Voortijdige opzegging

EnglishmaninNY
Topic Starter

Voortijdige opzegging

#1 , 15 nov 2014 14:13

Beste leden,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat jullie mij van enig advies kunnen voorzien. Mijn situatie is de volgende: afgelopen zomer ben ik van Nederland naar België verhuist en heb een huurcontract getekend voor onbepaalde tijd op 1-07-2014. Het betreft hier een kamer in een huis waar de verhuurder zelf ook woont.

Door omstandigheden zou ik graag op korte termijn willen verhuizen en wil graag weten wat voor opties ik heb met betrekking tot beëindigen van het huurcontract.

Wat ik weet is dat het contract niet is geregistreerd, wat als gevolg heeft dat ik een opzegtermijn heb van 1 maand. Wat ik graag wil weten is of ik aan de verhuurder een schadevergoeding verschuldigd ben voor het voortijdig opzeggen van het huurcontract. Zoals ik dit begrijp is dit afhankelijk van de duur van het huurcontract.

Met vriendelijk groet, een Nederlander

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 15 nov 2014 15:10

Contract voor bewoning? Waarschijnlijk dan een contract van 9 jaar, ipv onbepaalde duur (bestaat niet volgens de huurwet).

Niet geregistreerd wil dan ook zeggen dat u geen schadevergoeding moet betalen, en dat u uw opzegtermijn zelf mag kiezen (opzegtermijn van 1 dag is dan ook mogelijk in theorie).

EnglishmaninNY
Topic Starter

#3 , 15 nov 2014 15:20

Bedankt voor de snelle reactie Turaki.

In het contract komt het woord 'bewoning' niet voor. Hoe weet ik of het een contract voor bewoning is? Zoals ik al aangaf is de situatie dat ik een kamer huur in het huis waar mijn verhuurder zelf ook woont.

En aangezien een contract van onbepaalde duur volgens de huurwet niet bestaat, betekend dit dan dat mijn contract automatisch de duur van 9 jaar heeft?

Bij het registratiekantoor vertelden ze mij dat het al dan niet registreren van een huurcontract verder geen juridische waarde heeft en alleen invloed heeft op de opzegtermijn: drie maanden bij een geregistreerd contract, een maand bij een niet geregistreerd contract. Is dit volgens uw informatie anders?

En waar baseert u de bewering dat ik geen schadevergoeding moet betalen op? Ik vraag dit omdat ik natuurlijk uiterst zeker van mijn zaak wil zijn voordat ik daadwerkelijk mijn contract opzeg.

Alvast bedankt.

Reclame

Vandebos

#4 , 15 nov 2014 16:47

Is de kamer gemeubileerd door de verhuurder (bed, kast, tafel en stoelen)?

EnglishmaninNY
Topic Starter

#5 , 15 nov 2014 17:05

Ja, de kamer is inderdaad gemeubileerd.

Vandebos

#6 , 15 nov 2014 17:53

Dan is volgend artikel van toepassing indien u niet gedommicilieerd bent op het adres.
Art. 1758 BW. De huur van een gemeubileerd appartement wordt geacht te zijn aangegaan bij het jaar, wanneer zij is aangegaan tegen zoveel per jaar;
Bij de maand, wanneer zij is aangegaan tegen zoveel per maand;
Bij de dag, wanneer zij is aangegaan tegen zoveel per dag.
(Lid 4 opgeheven) <W 20-02-1991, art. 13>

EnglishmaninNY
Topic Starter

#7 , 15 nov 2014 17:56

Bedankt voor uw reactie.

Echter ben ik wel gedomicilieerd, welk artikel is hierop van toepassing?

Vandebos

#8 , 15 nov 2014 18:00

Dan is het art 3 woninghuurwet.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 nov 2014 18:19

woninghuurwet:
https://rapidshare.com/files/220845064/ ... gewest.doc" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

EnglishmaninNY
Topic Starter

#10 , 15 nov 2014 18:37

In Art. 3. Duur van de huurovereenkomst staat het volgende:

§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>

Dus als ik het goed begrijp dan hoef ik mij aan geen enkele opzegtermijn te houden en hoef ik ook geen schadevergoeding te betalen? Is dan het enige wat ik in dit geval hoef te doen schriftelijk aan mijn verhuurder kenbaar maken dat ik mijn contract beëindig?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 nov 2014 00:03

Weten dat net niet geregistreerd is is niet genoeg - zorg dat u een document hebt van dienst registratie.
Op het ogenblik dat u de Aangetekende zending ( en de gewone brief) verzend mag het contract nog niet geregistreerd zijn
Nakijken doet u zo:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=43627" onclick="window.open(this.href);return false;

EnglishmaninNY
Topic Starter

#13 , 16 nov 2014 11:25

Bedankt voor uw reactie Franciscus.

Van de dienst registratie heb ik een uitdraai ontvangen van een zoekopdracht uit hun systeem. Hierop staan mijn naam, voornaam en nationaal nummer met de constatering dat er geen contracten zijn gevonden met de opgegeven zoekcriteria op datum 14/11/2014.

Volstaat dit document?

EnglishmaninNY
Topic Starter

#14 , 16 nov 2014 18:07

En zo ja, is het dan de bedoeling dat ik dit document met de aangetekende brief mee stuur?

Vandebos

#15 , 16 nov 2014 20:19

U stuurt de verhuurder gewoon een opzeg per AS en per gewone post in de zin van:
Stad, datum

Adres verhuurder

Adres huurder

Geachte,

Bij deze wens ik de gemeubileerde kamer die ik sedert dd/mm/jjjj van u huur op te zeggen. Gelet op de geplogenheden van art 3 Woninghuurwet en het feit dat het contract niet werd geregistreerd wordt het contract beëindigd op dd/mm/jjjj.

Hoogachtend,

X

Terug naar “Huren”