"Het overlijden van de huurder of verhuurder stelt geen einde aan de huurovereenkomst. De overeenkomst loopt gewoon door en de erfgenamen van de overledene nemen gewoon alle rechten en verplichtingen over. Deze erfgenamen kunnen dan de nodige initiatieven nemen tot beëindiging van de huurovereenkomst, doch beschikking hierover slechts over de opzeggingsmodaliteiten die hun rechtsvoorganger, de erfgenaam had."1.In het contract staat dat de huurder 3 maanden schadevergoeding moet betalen indien deze tijdens het eerste jaar het contract verbreekt
Mijn huurster is gestorven. Moeten haar kinderen deze betalen?
Huur en syndickosten of enkel huur?
Wanneer : na de opzegperiode of bij de eindafrekening.
2. Het huurcontract opgemaakt door century 21, is afgesloten op 16 dec 2013. De aangetekende opzegbrief werd verstuurd op 28/5/2014. De laatste huur werd betaald tot 15 juni.
Begint de opzegperiode op 1 juni of op 16 juni?
In het contract staat : :" in alle gevallen waarin een opzegging te alle tijden kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang op de 16 e van de maand die volgt op de maand tijdens welke opzegging wordt gedaan"
Tom, weer zo'n vonnis waarbij alle logica ontbreekt.
Dat men eens een vb neemt aan art. 32, 4° van de wet op de arbeidsovereenkomsten.
Een arbeidsovereenkomst vergelijken met een huurovereenkomst staat gelijk aan het vergelijken van appels met peren.Tom, weer zo'n vonnis waarbij alle logica ontbreekt.
Dat men eens een vb neemt aan art. 32, 4° van de wet op de arbeidsovereenkomsten.
Je wil de huurovereenkomst intuitu personae maken?
Er zou een bepaalde logica inzitten... Als je ziet hoe ik door de makelaar gescreend werd voordat ik eindelijk de sleutels van mijn woonst mocht ontvangen is dat een stelling die te verdedigen valt.
Idd, het feit dat u een goede huurder bent is geen garantie dat uw erfgenamen dat ook zijn.Tom, weer zo'n vonnis waarbij alle logica ontbreekt.
Er zou een bepaalde logica inzitten... Als je ziet hoe ik door de makelaar gescreend werd voordat ik eindelijk de sleutels van mijn woonst mocht ontvangen is dat een stelling die te verdedigen valt.
Waarom zou dat zo moeten zijn?Een arbeidsovereenkomst vergelijken met een huurovereenkomst staat gelijk aan het vergelijken van appels met peren.Tom, weer zo'n vonnis waarbij alle logica ontbreekt.
Volgens dezelfde logica zou men kunnen stellen dat bij een overlijden nog enkel het actief overblijft en het passief komt te vervallen...
Een arbeidsovereenkomst vergelijken met een huurovereenkomst staat gelijk aan het vergelijken van appels met peren.Tom, weer zo'n vonnis waarbij alle logica ontbreekt.
Volgens dezelfde logica zou men kunnen stellen dat bij een overlijden nog enkel het actief overblijft en het passief komt te vervallen...
Art 1742 BW is er nu eenmaal specifiek om de rechten van de overlevenden en de verhuurder te garanderen. Het is niet omdat de bewoner/huurder is overleden dat van vandaag op morgen het pand weer beschikbaar en verhuurbaar is door de verhuurder. Alle, of toch een flink aantal, van de roerende bezittingen van de bewoner bevinden zich immers in het pand en zullen doorgaans pas weggehaald worden wanneer de verdeling onder de erfgenamen definitief is. Dat kan wel eens een tijdje duren... En dan is het ook logisch dat de verhuurder niet benadeeld wordt door de acties van derden (erfgenamen, notaris, rechtbank eerste aanleg). Vanuit dat oogpunt de verantwoordelijkheid van de opzeg leggen bij de erfgenamen lijkt me logisch.Art. 1742. [...] Het huurcontract wordt niet ontbonden door de dood van de verhuurder, noch door de dood van de huurder. <W 1991-02-20/33, art. 13, § 3, Inwerkingtreding : 28-02-1991>