Waterschade in huurhuis

DanSch
Topic Starter
Berichten: 45

Waterschade in huurhuis

#1 , 06 jan 2012 10:06

Beste allen,

Mijn dochter huurt een appartement. Nu, de dag voor oudjaar, 30 december springt de warmwaterboiler stuk. Deze was al de avond voordien behoorlijk aan het lekken, water dus. Mijn dochter was toen niet thuis, ook de hele nacht niet daar geweest. De onderbuur zag insijpelend water en heeft de huisbaas proberen te bereiken. Deze was "onbereikbaar". Hij was via de gsm niet te bereiken maar wel via sms, zo was de afspraak vroeger gemaakt. Zo gezegd zo gedaan maar de onderbuur kreeg geen huisbaas op enige manier te pakken.
De dag nadien sprong de boiler helemaal, gevolg alles op het appartement onder water. De onderbuur heeft dan de politie gebeld. Dezen zijn naar het appartement getrokken, slotenmaker en dies meer, constateerden de schade en brandweer erbij. Die hebben het meeste water dan weggehaald en water en elektriciteit afgesloten. Geen huisbaas te bereiken. Politie belde dan naar ons, wij verder naar dochter. Dochter en wij naar appartement.
Om kort te maken: de boiler moest vervangen worden maar er was geen huisbaas te bereiken. Op onze telefoon oproepen en sms'en kwam geen enkel bericht terug.
Ten lange leste hebben wij dan besloten om een loodgieter te contacteren. Na lang zoeken één gevonden, wij wisten dat één vinden nog moeilijker zou zijn op oudjaarsdag. Toen deze langskwam vertelde hij ons dat de boiler vervangen moest worden. Weer proberen om de huisbaas te bereiken maar weer niets. Wij hebben dan besloten om de boiler te laten vervangen vermits: Dag later is oudjaar, dan nog moeilijker om herstelling. De loodgieter is er nu voor een bestek, hem nog eens terug laten komen kost nog meer. Boiler zal zeker vervangen moeten worden, geen andere weg mogelijk. Uitstel tot vervanging kan niet dagen en dagen later vermits het water en electriciteit terug moet werken.
Uiteindelijk 6 uur later krijgen wij bericht van de huisbaas met volgende bericht: "Ik lees nu het bericht van jullie". Dit was alles. Wij proberen om hem telefonisch aan de lijn te krijgen: niets. Na langere tijd op ons bericht dat wij besloten hadden de herstelling te laten uitvoeren: "Dit moet de huiseigenaar beslissen". Via sms preberen gesprek op gang te krijgen: niets hielp.

Herstelling is uitgevoerd en factuur wordt op naam dochter gezet omdat zij de opdrachtgever is ( dekking van de firma). Wij vinden nu wel dat de eigenaar deze factuur moet betalen. Wij vinden dat wij in eer en geweten, in alle eerlijkheid en zoals een goede huisvader hebben gehandeld.

Iemand ideeën, maar wel constructieve om deze zaak verder op een eerlijke en faire manier op te lossen. Wat kunnen wij verder doen?
Mijn excuses voor het lange verhaal.

Alle dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 06 jan 2012 11:04

In feite hadden jullie enkel ervoor dienen te zorgen dat er geen lekkend water meer was. De reparatie zelf had inderdaad in samenspraak met de verhuurder dienen te gebeuren. 6 uur onbereikbaar zijn is eens het lek gestopt geen noodsituatie die enkelzijdige beslissingen tot reparatie accepteerbaar maakt, enige dagen zonder warm water ook niet.

Aan de andere kant kan er eventueel via een ingebrekestelling met een kopie van de factuur en de verwittiging dat bij het niet bereiken van een overeenkomst het vredegerecht wordt ingeschakeld wat bereikt worden.

DanSch
Topic Starter
Berichten: 45

#3 , 06 jan 2012 11:58

Bedankt voor je snelle antwoord.
Wij hebben de beslissing tot herstelling gemaakt vanuit een vorige ervaring met de eigenaar: De vaatwasmachiene was toen stuk wat onder eigenaar valt. Het heeft weken, tot een paar maanden geduurd eer dit opgelost was. Eerst proberen de eigenaar te bereiken wat toen ook niet lukte. Hij reageerde gewoon niet. Na al die tijd de eigenaar een aangetekend schrijven bezorgt dat de vaatwasmachiene hersteld zal worden en de kosten hiervan in mindering gebracht worden van de huurgelden. Op een week tijd was dit opgelost en heeft de eigenaar de vaatwas laten herstellen.
Dit om te verklaren waarom wij deze beslissing hebben genomen.

Wat betreft de ingebrekestelling die je aanhaalt: Wat bedoel je hiermee? Niet antwoorden op telefoon oproepen of iets anders?

Alle dank hiervoor.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 07 jan 2012 10:54

“Art.1372.Wanneer iemand vrijwillig eens anders zaak waarneemt hetzij met, hetzij buiten weten van de eigenaar, verbindt hij zich stilzwijgend om de door hem begonnen zaakwaarneming voort te zetten en die te voltooien, totdat de eigenaar in staat is zelf daarin te voorzien; hij moet zich eveneens belasten met alles wat bij diezelfde zaak behoort. Hij onderwerpt zich aan alle verplichtingen die zouden ontstaan uit een uitdrukkelijke lastgeving die hij van de eigenaar zou hebben gekregen.Art.1375.De eigenaar wiens zaak behoorlijk is waargenomen, moet de verbintenissen nakomen die in zijn naam door de waarnemer zijn aangegaan, hem schadeloos stellen voor alle persoonlijke verbintenissen die hij op zich heeft genomen, en hem alle nuttige of noodzakelijke uitgaven die hij gedaan heeft, vergoeden.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Nu, de dag voor oudjaar, 30 december springt de warmwaterboiler stuk...De onderbuur zag insijpelend water en heeft de huisbaas proberen te bereiken. Deze was "onbereikbaar"...De dag nadien sprong de boiler helemaal, gevolg alles op het appartement onder water...Geen huisbaas te bereiken. Politie belde dan naar ons, wij verder naar dochter...de boiler moest vervangen worden maar er was geen huisbaas te bereiken...Weer proberen om de huisbaas te bereiken maar weer niets. Wij hebben dan besloten om de boiler te laten vervangen...Uitstel tot vervanging kan niet dagen en dagen later vermits het water en electriciteit terug moet werken.‘

In DIE omstandigheden kan uw optreden als zaakwaarneming gekwalificeerd worden. U betaalt dan de loodgieter die u hebt aangesteld en verhaalt die kosten op uw huisbaas. Doe onverwijld aangifte van uw eigen schade aan uw (brand)verzekeraar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

DanSch
Topic Starter
Berichten: 45

#5 , 08 jan 2012 12:06

Bedankt voor je reactie Demoor.
Werpt een positief licht op de zaak.
Huiseigenaar heeft al die dag een aangetekend schrijven van ons gekregen waarin onze ondernomen stappen tot herstelling staan ten gevolge dat hij maar steeds onbereikbaar bleef.
Volgende week ga ik hem terug een aangetekend schrijven geven met een vriendelijke uitnodiging tot overleg om zo de vervelende situatie op te lossen.
Tot hiertoe heeft hij totaal niet gereageerd, niet telefonisch,zelfs geen sms niet meer, ook zelfs niet komen kijken wat je toch normaal doe als huiseigenaar zou ik zeggen.

Zal zeker een vervolg krijgen.

DanSch
Topic Starter
Berichten: 45

#6 , 25 dec 2014 13:18

Misschien toch eens goed om hier het resultaat neer te pennen: Zaak is bij vredegerecht gekomen. Deze gaf ons volkomen gelijk wegens de waterschade en de schimmel die aanwezig was in appartement. Huisbaasje natuurlijk niet akkoord, geld genoeg en is toen in beroep gegaan. Ook hier na lange tijd wij volledig in ons recht gesteld. Dan liet hij weten dat hij dit niet kon betalen en hebben wij het volledige schadebedrag opgeëist. Dit heeft hij nu moeten betalen. Moraal van het verhaal: Indien je veel geld hebt ( hier die fuuu... huisbaas) span je best een zaak aan dat ook geld kost aan de tegenpartij. Verlies je dan is je verlies toch niet zo erg want je hebt veel geld maar de tegenpartij is ook heel wat geld kwijt ondanks zijn gelijk. Dit zijn klotemensen die onze maatschappij alleen maar slechter maken.

Franciscus
Berichten: 39080
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 dec 2014 15:19

:D en nu en een watervrij en prettige feestdagen en gelukkig einde jaars.

Terug naar “Huren”