Eindafrekening

DenDeze93
Topic Starter

Eindafrekening

#1 , 10 feb 2015 17:03

Beste,

ik heb ongeveer 3j en half in een studio gewoond te Antwerpen en nu na men verhuis komt de huisbaas met een berekening van achterstallige kosten van verwarming en water.

Ik betaalde maandelijks een voorschot van 25euro voor verwarming + water.
Aan de verwarming hangt een metertje die het verbruik van het huidige en het voorgaande jaar weergeeft

Verbruik vorig jaar: 0
Verbruik dit jaar: 15 (normaal ook 0 maar toen ik een andere huurder zocht hebben ze de verwarming getest voor ongeveer 30sec)

Voor die 15 (dus die 30sec) rekent de huisbaas mij 19,75euro aan.

In het contract staat dat de kosten om de 6maanden afgerekend worden, maar nu na 3j en half krijg ik een rekening van 1400 euro.

Water is gemeenschappelijk (1meter) dus daar nemen ze gewoon het aandeel van de studio van en zo de kosten dus daar kan ik niets aan veranderen.
Maar de verwarmingskosten kloppen absoluut niet!
Ik ben de voorbije 2j bijna niet thuis geweest omdat ik vaak bij men vriendin was dus heb ook geen verbruik gehad!

best naar de huurdersbond gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 10 feb 2015 17:32

Heb je voor de verwarming ook een gemeenschappelijke meter?

DenDeze93
Topic Starter

#3 , 10 feb 2015 17:38

Aan de verwarmimg hangen kleine metertjes, caloriemeter noemt dat denk ik
deze geven het verbruik van het huidige en voorbije jaar weer
zoals in men vorige bericht
vorig jaar 0
Dit jaar 15 (voor die 30sec)

Reclame

bambipower

#4 , 10 feb 2015 17:40

was het maar zo simpel, dat als je niet verbruikt, dat je geen kosten hebt. Bij de verwarming bvb zal de waakvlam op zich al voor verbruik zorgen.

En die tellertjes kunnen bvb ook verbruik registreren zonder dat de verwarming heeft opgestaan. En die tellertjes, zijn meestal ook niet gratis, en worden mee bij de kosten gerekend. Ik betaal ongeveer 10€/metertje/jaar. Geen idee hoe het bij u werkt, maar er kan ook onderhoud ketel bijkomen. 25€/maand is ook echt weinig. Normaal gezien, krijg je je overzicht van een externe partij (bvb techem)

DenDeze93
Topic Starter

#5 , 10 feb 2015 18:11

De verwarming is op mazout en die extra kosten, zou deze dan niet mee in het huurcontract moeten opgenomen worden?

bambipower

#6 , 10 feb 2015 18:13

Ik vermeld het in de huurcontracten. Ik verwijs ook expleciet naar techem, waar huurders zelf informatie kunnen halen.

Geen idee of er iets bij u over vermeld staat. Maar kosten gelijk kuisen schouw, onderhoud ketel, zijn altijd voor de huurder.

bambipower

#7 , 10 feb 2015 18:17

ik kan mijn huurders ook voorzien van een afrekening die meer info geeft. Een voorbeeld van op de techem website : http://www.techem.be/fileadmin/countrie ... ite_NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#8 , 10 feb 2015 18:32

Inderdaad. Ik voorzie steeds en kopie hiervan voor mijn huurders. Dat spaart kilometers gezever uit.

DenDeze93
Topic Starter

#9 , 10 feb 2015 18:36

ok alvast bedankt voor de info!
Dan moet ik dus die afrekeningen kunnen inzien

kan ik deze rechtstreeks bemachtigen of enkel via de huisbaas?

DenDeze93
Topic Starter

#10 , 10 feb 2015 18:46

er was ook lichte schade aan de vloer er zijn een 5tal laminaat stroken beschadigd
Het gaat over een ikea laminaat van 5,99/m2
Dit is begrijpelijk dat dit word aangerekend maar hoeveel zou hij mogen rekenen?
Er is geen plaatsbeschrijving dus kan ook niet bewijzen dat dit een beetje was.

Met de jaren is het beginnen afrafelen met daar over te wandelen en dergelijke
Dus is hetcerfer geworden

bambipower

#11 , 10 feb 2015 18:53

met een afrekening van 'het is 1400€' moet je geen genoegen nemen. De afrekening 'via techem' kan je opvragen via je huisbaas.
Als hij niets te verstoppen heeft, zal hij daar ook geen probleem rond maken.

De schade kan hij inderdaad niet bewijzen als er geen ingaande plaatsbeschrijving is. Dus die schade is dan onbestaand.

Indien de huisbaas de afrekening niet wil geven, zou ik hem via aangetekend schrijven en hem bvb 14dagen de tijd geven om die afrekening aan u te bezorgen 'of je stapt naar het vredegerecht'.

DenDeze93
Topic Starter

#12 , 10 feb 2015 19:53

Ok dan weet ik wat mij te doen staat!
Is het trouwens wel normaal om zo een laag bedrag voorschot te vragen
als je weet dat het 3 keer zoveel gaat zijn?
Zo staat de huurder zoals ik nu wel met een onaangename verassing

DenDeze93
Topic Starter

#13 , 11 feb 2015 11:11

Hoeveel mag je als huisbaas eigelijk aanrekenen voor die vloer schade?
Er is geen pb dus ik kan niets bewijzen.
Het gaat om een ikea vloer van 5,99/m2 en er zijn ongeveer 5 planken beschadigd

Lanox
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 feb 2015 11:24

Er is geen pb dus ik kan niets bewijzen.
Bij gebrek aan pb wordt er verondersteld dat de huidige toestand hetzelfde is als bij het begin van de huur. U moet dus helemaal niets bewijzen.

Indien de verhuurder echter op een andere manier kan bewijzen dat u schade aangebracht heeft, kan hij dit toch nog op u verhalen. Indien u ondertussen op één of andere manier heeft toegegeven dat u het laminaat beschadigd heeft, is dit voldoende.

De verhuurder kan alleen de waardevermindering in rekening brengen. Over hoe dit concreet gedaan moet worden lopen de meningen nogal eens uit elkaar.

Terug naar “Huren”