rookmelders

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: rookmelders

#46 , 16 mar 2015 20:33

Of de gemeente dat verbieden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#47 , 16 mar 2015 20:50

En is de kotbaas akkoord met je domicilie daar?
Heb je een contract studentenkamer (gemeen huurrecht) of een contract hoofdverblijfplaats?
En laat je contract domicilie toe?

Al deze vragen zijn relevant dus gelieve daar volledig op te antwoorden.

EnglishmaninNY

#48 , 16 mar 2015 21:28

Het is een contract voor een studentenkamer. Over domicilie wordt in het contract niet gesproken.

Reclame

Vandebos

#49 , 16 mar 2015 21:53

Maakt in feite niet uit, de hoofdfunctie van dat pand is kamerbewoning. Het zal zo ook staan ingeschreven bij de gemeente. Een gemeentelijke ordonantie of de bepalingen in het gemeentelijk politiereglement bepalen de minimum veiligheidsmaatregelen wat betreft de toestemming tot kamerverhuur.

De verhuurder is gebonden dit reglement te respecteren en kan en zal bijgevolg gerechtigd zijn ofwel dringende maatregelen in te roepen voor de installatie ofwel bij weerbarstigheid de huurders collectief voor de vrederechter te dagen en bij vonnis, tegen dwangsom, de toelating tot plaatsing van het alarm conform de regels af te dwingen. Er is geen enkele rechter die deze interventie niet zal beschouwen als goed huisvaderschap van de verhuurder uit...
De huurders dienen in dat geval dan ook rekening te houden geconfronteerd te worden met kosten zoals individuele dagvaarding, rolrechten, RPV, de collectieve dwangsom indien er een Robin Hood aanwezig is die effe de held wil uithangen, de betekening van het vonnis, de collectieve verantwoordelijkheid voor de schadeclaim indien de gemeente de verhuurder ondertussen heeft gesanctioneerd en als afsluiter de gerechtelijke interesten op het merendeel van deze kostenposten.
Persoonlijke mening? Zwijgen, knikken en de werken waar mogelijk op eigen initiatief helpen bespoedigen.

Vandebos

#50 , 16 mar 2015 21:58

Er is bovendien het alternatief als de zaken te bont worden gemaakt dat de gemeente kan beslissen het pand onbewoonbaar te verklaren vanuit veiligheidsoogpunt (gebeurt jaarlijks een dozijn keer te Leuven bv.). Indien de verhuurder dan kan aantonen dat de tijdig geplande installatie niet kon plaatsvinden vanwege verzet van de bewoners... Wel voeg daar dan nog eens de collectieve eenzijdige ontbinding van de contracten ten laste van de huurders en de daaraan gebonden schadeclausules (lees je contract erop na) aan toe...

Maw... Be smart.

artemis

#51 , 16 mar 2015 22:02

En weet je kotbaas dat je daar domicilie hebt genomen? Is dat met zijn medeweten en toestemming?
Wees aub volledig. Anders blijft iedereen rond de pot draaien en dat is tijdverlies voor iedereen, noch levert het je accurate antwoorden op.

Vandebos

#52 , 16 mar 2015 22:10

Maakt niet uit, mbt deze situatie is art 1719 BW 2°, 1720 BW en 1724 BW sowiso van kracht:
Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3° De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.

Art. 1720. De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren.
Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.

Art. 1724. Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, welke ongemakken hem daardoor ook mochten worden veroorzaakt, en al zou hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moeten derven.
Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven.
Indien de herstellingen van dien aard zijn dat hetgeen noodzakelijk is voor de huisvesting van de huurder en van zijn gezin, daardoor onbewoonbaar wordt, kan hij de huur doen ontbinden.
Het vervangen van een ontoereikend systeem door een ander toerijkend systeem is in deze een herstelling, niets meer of minder.

EnglishmaninNY

#53 , 16 mar 2015 22:40

Vandebos, bedankt voor uw uitgebreide reactie en uw persoonlijke mening. Ik zal uw advies ter harte nemen.

Artemis, excuses voor de onvolledigheid; ik heb mijn kotbaas niet om toestemming gevraagd.

skabalie

#54 , 23 jun 2015 20:25

Ik zou ook onder die regel vallen. Ik heb er al gezien, die bij melding ook een noodlicht geven.
Ik heb hier momenteel geen co branders staan, maar vroeg me af, of een combinatie niet loont?
En mijn keuken is ook in mijn living, en in een keuken raad men eerder een melder aan die reageert op temperatuur ipv rook, omdat goedkope rookmelders in een keuken soms al te gemakkelijk alarm geven.
Spreek van ondervinding bij mijn vorige huurwoning waar een brandalarm stond met meldkamer.
Valt nog een vraagje te binnen. Loont het de moeite om brandmelders te kopen die met elkaar verbonden zijn?
Als er bvb brand in de keuken is, gaat de melder ook in de slaapkamer en andere vertrekken een geluidsignaal afgeven.

mava105
Juridisch actief: Nee

#55 , 23 jun 2015 20:37

Het geluidssignaal van 1 melder maakt al herrie genoeg.

Terug naar “Huren”