Dringend hulp advies geruststelling

Gulten
Topic Starter

Dringend hulp advies geruststelling

#1 , 27 mar 2015 18:55

Beste mensen
Mijn huurbaas heeft mijn contract opgezegt en ik zou einde van de maand moeten vertrekken.
Het probleem is dat ik pas over een maand een ander appartement heb.
Hij doet enorm moeilijk.
Kan ik een gerechtelijk procedure beginnen zodat ik nog even de tijd kan krijgen om hier te verblijven tot ik kan verhuizen.
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen. Ik heb tervergeefs met hem proberen te overleggen zonder resultaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 27 mar 2015 19:09

Hij kan u nooit op 1 maand buitenzetten. Welk huurcontract heb je, op welke datum is de opzeg gegeven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gulten
Topic Starter

#3 , 27 mar 2015 19:17

Hij kan u nooit op 1 maand buitenzetten. Welk huurcontract heb je, op welke datum is de opzeg gegeven.
We hebben een jaarcontract en de opzeg is drie maanden terug gebeurt

Reclame

Gulten
Topic Starter

#4 , 27 mar 2015 19:35

Nadat de opzegging gebeurd is heeft de huurbaas gezegd dat als ik twee maanden huur op voorhand zou betalen er geen probleem was
met gedacht dat ik dat niet zou kunnen doen
maar dit is wel gebeurd en toch heeft hij op het laatste moment afgezien van zijn woord
nu ik ben niet van plan om hier te blijven wonnen maar het ander appartement dat ik gevonden heb is pas vanaf mei beschikbaar
hij heeft blijkbaar al andere huurders gevonden en hun gezegd dat ze vanaf begin april konden verhuizen
kan ik zelf naar het vredegerecht ofzo zou dit iets uihalen
Een maand tijd heb ik nodig niet meer

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mar 2015 20:06

De huur kan door een rechter worden verlengd voor uitzonderlijke omstandigheden.(ouderdom, ziekte,...) Welke waren die bij u?

sloeberken

#6 , 27 mar 2015 20:40

Dan is het de hoogste tijd, als het al niet te laat is om naar de vrederechter te stappen. Iets beloven zonder bewijs is waardeloos.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#7 , 27 mar 2015 22:55

Het heeft weinig zin om naar de vrederechter te gaan als aan de modaliteiten voor het opzeggen van het contract voldaan is. Je zal voor die maand een tijdelijk onderkomen (vb. ouders) moeten zoeken.

edm

#8 , 28 mar 2015 08:43

Een overeenkomst van korte duur kan niet vroegtijdig worden opgezegd, tenzij de huurovereenkomst een clausule bevat die de verhuurder toelaat vroegtijdig een einde aan de overeenkomst te maken.

Gulten
Topic Starter

#9 , 28 mar 2015 08:49

ik heb besloten om maandag even naar het vredegerecht te stappen
kwestie van tijd winnen
als zij moeilijk doen dan kan ik dat ook

chantika

#10 , 28 mar 2015 11:10

de overeenkomst kan worden beëindigd mits een
opzeggingstermijn van drie maand te betekenen
voor het verstrijken van de overeengekomen
termijn;

Dus de overeenkomst is tijdig opgezegd. Denk ook eens aan de nieuwe huurder, wat moet die doen? Maandag naar de vrederechter. De huur kan door een rechter worden verlengd voor uitzonderlijke omstandigheden.(ouderdom, ziekte,...) Denk je niet dat het wat laat is om dat aan te vragen. Denk er eens aan hoeveel een huisuitzetting je gaat kosten. Maar je kan inderdaad niets verliezen door eerst eens raad te vragen aan de rechter. Vergeet dokters attest niet. En vandaar rechtstreeks naar een verhuisfirma. Meubels kan je laten opslaan. Maak zeker dat de woning in orde is, als je moeilijk doet kan de huisbaas ook moeilijk doen met de waarborg.
Ik gok op 14 dagen uitstel laat ons iets weten.

edm

#11 , 28 mar 2015 11:51

de overeenkomst kan worden beëindigd mits een
opzeggingstermijn van drie maand te betekenen
voor het verstrijken van de overeengekomen
termijn;
Je zegt het zelf: voor het verstrijken van de overeengekomen termijn, dit wil zeggen dat de verhuurder tijdig heeft opgezegd en het contract niet verlengd. Dat veranderd niets aan de in het contract bepaalde einddatum, namelijk 1 jaar na de start van het jaarcontract. TS kan zelfs een schadevergoeding vragen voor de restduur van het contract.

Wanneer is je huurcontract van start gegaan?

TS heeft met de nieuwe huurder geen uitstaans. Het is de verhuurder die de nieuwe huurder in de problemen brengt.

chantika

#12 , 28 mar 2015 13:52

We hebben een jaarcontract en de opzeg is drie maanden terug gebeurt

Bij mijn opmerking ging ik er van uit dat de opzeg geldig was en de eerste vervaldag 31 maart was.

Bij een niet geldige opzeg moet je die dan niet protesteren net na ontvangst. Of doe je gewoon tot op 3 dagen voor de plaatsbeschrijving en afgifte sleutels dat je niets ontvangen hebt?

Ts betwist de opzeg niet. Geeft geen info over begindatum. Onderwerp is hulp, advies, geruststelling.

De huur kan door een rechter worden verlengd voor uitzonderlijke omstandigheden.(ouderdom, ziekte,...) Welke waren die bij u?

En mijn advies is een doktersbriefje mee nemen. (hoog zwanger moet de meeste kans bieden)

Tweede advies is als dit niet lukt dringend meubels uit de woning en de woning in orde stellen indien nog niet gebeurd.

KJ86

#13 , 28 mar 2015 22:09

Ik betwijfel ten zeerste of dat je een maand extra bewoning kan afdwingen via de vrederechter. Het is immers een contract van korte duur (1 jaar) dat niet verlengd is. TS wist dus bij aanvang wanneer de overeenkomst zou eindigen, bovendien heeft de verhuurder hem ook nog verwittigd drie maanden voor het einde van het contract dat de overeenkomst niet stilzwijgend verlengd wordt. Door de aard van de overeenkomst, een tijdelijke bewoning van 1 jaar, zou een verlenging niet gerechtvaardigd zijn.

bosprocureur

#14 , 29 mar 2015 09:45

Ik vrees dat TS een tijdelijk onderkomen zal moeten zoeken, tijd winnen zit er m.i. ook niet meer in.
Ik heb dus begrepen dat er een geldige opzeg gegeven is, die op 31 maart verstrijkt.

Voor hetgeen TS nog zou kunnen gedaan hebben, is het te laat, zie hieronder, uit :
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... ndigheden/" onclick="window.open(this.href);return false;
De huurder vraagt de verhuurder ten laatste één maand voor het einde van het contract de huurperiode te verlengen. Gaat de verhuurder hiermee akkoord, dan bepalen de partijen vrij de duur van de verlenging. Als de verhuurder weigert, beslist de vrederechter. Hierbij zal de rechter rekening houden met de belangen van beide partijen en met de eventuele hoge leeftijd van een van hen.

Terug naar “Huren”