Relatie beïndigt; wat nu met sociale huurwoning?

bakkie
Topic Starter

Relatie beïndigt; wat nu met sociale huurwoning?

#1 , 30 mar 2008 16:46

Beste,

Mijn (ex)vriendin en ik zijn samenwonend, maar onlangs heeft ze de beslissing genomen om de relatie te beëindigen.

Het grote probleem waar we maar niet uitgeraken is echter; wie blijft er wonen in onze huurwoning.
De huurwoning is een sociale woning.
Daar mijn ex vriendin de relatie beëindigt, ben ik van mening dat zij de woonst moet verlaten.
Dit weigert ze echter te doen. Ikzelf weiger ook om de woonst te verlaten.

De woonst is een huis met 3 slaapkamers.

Om volgende redenen weiger ik om de woonst te verlaten;

1) mijn ex vriendin beëindigt te relatie;

2) ik in een collectieve schuldenregeling zit, waardoor ik geen 500€, 600€, ... kan geven aan een woonst op de privémarkt;

3) ik een verzoek tot co-ouderschap heb lopen voor mijn zoon (van een vorige relatie);

4) mijn ex vriendin veel meer verdient als ik, maaltijdscheques, kindergeld/onderhoudsgeld trekt voor haar zoon, ze een spaarboekje heeft, een aantal andere spaarplannen heeft lopen, een uitkering verwacht van haar verongelukte broer (verzekeringspremie),...;

5) dat ik evenveel rechten heb om hier te blijven wonen als zij (is medegedeeld door het sociaal woonbureau;

6) ze meerdere keren per week bij haar moeder overnacht/verblijft, dit samen met haar zoon.

Huidige situatie is dat haar zoon constant bij haar is, om de 14 dagen gaat hij wel op bezoek bij zijn papa.
Mijn zoon komt alleen maar om de 14 dagen naar mij. Co-ouderschap (week/week) is aangevraagd en het sociaal onderzoek lopende.

Nu is mijn vraag;

1) Indien deze zaak naar het gerecht gaat, hoe zullen mijn kansen zijn om hier te kunnen blijven wonen?

2) Deze zaak zal dan ook naar Eerste Aanleg gaan, denk ik (samenwonend!)? Hoelang zal de procedure lopen?

3) Hoe zal de Rechter de schuldenregeling ten opzichte van een moeder met kind interpreten?

Tevens ben ik van mening dat ik een "meer" sociaal geval (collectieve schuldenregeling) ben dan zij.

Op de griffie van het Vredegerecht raden ze mij aan om de woonst zeker niet te verlaten.
En heel cru gezegd haar het leven zo moeilijk mogelijk maken dat ze zelf een andere woonst zoekt.

Graag uw advies, waarvoor dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar

#2 , 30 mar 2008 17:19

Een alternatief voor de rechtbank is de hulp inschakelen van een bemiddelaar in familiezaken. Die kan jullie helpen om tot een oplossing te komen waarbij beiden het gevoel hebben dat er rekening wordt gehouden met ieders wensen en bekommernissen.

Jullie kunnen hiervoor bij de centra voor algemeen welzijnswerk terecht (www.caw.be) of bij een zelfstandige bemiddelaar die bereid is onder het systeem van rechtsbijstand te werken. Omwille van de collectieve schuldenregeling kom je immers in aanmerking voor rechtsbijstand waardoor je zelf slechts een deel of helemaal niets dient te betalen voor de kosten van de bemiddelaar. De bemiddelaar wordt dan vergoed door de overheid. Als jouw partner niet in aanmerking komt voor rechtsbijstand betaalt zij haar deel (de helft) van de normale kosten bij de bemiddelaar. Via www.juridat.be/bemiddeling kan je nagaan welke bemiddelaar via dit systeem wil werken. Vervolgens dien je je te wenden tot het bureau voor juridische bijstand alwaar je een pro-deo advocaat aanvraagt die vervolgens voor jou de rechtsbijstand zal aanvragen bij het bureau voor rechtsbijstand.

bakkie
Topic Starter

#3 , 30 mar 2008 20:09

Dank voor uw antwoord.

Moesten we kiezen voor die bemiddeling, in hoeverre is de eventuele overeenkomst dan rechtsgeldig?

Hoe zouden mijn kansen zijn tegen de hare?

Reclame

bemiddelaar

#4 , 30 mar 2008 20:35

Je kan via een procedure minnelijke schikking (= gratis procedure) de afspraken die gemaakt werden met de hulp van een erkend bemiddelaar in familiezaken laten homologeren waardoor ze afdwingbaar zijn.

In tegenstelling tot een gerechtelijke procedure gaat het bij bemiddeling niet om winnen of verliezen, maar wel om het creëren van een oplossing waar beiden zich goed bij voelen. Als je toch wil spreken in termen van winnen en verliezen, bij bemiddeling wordt er gezocht naar een win/win-oplossing. Dus een oplossing waarbij ieder het gevoel heeft dat er rekening met hem / haar is gehouden.

Vanuit mijn praktijkervaring kan ik meegeven dat in het merendeel van de situaties een dergelijke oplossing wordt gevonden. Als je bereid bent om een oplossing te zoeken die zowel voor jezelf als voor haar een goede oplossing zal zijn, dan is bemiddeling zeker en vast het proberen waard...

bakkie
Topic Starter

#5 , 30 mar 2008 20:44

U spreekt van een oplossing waar beiden zich goed in voelen.
Voor ons beiden is dit hier blijven wonen, weliswaar niet met mekaar.

Maar daar zij zoveel beter financieel bemiddeld is, ik in die CSR verkeer,...lijkt het mij niet meer dan logisch dat ik hier blijf wonen.

Wat als er bij de bemiddeling geen oplossing gevonden wordt waar we ons bij kunnen neerleggen?

bemiddelaar

#6 , 31 mar 2008 17:15

Een bemiddelaar gaat verder dan het bekijken van ieders standpunt. Jouw standpunt is er blijven wonen, haar standpunt is ook in de sociale woning blijven wonen. Als er enkel gekeken wordt naar deze 2 standpunten zal er inderdaad geen oplossing worden gevonden, want dan wordt dit ervaren als toegeven aan de ander...

De bemiddelaar is opgeleid om samen met jullie beiden te onderzoeken wat er voor zorgt dat ieder dit standpunt inneemt. Wat de achterliggende bekommernissen en wensen zijn, dit wordt t.a.v. elkaar verwoord in aanwezigheid van de bemiddelaar en van daaruit wordt naar mogelijke oplossingen gezocht.

Als het niet lukt om via bemiddeling tot een oplossing te komen, kunnen jullie het probleem voorleggen aan de rechtbank en dan zal een rechter een uitspraak hierover doen. Het resultaat hiervan is niet voorspelbaar.

bakkie
Topic Starter

#7 , 31 mar 2008 18:38

Wat als zij niet uit eigen beweging mee wil gaan naar die bemiddelaar?

Vermits ik haar niet meer zie, ze is denkelijk bij haar moeder, is het wel moeilijk om er met haar over te praten.
Zelfs sms laat ze onbeantwoord.
Alle communicatie gaat ze uit de weg! En ik, ik wil niet anders dan een overeenkomst sluiten. Maar daar er geen communicatie is, is dit wel heel erg moeilijk.

Wat met het feit dat ze al meerdere keren voor meerdere dagen bij haar moeder verblijft? Ze meldt dit bij de Politie (zegt ze me).

bemiddelaar

#8 , 31 mar 2008 19:10

Als ze niet mee wil naar de bemiddelaar in familiezaken dan kunnen jullie voor de gerechtelijke weg kiezen.

Misschien kan je haar via haar moeder proberen te contacteren. Je kan bijvoorbeeld een brief schrijven waarin je het voorstel van bemiddeling doet en haar vragen of ze bereid is om samen met jou een informatiegesprek te plannen bij een bemiddelaar.

In Centra voor Algemeen Welzijnswerk is zo'n eerste gesprek gratis en dan krijgen jullie van de bemiddelaar alle nodige informatie om de gepaste weg te kiezen om tot een oplossing te komen. Adressen van CAW's vind je via www.caw.be

Je kan ook kiezen voor een zelfstandige bemiddelaar, maar daar moet je wel betalen voor dit eerste gesprek.

bakkie
Topic Starter

#9 , 31 mar 2008 22:22

Ik heb mijn bezorgdheden ook eens doorgemaild naar een CAW.

Contact via haar moeder; ze wordt volledig door haar familie/vrienden gesteund. Net zoals ik door mijn familie/vrienden wordt gesteund.

Daarstraks is ze even thuisgekomen en een korte hevige ruzie is ze weer vertrokken.
Ik had het zelfs over bemiddeling gehad, maar daar wil ze niet van horen.

Hoe zeer ik ook probeer, ze wil van niets weten! Ze houdt voet bij stuk. Ze heeft er zogezegd geen probleem mee dat ik hier nog ben, toch is het zij die steeds weer het huis verlaat.

Kan ze bij de Politie melding laten maken dat ze ergens anders verblijft?
In deze situatie; kan ik last krijgen met de Politie.

In het systeem van de sociale huisvesting; kan u mij het verschil tussen hoofdhuurder en huurder uitleggen? Wat met de wetgeving hieromtrent?
Huurcontract is door ons beide "gelezen en goedgekeurd", waarvoor we beide ook hebben getekend.

bakkie
Topic Starter

#10 , 05 apr 2008 15:34

Ondertussen heeft ze ook mij login gegevens van TELENET.
Via de webmail kan ze dus ook mijn e-mail raadplegen.
Wat als ze nu, via de webmail, in mijn naam een e-mail naar haarzelf stuurt waarin ze schrijft dat ik afstand van de huurwoning doe?
In hoeverre kan ze dit gebruiken?

JohnD

#11 , 06 apr 2008 05:18

Ziet er op het eerste zicht, en voorzover jij de waarheid spreekt, wel een kreng uit. Ik zou dat melden aan TELENET en onmiddellijk al mijn inloggegevens wijzigen of een nieuwe E-mail aanmaken.

mapleleiah

#12 , 06 apr 2008 12:59

Ondertussen heeft ze ook mij login gegevens van TELENET.
Via de webmail kan ze dus ook mijn e-mail raadplegen.
Wat als ze nu, via de webmail, in mijn naam een e-mail naar haarzelf stuurt waarin ze schrijft dat ik afstand van de huurwoning doe?
In hoeverre kan ze dit gebruiken?
Mails worden niet voor 100% als bewijs aanvaard.

Bovendien kan via gerechterlijke weg nog getraceerd worden dat de mails niet van bij u thuis maar vanop een ander adres (haar verblijfsadres) verstuurd werden. Dit gebeurt aan de hand van IP-adressen.

En ja, net zoals vorige reactie: onmiddellijk alle logingegevens veranderen, zowel van uw e-mail als van de verbinding als van de inlog voor Mijn Telenet. Contacteer Telenet als u dat zelf niet lukt. Doe het NU voor zij ze verandert.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

bakkie
Topic Starter

#13 , 06 apr 2008 14:53

Mails worden niet voor 100% als bewijs aanvaard.

Bovendien kan via gerechterlijke weg nog getraceerd worden dat de mails niet van bij u thuis maar vanop een ander adres (haar verblijfsadres) verstuurd werden. Dit gebeurt aan de hand van IP-adressen.
Oef...

Ik had zeker gedacht dat als ze met een e-mail zou aankomen, de vrederechter haar best zou geloven en dat ik er weinig tegen in te brengen had.

In mijn situatie; zou een verzoeningsprocedure bij de vredrechter kans op slagen hebben? Zij zal hier niet willen op in gaan.
Kan hij beslissingen nemen in verband met de huurwoning? Let wel op; wij zijn niet getrouwd, maar wel samenwonend zonder samenlevingscontract.

JohnD

#14 , 06 apr 2008 21:47

Dat je niet getrouwd bent hadden we ondertussen al lang begrepen.
Die verzoeningsprocedure bij de vrederechter zou ik zeker proberen. Ik bedoel het kan nooit kwaad en het laat je goede wil t.o.v. de situatie zien.

bakkie
Topic Starter

#15 , 13 apr 2008 14:35

Ze is nu al weken het huis uit; is het niet mogelijk dat ik haar laat schrappen op dit adres? Hoe doe ik dit?

Welke rechtbank is bevoegd indien zij wil procederen? Termijn?
Omdat we samenwonend zijn zonder contract, neem ik aan dat de Vrederechter hier niet bevoegd is?

Terug naar “Huren”