog even gaan overlopen. De eigenaars hadden toen nog wat opmerkingen en die hebben we nog in orde gebracht. Bij ons is het al bij al vrij vlotjes verlopen ... dankzij de bemiddeling van de immo-agent.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Huren”