Voortijdige opzegging

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Voortijdige opzegging

#16 , 16 nov 2014 20:59

Kan daar niet beter ineens bijstaan afspraken over ..overhandigen sleutel en plaatsbeschrijving en teruggaven waarborg?
EN uiteraard in beide brieven naar andere brief verwijzen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EnglishmaninNY
Topic Starter

#17 , 16 nov 2014 21:57

Franciscus, in een modelbrief die ik heb gevonden op de volgende pagina wordt inderdaad gesproken over plaatsbeschrijving en teruggaven waarborg:

http://www.vob-vzw.be/HB/modelbrieven/t ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

De door Vandebos en u genoemde twee brieven, de aangetekende en de gewone, zijn mij echter niet helemaal duidelijk. Is het de bedoeling dat ik tweemaal inhoudelijk dezelfde brief stuur, waarvan één aangetekend? Of verschillen deze twee van inhoud?

Turaki

#18 , 16 nov 2014 23:41

Zelfde inhoud, met als enige verschil dat u in beide brieven naar elkaar verwijst (dit schrijven wordt u ook via de gewone post/aangetekend bezorgd).

Aangetekend wordt geacht dat ontvanger inhoud kent (zelfs als hij deze niet gaat afhalen), en dient om zeker te zijn dat ontvanger niet kan beweren deze niet ontvangen te hebben (wederom zelfs als hij deze niet gaat afhalen).
Gewone post dient dan om er zeker van te zijn dat hij de inhoud kent, zelfs als hij het AS niet gaat afhalen.

Reclame

EnglishmaninNY
Topic Starter

#19 , 19 nov 2014 11:13

Nog een laatste dringende vraag:

Wat als de verhuurder besluit het contract te registreren op dag van ontvangst aangetekende brief?

mava105
Juridisch actief: Nee

#20 , 19 nov 2014 11:28

Dan is hij te laat.

EnglishmaninNY
Topic Starter

#21 , 19 nov 2014 11:38

Kunt u dit onderbouwen? Ik ben op zoek geweest naar wat dit voor gevolgen zou hebben voor de kwestie, maar kon hier niets over vinden.

Vandebos

#22 , 19 nov 2014 11:47

Het wetsartikel stelt duidelijk "zolang".

Is de kennisname van de opzeg gebeurd voor de registratie dan heeft de verhuurder geen enkel verhaal. Indien de verhuurder "plotseling" besluit de dag zelf het huurcontract te registreren, wel dan zal hij voor het vredegerecht een verduiveld goede uitleg nodig hebben waarom deze het niet dient te beschouwen als zuiver winstbejag of onrechtmatig geldgewin.

EnglishmaninNY
Topic Starter

#23 , 19 nov 2014 12:46

Bedankt mava105 en Vandebos.

Het volgende heeft zich nu voor gedaan: na het vanochtend ontvangen van mijn opzeg in vorm van aangetekende post heeft mijn verhuurder mij geconfronteerd met het feit dat ik geen poot heb om op te staan wanneer zij vandaag alsnog het contract registreert. Uiteraard schrok ik hiervan en had geen tijd om dit te verifiëren. Zij deed mij vervolgens het voorstel om op 1 april 2015 het contract op te zeggen in plaats van op 1 februari, zoals ik had aangegeven in mijn brief. Zij zou dan afzien van registratie van het contract, mits ik meteen zou tekenen. Met de angst om alsnog meer dan 1000 euro aan schadevergoeding te moeten betalen heb ik getekend. Heel erg dom, maar ik voelde mij door mijn verhuurder in een hoekje gedrukt en ben voor de druk bezweken.

Heb ik mijzelf hier nu mee in de vingers gesneden? Zijn er stappen die ik nu nog kan ondernemen?

Het getekende zag er als volgt uit:

Ondergetekende (huurder) en (verhuurder) zijn overeengekomen op 19 november 2014:
- (Huurder) verlaat op 31/03/2015 de kamer gelegen op (straatnaam), (woonplaats).
- Het inhoudelijke qua opzegging van het eerder getekend contract vervalt hiermee.
- (huurder) betaalt de huur tot en met 31/03/2015 en betaalt geen schadeloosstelling.
- Huurwaarborg wordt op 31/03/2015 terugbetaald, mits het correct nalaten van de kamer.

Vandebos

#24 , 19 nov 2014 12:52

U heeft zichzelf in de vingers gesneden. De feitelijke registratie op de dag van kennisname van de opzeg zou nooit door een vrederechter aanvaard zijn.

EnglishmaninNY
Topic Starter

#25 , 19 nov 2014 12:55

En in hoeverre is dit nieuw getekende document dan bindend, aangezien het is getekend na ontvangst van mijn opzeg?

KJ86

#26 , 19 nov 2014 13:12

Maakt niet uit de voorwaarden in de opzeg vervallen door de minnelijke overeenkomst.

Geen overeenkomsten tekenen als je ze niet wilt naleven is de boodschap!

EnglishmaninNY
Topic Starter

#27 , 19 nov 2014 13:18

Ik ben altijd bereid om mijn overeenkomsten na te leven KJ86, maar voel mij in dit geval, zoals u misschien kunt begrijpen, behoorlijk belazerd.

Mijn vraag is dus nu: zijn er stappen die ik kan ondernemen, of is het een kwestie van deze nieuwe overeenkomst tot 31 maart uitzitten?

Vandebos

#28 , 19 nov 2014 14:26

Twee mogelijkheden in graad van waarschijnlijkheid:

- uitzitten.

- klachtneerlegging wegens ondertekening onder dwang, gevolgd door geding voor het vredegerecht. Kans dat u wint valt niet te voorspellen daar ze afhangt van de interpretatie van de feiten door de vrederechter zelf.

EnglishmaninNY
Topic Starter

#29 , 19 nov 2014 15:02

In het geval van klachtneerlegging zou ik dus eerst moeten proberen om het geschil persoonlijk met mijn verhuurder op te lossen, alvorens ik deze klacht bij de vrederechter mag voorleggen, correct?

Waarschijnlijk is het volgende slechts ijdele hoop, maar is er een mogelijkheid om op een minnelijke schikking terug te komen?

Ten slotte heb ik mijn vraagtekens bij de correcte opmaak van onze schikking: de schikking is een geprint document waarop de data niet juist waren vermeld en vervolgens zijn gecorrigeerd met pen. Dus, onjuiste data doorgestreept en vervolgens nieuwe data in de zijlijn geschreven met pen.

Mocht het echt een verloren zaak zijn, dan leg ik mij hier bij neer. Echter wil ik wel graag alle mogelijke opties hebben overwogen voordat ik dit doe, en dank jullie voor meedenken.

Vandebos

#30 , 19 nov 2014 16:11

Persoonlijk zou ik me niet aan een zaak wagen.

Terug naar “Huren”